"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

‘Sonsuzlukla Diyalog’un yarattıkları

TİMUR KERİM İNCEDAYI, 70 yapıtını önce Four Seasons Bosphorus’ta sergilemişti, ardından Nişantaşı Sofa Otel Galerisi’nde sergiliyor.

Serginin adı; “Sonsuzlukla Diyalog”.


Tarih kavramı bir sanatçıda sonsuzluk duygusunu çağrıştırır, çünkü belli bir zamana onu mıhlamak, onunla sınırlamak, yaratı özgürlüğünü kısıtlar.


Onun için “sonsuzlukla diyalog”, sergiyi simgeleyen bir ad.


Bir ressamın, değişik açılardan tarihe bakışını, bugünle dünü belli bir kavram içinde yoğuruşunu gösteren çalışmalar toplamı.


İstanbul’u, semtleri, kişileri tarih bağlamı içinde değerlendiriyor.


Bir kenti, bir sanatçının geniş bakış açısı ve zengin anlayışında sunuyor.


* * *


KATALAOG
’un başındaki Maurizio Calvesi’nin Sonsuzlukla Diyalog yazısı, sanatçının yalnız bu sergisi konusunda açılımlar getirmiyor, genel konumu üzerine de bilgi veriyor:


“Harikalar diyarı İstanbul doğumlu Timur Kerim İncedayı’nın ürettiği son eserler, daha önceki çalışmalarıyla sağlam bir tutarlılık sergileyerek, sanatçının İtalya’ya demir atışının üzerinden kırk yıldan fazla bir zaman geçmesinin üzerine eski resimlerine oranla daha da ince ve hassas çizgiler yakalıyor. Bu eserler, sanatçının esin kaynağı olan endüstri dünyasının izlerinin dağıldığı tek yönlü bir konu üzerinde saflaşıyor. Bunu sadece, De Micheli’nin ifadesiyle, makinelerinin ‘ürkütücü güzelliği’ açısından baktığımızda değil, (o zamanlar yazdığım gibi) metalik ışıltılarını uzak zamanların derinliklerine dalmış bir rüyayı örten tül ile örttüğü uçaklar, otomobiller ya da yarış motosikletleri gibi modern dünyanın yumuşatılmış fetişleri açısından baktığımızda da görüyoruz. Şimdi bütün bunlar yerini o rüyaya bırakıp ‘olağanüstü’ Doğu’nun ve hatta Doğu ile Batı arasındaki o sihirli geçidin, yani Haliç’in hayranlık uyandıran çizgilerinde hayat bulmuş ve Bizans’tan İslam klasiğine geçen muhteşem bir uygarlığın ifadesi olanaksız büyüsü, İncedayı’nın ilham ve fırçasıyla resmettiği örgü içinde yeniden canlanmış.”


İstanbul’da yaşayan biri, bildiği semtlere, mekânlara bugünün gözüyle, dünün birikimiyle bakarsa, Timur Kerim İncedayı’nın resimlerini çok iyi anlayabilir.


Bir kentle tarihi birleştirmek, onun içine bugünün öğelerini de katmak, bunları beğenilir kılan özelliklerden en önemlisi.


* * *


UNUTMAYIN, “Sonsuzlukla Diyalog”
kurmak bugünü de içerir.   

X