Sizin hâlâ sanal mağazanız yok mu

Güncelleme Tarihi:

Sizin hâlâ sanal mağazanız yok mu
Oluşturulma Tarihi: Ekim 08, 2012 00:00

Business to Consumer (İşletmeden Tüketiciye) e-ticaret hızla büyüyor. Bu yeni ve geleceğin satış kanalı, KOBİ’ler ve mikro ölçekli işletmeler sınıfındaki esnaf için adeta can simidi olmuş durumda. Peki henüz bu alana uzak duran işletmeler nasıl bir yol izlemeli. İşte size yol haritası.

Haberin Devamı

TÜRKİYE’de en hızlı gelişen iş alanlarından biri de Business to Consumer (B2C- İşletmeden Tüketiciye) anlamına gelen e-ticaret işi oldu. Şu anda Türkiye’de sayıları 14 bini aşan bu tür sitelerin toplam cirosu sadece bu yıl yüzde 60 yükselerek 40 milyar liraya dayandı. 2015’da 250 milyar liraya ulaşacağı tahmin ediliyor. B2C sitelerin yatırımcılarına bakıldığında ise iki farklı grup çıkıyor karşımıza. Bir tanesi bu işi başlıbaşına bir girişimcilik projesi olarak gören ‘yatırımcı grup’lar ki bunlar büyük yatırımcılar ve çoğuna yabancı ortaklar da gelmiş durumda. Diğeri ise bir sektörde üretim ya da ticaret yaparken kendi alanında kendi markaları için ‘sanal mağaza’ açan mikro ölçeklilerle, Küçük ve Orta Boy İşletmeler (KOBİ).

Ciroya büyük katkı

Haberin Devamı

Kendi ürünleri için ‘sanal mağaza’ açan KOBİ’lerin büyük bölümü, İstanbul’un en güzel caddelerindeki ya da en iyi alışveriş merkezindeki bir mağaza cirosu kadar ciroya sanal mağazasında kavuşuyor. Bazıları birkaç mağazalık ciroyu sanal mağazasıdan sağlayabiliyor. B2C sitelerin KOBİ’ler için ikinci önemli katkısı ise ürünlerini satmaya talip çok sayıda bağımsız, çok hızlı büyüyen yeni bir satış kanalına kavuşmak oldu. Birçok üretici KOBİ, çok sayıda büyük e-ticaret sitesinin, fırsat sitelerinin, sektörel odaklı sitelerin tedarikçisi olarak cirolarını ikiye katlama imkanı buldu.

Önyargılar parçalandı

Giyim, takı, ev takstili, ayakkabı, çanta, elektronik v.b. alanlarda üretici ve marka sahibi olan çok sayıda KOBİ’nin başarı öykülerinde artık klasik büyük perakendecilerden birine ‘ürün vermeyi başarmanın’ yanında ‘güçlü bir e-ticaret sitesine tedarikçi’ olmak da önemli kaldıraç olarak karşımıza çıkıyor. Başlangıçta ‘internetten ayakkabı satılmaz’ ya da ‘müşteri giymeden elbise almaz’ veya ‘kimse güvenip e-ticaret sitesinden mücevher almaz’ diyen üretici ve marka sahipleri artık bu önyargılarının ne kadar yanlış olduğunu anlamış durumdalar. Hatta bazıları “Şu kadar yıldır üreticiyim, şu kadar mağazam var bir e-ticaret sitesinin 2 yılda ulaştığı ciroya ulaşamadım” ya da “Başlangıçta e-ticaret sitelerine ürün vermedim. Satacaklarına inanmadım ama şimdi toplam ciromun yarısına yakını bu sitelerdeki satışlardan geliyor” diyor. Türkiye’de halen 178 fırsat sitesi bulunuyor. Bu siteler genellikle stok eriten ya da fiyat avantajı sunarak satış yapan siteler.

Haberin Devamı

Potansiyel çok yüksek

Geçen hafta önemli bir toplantıda konuşan Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) Başkanı Tayfun Acarer, Türkiye’de e-ticaret hacminin bu yıl yüzde 60 artarak 40 milyar liraya ulaşacağını söylemişti. Acarer’e göre sadece 8 yıl sonra toplam ticaretin yüzde 90’dan fazlası e-ticaret olarak yapılacak. Türkiye’de halen 14 bini aşkın e-ticaret sitesi ve 7 milyonun üzerinde kayıtlı e ticaret müşterisi var. Büyümenin hızını dikkate alırsak bu rakamların 1 yıl sonra bile çok küçük kalacağını belirtmekte yarar var.

