Şirketler dışarda marka yaratmak için ‘tüketici nabzı’ yokluyor

Meltem KARA
09.05.2010 - 00:00 | Son Güncelleme: 08.05.2010 - 22:27

Krizden çıkışın işaretlerini hem tüketicilerden hem de yurtdışı kaynaklı fonlardan aldıklarını belirten Ipsos KMG CEO’su Vural Çakır, Türk firmalarının yurtdışında markalarını konumlandırmak için araştırma taleplerinin arttığını söyledi. Gıda, otomotiv ve perakende sektörlerinin yurtdışında marka yaratmaya yönelik konseptler hazırladığını kaydeden Vural Çakır, Türk malıyla ilgili olumsuz düşüncelerin de ortadan kalktığını ifade etti.

Türkiye’nin de yurtdışı pazar araştırmalarının önemli ölçüde arttığını ifade eden Vural Çakır, şunları söyledi: “Türk firmaları adına, Batı Avrupa’da, Orta Asya’da, Körfez ülkelerinde yaptığımız araştırmalar arttı. Gıda, perakende, otomotiv sektörleri için araştırmalar yapıyoruz. Bunlar dış pazar araştırmaları da değil, tüketici araştırmaları. ‘Dışarıda pazar var mı’ araştırmasından çok, ‘oradaki tüketici benim ürünümü nasıl bulur’ sorusuna cevap arıyoruz. Marka yaratmaya yönelik konseptler hazırlanıyor. Bu çok önemli bir trend. Eğer Türk firmaları buna devam ederse, o zaman o marka yaratma sıkıntısı ortadan kalkabilir, önemli oyuncular yaratabiliriz.”

‘Türk malı kötü’ bitti

Vural Çakır, yurtdışında marka yaratmanın uzun bir süreç olduğuna değinerek, “Yurtışında markaya karşı konumlandırma çalışmalarının başındayız. Hangi faktörlerle satın alınabilir, nasıl bir fiyat konumlaması yapılmalıdır gibi soruların yanıtlarını arıyoruz ki, o pazarda hızlı markalaşmaya gidilsin. Özellikle pazarlama planlarında ilk nokta, kültürel olarak Türkiye’ye yakın kesimler üzerinden strateji oluşturma kısmı öne çıkıyor. Yaptığımız araştırmalarda da görüyoruz ki, ‘Türk malı kötüdür’ diye başlayan bir süreçte değiliz. Sert bir engelle karşılaşmıyoruz” diye konuştu.

Potansiyel araştırılıyor

Türkiye’ye yurtdışından gelen bilgi talepleri ve araştırma taleplerinin de bu dönemde hızlandığını aktaran Vural Çakır, şöyle konuştu: “Bu araştırma talepleri ciddi yatırımların Türkiye’ye geleceğini gösteriyor. Yatırımcılar hızlı tüketim alanıyla çok yakından ilgileniyor. Fonlar Türkiye’yi incelemeye aldı. Siyasi krizleri bir yana bırakırsak çok hareketli ve doğru ilerliyoruz. Türkiye’de şu an potansiyel nedir, nereye yatırım yapılabilir, araştırıyorlar. Çok sayıda fonla görüştüm, ciddi hareketlilik gözüküyor. Krizden çıkışın işaretleri de tamamen geldi. Şu an, çok pozitif bir eğilim var.”

8 bin araştırma yapıyor, 122 milyon doları buluyor

VURAL Çakır, ‘kamuoyu-tüketici araştırmaları’ sektörünün faaliyetleri hakkında şu bilgileri verdi: “2009 yılında sektörde dolar bazında yüzde 14 küçülme oldu. Dünyada 32 milyar dolar hacmi olan pazar, Türkiye’de 122 milyon dolara ulaşıyor. 2010 için daha hızlı bir şekilde yüzde 15 büyüme öngörüyoruz. Faaliyet gösteren 30-40 şirket var. Yılda 7-8 bin araştırma raporu çıkıyor. Bir araştırma ortalama 20-25 bin lira.”

Hızlı tüketim büyüdü eğitim sürpriz yaptı

VURAL Çakır, piyasadaki hareketlere ilişkin şu izlenimleri aktardı: “Talebin yön değiştirmesini görüyoruz. Örneğin otomotiv sektöründe, krize bağlı olarak çok daha zor bir sene geçti. Bu sene canlanma var. Telekom sektörü çok iyi geçti. Harcamalarını artırdı, hem rekabet arttı hem de araştırma çok ciddi bir rafine hale geldi. Hızlı tüketim ürünleri beklediğimizden daha hızlı büyüdü. Eğitim sektöründen sürpriz bir şekilde talep almaya başladık.”
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı