Boğaz'ın altına 5 km'lik tünel

Güncelleme Tarihi:

Boğazın altına 5 kmlik tünel
Oluşturulma Tarihi: Mart 28, 2006 12:04

TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu, İstanbul Boğazı'na denizaltı karayolu tünel geçişinin yapılması veya yaptırılması görevinin Ulaştırma Bakanlığı'na verilmesini öngören kanun teklifini kabul etti.

Ulaştırma Bakanlığı'nın Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun'da değişiklik içeren teklifle, denizlerin iki yakasını denizaltından birbirine bağlayan her türlü ulaşıma ilişkin tüp ve tünel gibi ulaşım altyapı işlerini, yap-işlet-devret modeli de dahil olmak üzere planlamak, yapmak veya yaptırmak; bunlarla ilgili proje ve şartnameleri hazırlamak, hazırlatmak, incelemek, incelettirmek ve onamak; yapımı tamamlananları ilgili kuruluşlara devretmek; işletme safhasına ait güvenlik, bakım ve onarım işlerine ilişkin esasları belirlemek ve gerekli tedbirleri almak görevi Ulaştırma Bakanlığı'na veriliyor.

GÖRÜŞMELER

AK Parti İstanbul Milletvekili Ali İbiş, “Marmaray” projesi yapılırken, otomobillerin de geçebileceği bir tüp geçit yapılmasını istediklerini hatırlatarak, “Ancak, o zaman bunun mümkün olmadığı belirtilerek, bu isteğimize karşı çıkıldı. Şimdi ne değişti de bu proje önümüze geldi? O zaman Marmaray ile ele alınsaydı maliyeti de düşük olacaktı” dedi.
AK Parti Trabzon Milletvekili Asım Aykan, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün Ulaştırma Bakanlığı'na devredilmesini ve ulaşımın tek elden yürütülmesi gerektiğini söyledi.

Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Mehmet Habib Soluk, İstanbul trafiğinin kilitlenme noktasına geldiğini ve kenti adeta cehenneme çevirdiğini söyledi. Soluk, yeni tüp geçit projesiyle şehir trafiğini ayrıştırmayı amaçladıklarını belirterek, projeyle Boğaz altına 5 kilometre uzunluğunda 2 geliş, 2 gidiş şeridinden oluşan bir yol yapılacağını bildirdi.
Yolun yapımında kamu kaynağı ve Hazine garantisi kullanılmayacağını vurgulayan Soluk, projenin yap-işlet-devret yöntemiyle ihale edileceğini söyledi. Soluk, teklifin kanunlaşması durumunda İzmir, İzmit ve Çanakkale'de tüp geçit yapılmasını planladıklarını anlattı.

Tüp geçitten günlük 70 bin aracın geçiş yapacağını bildiren Soluk, ağır araçlarla transit geçen araçların bu yolu kullanmasına izin verilmeyeceğini belirtti. Soluk, ağır araçların İstanbul dışından geçmesine yönelik yeni bir proje üzerinde çalıştıklarını da bildirdi.

“PARANOYA MI?”

CHP İzmir Milletvekili Erdal Karademir, “Kanun teklifi, eğer önceden bu projeyi alacak bir firma veya kişi için getirilmişse bağımsız Meclis olma özelliğimizi kaybederiz. Müsteşar Yardımcısı'nın konuşmasından, sanki 'böyle bir paket var' anlamı çıkıyor” diye konuştu.

Müsteşar Yardımcısı Soluk ise projenin ihalesiyle ilgili bir firmanın önceden belirlenmediğini belirterek, “Kesinlikle öyle bir şey yok. 1994 yılında çıkan kanun, bize yap-işlet-devret modeliyle ihaleye çıkma imkanı veriyor” dedi.
Komisyon Başkanı Mustafa Demir, CHP'li Karademir'e, “Bu ifadeleriniz bir paranoyaya, şüpheye mi dayanıyor yoksa özel bir bilgiye mi sahipsiniz? Bu kanun teklifinin, ihaleyi önceden alacağı belli bir işletmeci için getirildiği yönünde bilginiz varsa komisyonumuzla paylaşın, gereğini yapalım” dedi.

Karademir, “Müsteşar Yardımcısı Soluk'un, 'kamu kaynağı kullanılmayacak, hazine garantisi verilmeden yap-işlet-devret modeliyle yapılacak' yönündeki açıklamasından, bu anlamı çıkardım. Acaba ortada hazır bir paket mi var?” diye konuştu.

AK Parti Trabzon Milletvekili Asım Aykan'ın uyarısıyla Komisyon Başkanı Demir, “paranoya” kelimesinin tutanaklardan çıkarılmasını istedi. Komisyon ayrıca, “tali komisyon” olarak ele aldığı Uluslararası Denizcilik Örgütü Sözleşmesinde Yapılan Değişikliğin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı'nı benimsedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!