Bir KOBİ e-ticarete nasıl adım atar

· Son tükeciye yönelik ürünleriniz varsa, kendi sanal mağazanızı açabilirsiniz.
· Kendi sanal mağazanız olursa büyük e-ticaret siteleri için daha donanımlı bir tedarikçi olabilirsiniz.
· Sizin ürünlerinizi satabilecek bağımsız e-ticaret sitelerine teklif götürebilirsiniz.
· Üretici bir KOBİ’yseniz hem kendi markanızla hem de güçlü e-ticaret sitelerinin taleplerine göre private label üretimler yaparak onlara ürün verebilirsiniz.
· Sadece fason üreten bir KOBİ’yseniz aslında kendi markanızı üretmenin ve piyasaya arz etmenin en kolay yolu e-ticareti kullanmaktır. Çünkü onlarca mağaza açmak ve bunun için yatırım yapmak zorunda değilsiniz.
· Esnafsanız bulunduğunuz bölge için özel bir sanal sipariş ve iletişim sistemi kurabilirsiniz. Komisyonla çalışan ulusal e-ticaret sistemlerine de üye olabilirsiniz.

Haberin Devamı

90 milyon banka kartı internette kullanılacak

BANKALAR Arası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Soner Canko, “dual mesaj” sistemine geçilmesiyle internetten yapılan harcamalara sadece kredi kartlarının değil banka kartlarının da eklendiğini belirterek, “90 milyon banka kartı da sisteme giriyor. Geçen yıl 126 milyon işlem yapılmıştı bugün 156 milyon olması bekleniyor. 5 senelik ortalamada yüzde 33 artış var. Artık yapılan harcamalarda 100 liranın 9 lirası internetten yapılıyor. Havayolları her 100 liranın 92 lirasını online ortamda yapıyor. Bu seneyi 30 milyar TL ile kapatırsak bunun yüzde 13’ü seyahat tarafına, yüzde 17’si hizmet, yüzde 17’si de sigorta sektörüne ait olacak. Ortalama olarak bakarsak internetten yapılan satışlar 4 katına çıkmış durumda” diyor.

Haberin Devamı

Dünyada en hızlı büyüyen ikinci e-ticaret pazarıyız

GÜMRÜK ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, Türkiye’de işletmeden tüketiciye (B2C) elektronik ticaret hacminin toplam perakende ticaret hacmine oranının; Avrupa Birliği’ne göre 8 kat, Amerika Birleşik Devletleri’ne göre 20 kat büyüme potansiyeline sahip olduğunu söylüyor. Elektronik ticaret alanındaki bu yüksek potansiyel nedeniyle 2010 ve 2011 yılında yaklaşık 750 milyon dolar doğrudan yabancı sermayenin bu konudaki yatırımlara ortak olduğunu belirten Yazıcı şöyle konuşuyor: “Elektronik ticaret sektörü ülkemizde son 3 yılda ortalama yüzde 50 büyüdü. Geçen yıl Türkiye’de kartla alışverişin yüzde 8’i elektronik ticaret yoluyla gerçekleşti. 2011’de Hindistan’dan sonra dünyada en hızlı büyüyen ikinci e-ticaret pazarı.”

Haberin Devamı

Komşuyla ticarette Gaziantep gibisi yok

GAZİANTEP Ticaret Odası (GTO) Başkanı Mehmet Aslan, “Gaziantep’in en belirgin özelliği en zor şartlarda yılmamak, karamsarlığa düşmemektir.
Bunun en çarpıcı özelliği de Kurtuluş Savaşı’dır. Türkiye’de komşu ülkelerle ticareti geliştirme açısından, Gaziantep’in misyonunu üstlenmiş bir başka il yok. Her şey ülkemiz ve bölgemiz için hatta komşu ülkelerle birlikte gelişmek ve bölge barışını sağlamak için” dedi. Gaziantep Sanayi Odası (GSO) Başkanı Adil Konukoğlu ise “5 bin 89 iş yeri ve 160 bin çalışanımız var. Organize sanayi bölgelerimizin sayısı sürekli artıyor. 171 ülkeye 5 milyar dolarlık ihracat yaptık. Irak en büyük pazarımız. Her yıl 3-5 ülkeyi ihracat portföyümüze katıyoruz” diye konuştu.

