Sınır kapılarında çile!

DHA
04.12.2014 - 10:02 | Son Güncelleme: 04.12.2014 - 12:25

Gürbulak ve Habur Sınır Kapıları'nda kuyruk çilesi yaşanırken, Kapıkule'de ise Bulgaristan'da bazı yolların sular altında kalması nedeniyle giriş-çıkışlar durduruldu. TIR ve kamyon şoförleri perişan...

GÜRBULAK'TA 15 KİLOMETRE TIR KUYRUĞU

AĞRI'nın Doğubayazıt ilçesinin İran sınırındaki Gürbulak Sınır Kapısı'nda, iki ülke arasındaki transit geçişteki anlaşmazlık ve yakıt depolarını mühürleme uygulaması nedeniyle 15 kilometre TIR kuyruğu oluştu.

İran'a giriş yapmak isteyen Türk plakalı kamyon ve TIR'lardan artık akaryakıt farkı tahsil edilmeyeceği, buna karşılık taşıtların yakıt depolarının sınırda mühürleneceğini bildirildi. Sadece Türk TIR'larına uygulanan bu sistemden diğer yabancı ülke TIR'ları etkilenmedi ve eskiden olduğu gibi İran'a girişlerde akaryakıt farkı ödemek suretiyle ucuz yakıt alabilecekleri belirtildi. Türkiye'nin İran'a açılan penceresi olan Gürbulak Sınır Kapısı'na Gümrük Müdürlüğü tarafından asılan yazıda, İran'ın 01.12.2014 tarihinden itibaren topraklarına girecek Türk TIR'larında bulunmasını istediği özellikler sıralanarak şöyle denildi:

"Depoların orijinal olması. Depoların şamandıra ve alt tıpaların olduğu kısımlarda mühür takmaya yarayan aparatların bulunması. Gidiş-dönüşlerine yetecek kadar motorini Türkiye'den getirmeleri (İran Türk TIR'larına motorin satışı yapmayacaktır. Varış gümrüklerine göre bulunması gereken motorin miktarları liste şeklinde asılmıştır) Bu şartları taşımayan TIR'lar İran Gümrük Müdürlüğü tarafından geri çevrildiği için eksikliklerinizi tamamlayarak gümrüğe giriş yapmanız, mağdur olmamanız açısından önemlidir."

TÜRK TIR ŞOFÖRLERİ: İRAN KAPISINDA PERİŞAN OLUYORUZ

Türkiye ile İran'ın yol ve ulaştırma bakanlıklarının söz konusu uygulamayı görüşmek üzere önümüzdeki günlerde bir araya gelerek görüşme yapacakları ifade edilirken, yeni uygulama İran'a mal götüren TIR ve kamyon sürücülerini perişan etti. Gürbulak Sınır Kapısında TIR ve kamyon kuyruğu 15 kilometreyi aşarken, İran'a geçişlerinde ucuz yakıt alamamanın yanı sıra taşıtlarının yakıt depolarının İran tarafından mühürlenmesi sorunu artırdı. İran'da ucuz yakıt olduğu için taşımacılık yaptıklarını anlatan TIR sürücüleri, bu uygulama ile İran'a yük götürmenin hiçbir karı kalmadığını söylediler.

Uluslararası Nakliyeciler Derneği İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener ise İran'ın TIR ve kamyonlarda yakıt depolarının orjinal olmasına dikkat ettiğini ve yedek depoya izin vermediğini bildirdi.

BAZARGAN'DA 600-700 TIR 5 GÜNDÜR BEKLİYOR

Bu uygulama ile İran'a gidecek TIR sürücülerinin motorin alamayacaklarını anımsatan Fatih Şener, şunları söyledi:

"Türkenistan'dan çıkan TIR'larımız İran'ı transit geçerken aldığımız yakıt için 487 Euro dolayında ödeme yapıyorduk. İran'dan Türkiye'ye girerken depoda bulunan yakıta litre başına bir dolar ödüyorduk. Bu yüzden Türk TIR'larının çoğu Türkmenistan'a girmek yerine İran'ın Bazargan Gümrüğü'ne yükü bırakıp dönüyordu. İran TIR'ları da Türkiye'ye geçerken depoları mühürleniyordu. Türkmenistan'da yakıt daha ucuz. Biz dedik ki, Türkmenistan'dan Türkiye'ye gelirken İran'dan yakıt almayalım, para da ödemeyelim. İran şimdi 'tamam mühür yapayım' diye kabul etti. Böylece Türkiye'nin ardından İran depolarda mühür uygulamasını başlattı. İran'da başka problemlerimiz de var. Şu anda Bazargan'da 600-700 Türk TIR'ı 5 gündür bekliyor. İran TIR'ları ise Gürbulak'ta hiç beklemeden Türkiye'ye giriş yapıyor. İran'da 18 centten yakıtlarını dolduran komşu ülkenin taşımacıları, Türkiye'ye gelip daha ucuza yük alıp ülkelerine dönüyorlar. İran ise bizim TIR'ları bekletiyor. Koşulların eşit olması için biz de İran TIR'larının Türkiye'ye 50 litreden fazla mazotla giriş yapmasına izin vermeyelim."

