Skandal Volkswagen'den sonra BMW'ye sıçradı

Celal ÖZCAN / BERLİN
25.09.2015 - 15:08 | Son Güncelleme:

Avrupa'nın en büyük otomotiv şirketi VW'de başlayan egzoz gazı skandalının ucu başka otomobil şirketlerine de uzanacağa benziyor. Şimdi hedefte BMW var. Skandalın Alman otomobil şirketlerini derin krize düşürmesinden korkuluyor.

Almanya'nın otomobil devi Volkswagen'in (VW) 2.0 litre dizel motorlu araçlarda, çevreye zararlı zehirli egzoz gazı miktarını düşük göstermek için bilgisayar yazılımıyla oynadığı skandal şimdi başka markalara sıçrıyor.

VW'den sonra şimdi de BMW hedefte. İCCT kuruluşunun BMWX3 xDrive 20d modellerinde yaptığı seyir testi de olumsuz çıktı.

Testte çevreye zararlı zehirli azot dioksit gazı oranı Avrupa Birliği'nin koyduğu üst sınırı 11 kat geçti. AB yönetmeliği azot gazı sınırını 6 olarak belirliyor. Olayın kamuoyuna açıklanması üzerine BMW hisseleri ilk çırpıda yüzde 4'ün üzerinde değer kaybetti.

AVRUPA'YA DA SATMIŞLAR

VW'nin bilgisayar yazılımında oynadığı araçları Avrupa ülkelerine de sattığı ortaya çıktı. Skandalı aydınlatmak için araştırma komisyonu kurduran Almanya Ulaştırma Bakanı Alexander Dobrindt konuyla ilgili önemli açıklamalarda bulundu. Dobrindt, VW'nin kendileriyle görüşen araştırma komisyonu üyelerine aynı araçlardan Avrupa'ya da sattıklarını bildirdiklerini söyledi. Ulaştırma Bakanı Dobrindt, “hangi araçlar sorusunu önümüzdeki günlerde aydınlığa kavuşturacağız” dedi. VW, bilgisayar yazılımında oynanan araçlardan ABD başta olmak üzere tüm dünyaya 11 milyon araç sattığını açıklamıştı.

VW SKANDALDAN HABERDARDI

VW'nin pazar günü patlayan egzoz gazı skandalını çok daha önceden bildiği ortaya çıktı. Şirket, ABD'nin Kaliforniya Eyaleti'nde sattığı araç sahiplerine nisan ayında mektup gönderdi. Mektupta, aracınızı satın aldığınız yere götürün, emisyon yazılımı iyileştirilecek denildi. VW yönetimi mektupla ilgili yorum yapmadı.

İSTİFALAR SÜRÜYOR

VW Yönetim Kurulu Başkanı Martin Winterkorn'dan sonra istifaların devamı geldi. VW şirketi bünyesindeki Audi'nin yönetim kurulu üyesi Ulrich Hackenberg ile Porsche yönetim kurulu üyesiWolfgang Hatz da istifa etti.

KİM GELECEK

VW yönetim kurulundan istifa eden Winterkorn'un yerine en şanslı aday olarak Porsche'nin CEO'su Matthias Müller görülüyor. Ama Audi Yönetim Kurulu Başkanı 52 yaşındaki Rupert Stadler ile VW mali sorumlusu Hans Dieter Pötsch'ün de güçlü adaylar arasında adı geçiyor.

BMW'DEN AÇIKLAMA

BMW'den konuyla ilgili ilk açıklama geldi. BMW, emisyon testleriyle ilgili ellerinde yeterli sonuç olmadığını belirtti ve manipulasyon iddialarını reddetti.

EN BAŞARILI MENEJERDİ

Gelen yoğun baskılar üzerine VW'yi 9 yıldır yöneten Martin Winterkorn önceki gün istifa etmek zorunda kaldı. Bir işçi çocuğu olan Winterkorn, Almanya'nın en başarılı menejeriydi. Sadece Almanya değil, dünyanın parmakla sayılı en iyi menejerleri arasında görülen Martin Winterkorn bir işçi çocuğu. Anne babası Macaristan'dan göçme. Baba işçi. Anne ev kadını. 1947 doğumlu Winterkorn Stuttgart Üniversitesi'nde metal fiziği okudu. Doktorasını yaptı. Martin Winterkorn, Mercedes Benz'in kurucusu Gottlieb Daimler, Bosch'un kurucusu Robert Bosch, ünlü fizikçi Albert Einstein gibi dünyaca ünlüler yetiştiren Almanya'nın Şvab bölgesinden.

Winterkorn aynı zamanda ihtiraslı bir futbolcu. TSV Münchingen takımında kaleci olarak oynadı. Hedefi futboldan daha çok menejerlik olan Winterkorn, Audi'de yönetim kurulu asistanı olarak kariyer merdivenlerini tırmanmaya başladı. 2002'de AUDİ Yönetim Kurulu Başkanı oldu. AUDİ'yi daha spor arabaya dönüştürdü.

Winterkorn 1 Ocak 2007'de VW'nin başına geçti. 9 yıl VW'yi şekillendirdi. Bir zamanlar en büyük destekçisi olan VW'nin en büyük hissedarlarından Ferdinand Piech'le nisan ayında aralarında kavga çıktı. Bu kavgayı kazanan Winterkorn'un sözleşmesi 2018 yılı sonuna kadar uzatılacaktı. Ancak egzoz gazı skandalı üzerine “Sorumluluğu üzerime alıyorum. Hiçbir hatam olmasa bile, şirketin çıkarları açısından istifa ediyorum” dedi.


Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı