Son anda hızlandık, yine de özelleştirmede geri kaldık

Hürriyet Haber
26 Ekim 2005 - 00:00Son Güncelleme : 25 Ekim 2005 - 20:27

Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Başkanı Ömer Sabancı, ‘Türkiye’deki özelleştirme sürecine baktığımızda, bu alanda genel anlamda başarı sağlayamadığımızı görüyoruz’ dedi. Sabancı, TÜSİAD tarafından düzenlenen ‘Enerji ve Ulaştırma Sektörlerinin Liberalizasyonu ve Özelleştirme Uygulamaları’ konulu seminerde yaptığı konuşmada, Türkiye’nin dünyada özelleştirme uygulamalarına ilk başlayan ülkelerden biri olmasına rağmen, geçen 20 yılda arkadan gelenlerin de gerisinde kaldığını söyledi.

REKABETÇİ PİYASA YOK:

Buna karşılık Türkiye’nin son dönemde başarılı özelleştirmelerle karşılaştığını da belirten Sabancı, bu nedenle hükümeti ve ilgili kamu kurumlarını kutladı. Enerji ve ulaştırma sektörlerinde de serbestleşmeye yönelik uygulamalar ve özelleştirme faaliyetlerinin bir süredir sürdüğünü ifade eden Sabancı, ‘Her iki alanda da önümüzde en büyük engel olarak, tam rekabetçi bir piyasanın kurulamamış olması çıkmakta. Bu sektörlerin liberalizasyonu ve tam rekabetçi olabilmeleri için sürmekte olan çalışmaların önemi, aynı zamanda ülkemizin Avrupa Birliği (AB) perspektifi içinde de önem kazanıyor’ diye konuştu. Enerji ve ulaştırma alanlarında yapılacak herhangi bir düzenlemenin temel amacının, sektöre AB standartlarına uygun düzenleme getirerek, piyasaların serbestleştirilmesini ve rekabet şartlarının güçlendirilmesi için olması gerektiğini vurgulayan Sabancı, birçok alanda kanunlarla belirlenen hedeflerden uzak kalındığını anlattı.

ELEKTRİKTE İLERLEYEMEDİK:

Sabancı, 2001 yılında çıkarılan Elektrik Piyasası Kanunu ile konuya ilişkin AB direktiflerini karşılamak yönünde önemli bir adım atılmasına karşın, bugün öngörülen rekabetçi serbest piyasa yapısının hayata geçirilmesinde önemli bir ilerleme kaydedilemediğini söyledi.

DOĞALGAZDA HEDEF TUTMADI:

Ömer Sabancı, elektrik sektöründe olduğu gibi doğalgazda da, Doğalgaz Piyasası Kanunu ile BOTAŞ’ın elindeki ithalat lisanslarını özel şirketlere devrederek, 2009 yılına kadar payını yüzde 20’ye düşürmesinin amaçlandığını, ancak kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren BOTAŞ’ın pazar payında herhangi bir değişiklik olmadığını, arka arkaya gelen ertelemeler ile doğalgaz piyasası liberalizasyon programının uygulamaya konmasının geciktiğini de belirtti.

Devlet altyapı kursun, özel sektör pazarlasın

AYNI oturumda konuşan TÜSİAD Ulaştırma Çalışma Grubu Başkanı Lucien Arkas da, önümüzdeki 10 yıl içinde iş hacminin 2 katına çıkmasının öngörüldüğünü, bundan dolayı da deniz ve demiryolu taşımacılığının öneminin artacağını vurguladı. Demiryollarının gemi taşımacılığının bir uzantısı olduğuna işaret eden Arkas, ‘Devlet Demiryolları’nda özelleştirme düşünülemez ancak özel sektör ile ortaklaşa sistemler kurulabilir. Siz bütün altyapıyı kurun, o altyapıyı bedel karşılığında kullandırın. Devlet pazarlama yapmasın. Demiryollarının pazarlanması işini özel sektöre verin. Yani yapacağımız şey, ortaklaşa sistemlerle limanların maliyetini düşük tutarak uzun mesafede demiryolu taşımacılığını geliştirmek’ diye konuştu.
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı