Şirketlerden çalışanlarına “Rekabet Karnesi”

Hürriyet Haber
06.08.2012 - 11:54 | Son Güncelleme:

Rekabet ihlallerine verilen para cezalarına karşı tedbirli davranan şirketler, çareyi çalışanlarını rekabet eğitimi aldırmakta buldu. Bu alanda hizmet veren ACTECON, Rekabet Uyum Programı (RUP) çerçevesinde 100 firmada rekabet eğitimleri vererek, 10.000’den fazla çalışana Rekabet Karnesi verdi.


Şirketlerin korkulu rüyası haline gelen rekabet ihlali cezaları, şirketleri risksiz çözüm arayışlarına itiyor. Bu alanda şirketlere yardım eden ACTECON Rekabet Hukuku ve Regülasyon Danışmanlık firması, geliştirdiği Rekabet Uyum Programı (RUP) çerçevesinde, şirketlere Rekabet Eğitimi veriyor ve Rekabet Denetimleri uyguluyor.

Aralarında Türk Telekom, Goodyear, Sandoz, Danone, Renault ve Kraft’ın da bulunduğu 100 firmada özellikle satış, pazarlama, satınalma, finans ve İK departmanları çalışanlarını eğiten ACTECON, bugüne kadar 10.000’den fazla çalışana Rekabet Karnesi verdi. 

Rekabet kanunu ve özellikle de rekabet kurallarının ihlal edilmesi konusunun günümüzde şirketlerin global operasyonlarını etkileyebilecek sonuçlar doğurabildiğini ifade eden
ACTECON Ortağı Dr. Fevzi Toksoy, “Şirketlere, bilmeden işledikleri rekabet suçları neticesinde Rekabet Kurumu tarafından yüksek para cezaları kesiliyor. Bu konuda hassas olan büyük ölçekli firmalar Rekabet Eğitimi ve Rekabet Denetimi konularında uzman şirketlerden hizmet almaya başladılar” dedi. Rekabet Kurumu’nun 1997’den bu yana tüm sektörlerde inceleme ve soruşturma yaptığını ifade eden Fevzi Toksoy, “Kendisine gelen ihbar ve şikayetleri değerlendiren Rekabet Kurumu, ihlal iddialarını somutlaştıracak delillere ulaşmak amacıyla elindeki geniş yetkileri hiç çekinmeden kullanıyor. Bu yetkilerin en önemlisi ise mevzuatta “yerinde inceleme” olarak anılan habersiz ziyaretler” dedi.


Cironun % 10’u kadar para cezası

Rekabet Kurumu uzmanları tarafından yapılan ve ortalama 2 gün süren bu baskınların şirketlerdeki iş akışını olumsuz etkilediğini ve psikolojik dengeyi altüst ettiğini bildiren Fevzi Toksoy, “Şirketler bu tür incelemeler ve neticesinde de ağır cezalar ile karşılaşmamak için rekabet uyum stratejileri dizayn etmeye başladılar” dedi. Rekabet kurallarına uyumu önemli kılan en önemli faktörün rekabet ihlalleri neticesinde uygulanan para cezaları olduğuna dikkat çeken Fevzi Toksoy, “Rekabet Kurumu şirketlerin cirolarının yüzde 10’una kadar para cezası verebiliyor. Verdiği cezanın yüzde 5’ine kadar bir cezayı da şirket çalışanlarına verebiliyor. Bu da şirket yöneticilerinin rekabet kurallarına uyumlu çalışma konusunda hassasiyetlerini arttırıyor” dedi.


Şirketlerin rekabet haritası çıkarılıyor

ACTECON’un Türkiye’de Rekabet Uyum Programı’nı (RUP) ve Rekabet Eğitimlerini ABD ve AB normlarına uygun olarak yürüten ilk firma olduğunu bildiren Fevzi Toksoy, “RUP çeşitli aşamalardan oluşan kapsamlı bir şirket içi denetimdir. Rekabet Kurumu 2010’da buna benzer bir uyum programını şirketlere mektup yollayarak tavsiye ederek, bu işin standardını belirledi. Bizler de Rekabet Kurumu’nun duyurduğu standartlara paralel bir program gerçekleştiriyoruz. Bir şirkete girdiğimizde öncelikle şirketin rekabetçilik haritasını çıkartıyoruz. Bunu yapmadığınız takdirde verimli bir denetim veya eğitim yapılamaz” dedi. RUP’un bir dizi aşamadan oluştuğunu söyleyen Fevzi Toksoy, “İçerisinde Üst Yönetim bilgilendirme toplantısından, Rekabet Baskın Ekibi kurmaya ve eğitmeye kadar birçok aşama bulunuyor. Tüm departmanlarla ayrı ayrı yaptığımız workshoplar sayesinde şirket çalışanları hem bizlere güveniyorlar hem de rekabet kurallarını kendi sektörleri açısından öğreniyorlar. Bu sayede ellerindeki mevcut işlerle ilgili birçok soruyu gündeme getirip, çözüm yolu arama fırsatı buluyorlar. İK ve hukuk departmanlarıyla yaptığımız seanslarda ise hem çalışanın verimini ölçüyoruz hem de konunun kendilerini ilgilendiren kısımlarını tartışıyoruz” şeklinde konuştu.


100 firmada 10.000 çalışana rekabet eğitimi

2003’den bu yana uyguladıkları RUP çerçevesinde 100’den fazla büyük ve global şirkette denetim yapıldığını ve yaklaşık 10.000 şirket çalışanına eğitim verildiğini belirten Fevzi Toksoy, “Bu şirketlerin çoğu çokuluslu şirketler ve kurumsal nitelikli Türk şirketleridir. 250 workshop seansı ve 400’e yakın salon eğitimi gerçekleştirdik Eğitimler ve denetimler şirketlerin tüm departmanlarını farklı seviyelerde ilgilendiriyor. Rekabet kuralları uyum çerçevesinde kapıdaki güvenlikten, şirketin CEO’suna kadar herkesin farklı bir rolü var. Ancak elbette en konsantre olunan yerler üst yönetimin yanı sıra satış ve pazarlama departmanları” dedi.


Eğitim tamamlayana Rekabet Karnesi veriliyor

Şirketlerin faaliyet gösterdiği pazarların incelenerek, ona göre eğitim programı hazırladıklarını bildiren Fevzi Toksoy, “Çalışanlarla aynı frekansı yakalamak için dersimize önceden çalışıyoruz. Tam kapsamlı bir RUP şirketin büyüklük oranına göre 15 haftayı buluyor. Çalışanlar mesleki anlamda uluslararası geçerliliği olan bir birikim sağlıyorlar. En önemlisi de rekabete aykırı olabilecek bir uygulama ile karşılaştıklarında, bunu hayata geçmeden yakalayıp, şirketi riske atacak uygulamaların önüne geçiyorlar” dedi. Fevzi Toksoy ayrıca, eğitimler için bir araya gelemeyen firmalar için online Rekabet Uyum Programı modülünü de geçtiğimiz günlerde hizmete aldıklarını kaydederek, “Eğitimler neticesinde çalışanlara Rekabet Karnesi adını verdiğimiz sertifika veriyoruz” dedi.

 

Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı