Sonunda biz de GAP’landık

Yurtdışından alışveriş yapanların listesinden bir kalem daha eksildi. Amerikan rahat giyim markası GAP, Kasım’da İstanbul ve Ankara’da 7 mağaza birden açıyor.

Sonraki yıl içinde mağaza sayısının 15’e çıkarılması planlanıyor. İlk mağazalar İstinye Park, Meydan, Capacity, Panora alışveriş merkezleri ile Bağdat Caddesi’nde olacak. Bağdat Caddesi mağazasının tüm GAP’ler arasında en büyüğü olacağı, eğlence amaçlı da kullanılacağı söyleniyor.

Bugüne kadar GAP mağazası bulunan yabancı şehirlere çok gittim ama kendim için hiçbir şey satın almadım. Buna karşılık mağazaların içini, neler satıldığını gayet iyi bilirim, çünkü her seferinde çocuklu arkadaşlar bolca sipariş verir. Hakikaten GAP’in özellikle bebek koleksiyonu yer yer akıl kaçırtıcı olabilir.

GAP’le ilgili yazmaya karar verince hemen Ekşisözlük’e girip bir baktım. Gerçi sözlük nüfusu genellikle hiçbir şeyi beğenmez ama yine de markanın Türkiye’deki imajı nasıl bir göreyim istedim. Görünüşe bakılırsa GAP’le derdi olan insan sayısı pek fazla değil. Daha ziyade orta sınıf markası olmasına rağmen, sırf Amerikan menşeli olduğu için yurtdışına çıkınca poşetler dolusu GAP alışverişi yapanlara, üzerinde kocaman GAP yazan sweatshirtler giyenlere takmışlar kafayı. Birkaç kişi tişörtlerin yıkanınca solduğundan, birkaç kişi de fabrikalarında işçi haklarına önem verilmediğinden, çocuk işçi çalıştırıldığından bahsetmiş. Geri kalanı "İyidir, hoştur, uygun fiyatlıdır" ekseninde yazılar yazmış. Bunların dışında kalan bilgileri de ben vereyim:

İlk GAP mağazası 1969’da San Francisco’da açıldı. Kurucuları Doris ve Don Fisher çifti. İlk yıl 2 milyon dolar kazandılar ve ertesi yıl ikinci dükkanı açtılar. Borsaya girdiklerinde kuruluşlarının üzerinden henüz 7 yıl geçmişti. Çocuklar için GapKids 1986’da çıktı. BabyGap’i lanse etmeleri 1990’ı buldu. İki yıl sonra GAP, dünyanın ikinci en büyük giyim markası olmuştu. Bu arada Old Navy ve Banana Republic markalarını da gruba kattılar. Bugün dünyanın dört bir yanında 3 bin 100 mağazaları var. 2006 cirosu 15.9 milyar dolar.

Marka, satışlarını üst seviyelerde tutmak için bugüne kadar çok manevra yaptı. Örneğin bir aralar 35 yaş üstü kadınlara da hitap etme kararı aldılar. O güne kadar GAP tasarımları fazla genç işiydi ama para 35 yaş üstü gruptaydı. Bugünlerde yine satışlardan memnun olmadıkları yönünde haberler geliyor. Belki de Güneydoğu Asya ile Ortadoğu’ya açılma kararı bu nedenle verildi.
Yazarın Tüm Yazıları