Kahramanmaraş’ın Brezilya’ya ihracatı yüzde 130 arttı

AVRUPA’da yaşanan ekonomik daralma nedeniyle yeni pazar arayışına giren Kahramanmaraşlı iş adamları, yılın ilk 9 ayında Brezilya’ya ihracatını yüzde 130 artırdı. Kentte 35 sektörde 500 sanayi tesisinde 3 milyar doları aşan sanayi üretimi gerçekleştiriliyor. Özel sektörde yaklaşık 100 bin kişinin istihdam var. Türkiye ipliğinin yüzde 35’i, kumaşın yüzde 10’u üretiliyor. Kent, metal mutfak eşya sektöründe de lider. 5 yılda 3.5 milyar dolar özel sektör yatırımı yapılan Kahramanmaraş’ta yılın ilk 9 ayında Brezilya’ya yapılan ihracat geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 130 artarak 52.9 milyon dolara ulaştı. Kahramanmaraş Ticaret ve Sanayi Odası (KMTSO) Başkanı Kemal Karaküçük, “Sürekli üretimi ve yatırımı düşünen genç, dinamik müteşebbislere sahibiz. Üretmeye ve yeni pazarlar aramaya devam edeceğiz” dedi.

Topraksız Tarım yatırıma doymuyor

SERA Yatırımcıları ve Üreticileri Birliği Derneği (SERA-BİR) Başkanı Ahmet Şentürk, Türkiye’de “topraksız tarım” yatırımlarının 5 bin dönüm üzerine çıktığını söyledi. “10 yıl içinde Avrupa’nın en büyük sera üreticisi olabiliriz” diyen Şentürk şöyle konuştu: “1995’te 30 dönüm olan yatırımlar hızlı artış gösterdi. 5 bin dönümün üzerine çıktı. Yatırımların toplamı 250 milyon Euro’yu geçti.” Topraksız tarım tekniğinde, taş yünü ve perlit gibi volkanik materyallerin kullanıldığını anlatan Şentürk, “Topraksız sera üretimiyle yıllık 1 milyar Euro ihracat kapasitesine rahatlıkla ulaşabiliriz. Çünkü talep çok yüksek” diye konuştu.

Mardin’de müthiş iş imkânları var

BURSA Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Meclisi üyelerinden oluşan 110 kişilik heyet, Mardin’de iş adamlarıyla bir araya geldi. Mardin Hilton’daki toplantıda konuşan BTSO Meclis Başkanı İlhan Parseker “Televizyon kanalları aracılığı ile bölge çok farklı tanıtılıyor. Burası güvenli, mevcut teşvikler ile
iş yapma imkanları da müthiş. Bölge istikrara kavuştuğunda bundan yararlanacak kentlerin başında Mardin gelecek. 2002 yılında 30 bin turistin geldiği Mardin, şimdi yılda 1 milyon turist ağırlıyor ve 5 milyon turist hedefliyor. Sanayi tabii ki önemli ama Mardin’in turizme odaklanması lazım. 7 bin yıllık tarih ve kültür burada harmanlanmış.” Mardin Valisi Turhan Ayvaz da, Mardin’in 2023 yılında Ortadoğu’nun lojistik merkezi olacağını ifade ederek “GAP suyu gelince yılda en az 3 ürün alınabilecek. Tarımda müthiş kalkınma, zenginleşme olacak. 180 yatırımcı sıra bekliyor, yatırım için arazi istiyor. Arazi yetiştiremiyoruz. 2. Organize Sanayi Bölgesi’ni kuruyoruz. 3 ve 4’üncü planlarımızda. Sanayi alanındaki en gelişmiş ürünler burada üretilip ihracat edilecek” dedi. Mardin Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mehmet Ali Tutaşı ise “Terörden muzdaribiz. İnşallah düzelecek. Yatırımcıları Mardin’e bekliyoruz” diye konuştu.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!