HABUR SINIR KAPISI'NDA KUYRUK ÇİLESİ

ŞIRNAK'ın Silopi İlçesi'nden Irak'a açılan Habur Sınır Kapısı'nda, Irak'a geçmek için bekleyen TIR ve kamyonlar, kilometrelerce kuyruk oluşturdu. Yetkililer sorunun, yıl sonu ihracatındaki artıştan kaynaklandığını söyledi.

Habur Sınır Kapısı'nda araç kuyruğu çift sıra halinde yaklaşık 20 kilometreye ulaştı. Habur'a 3 kilometre uzaklıktaki TIR parkı ve geçişi sahasında başlayan araç kuyruğu, ilçe merkezine yakın bir noktada son buluyor. Şehir merkezinde araç yoğunluğunun azaltılması için Silopi-Cizre Karayolu'nun 5'inci kilometresinde araçlar tekrar kuyrukta bekletiliyor. Geçiş için sahada bekleyen şoförler, sollama yapan araçların 50 ile 100 lira gibi bir para karşılığında gümrük kapısından transit geçiş yaptığını iddia ederek, yetkililerin bu duruma bir çare bulmasını istedi.

Geçiş için sahanın zeminin yağışlarla birlikte çamur deryasına döndüğünü belirten şoförler, günlerdir saha içerisinde çile çektiklerini anlattı. Şoförlerden Cengiz Müldür, 5 gündür çamur içerisinde olduğunu belirterek, "Bir devlet yetkilisi gelip de halimizi sormuyor. Çamurun içerisinde yemek yiyoruz. Çayımızı çamurla içiyoruz" dedi.

Şoförlerden Hasan Demirkıran 7 gündür beklediğini belirterek, "Burada büyük bir haksızlık oluyor. 7 gün yağmur, çamur demeden bu kamyonun içinde 1,5 metrekare alanda yatıyoruz. Burada 2 metrelik bir alanda hayat mücadelesi veriyoruz. Eve bir ekmek parçası götürmek için perişan durumdayız" diye konuştu. 3 kişi ile birlikte araçlarında çay içen şoförler sollama yapan şoförlerden yakınarak, yetkilileri göreve çağırdı. Midyatlı şoför Mahmut Şıpor ve İdilli şoför Abdulsamet Peymener, 1 haftadır kuyrukta beklediklerini ve rüşvetçiler nedeniyle kuyrukların ilerlemediğini ileri sürdü.

Yetkililer, Habur Sınır Kapısı'nda yaşanan yığılmanın yıl sonu nedeniyle artan ticaret hacminden kaynaklandığını belirtti.

KAPIKULE' DE ULAŞIM DURDU, GÜMRÜĞE GİRİŞ-ÇIKIŞ YAPILAMIYOR

EDİRNE’de iki gündür aralıkla süren sağanak yağmurun ardından, Tunca Nehri’nin Sarayiçi mevkiinden geçen bölümünde yatağından taşması sonucu tarihi köprüler trafiğe kapatıldı. İki günde metrekareye 62 metreküp yağış düşerken, sağanağın etkili olduğu Bulgaristan’da bazı yolların yağmur sularıyla dolması üzerine trafiğe kapatılmasıyla Kapıkule Sınır Kapısı’ndan giriş-çıkışlar durduruldu. Gümrük girişine ‘Bulgaristan sahasını su bastığı için araç geçişine izin verilmemektedir’ uyarı yazısı asıldı.

Balkanlar üzerinden gelen yağışlı havanın etkisine giren Edirne’de iki gündür aralıklarla süren sağanak yağmur günlük yaşamı da olumsuz etkiledi. Tunca ve Meriç nehirlerinin debileri sağanak yağışlarının ardından yükseldi. Tunca Nehri bazı bölgelerde yatağından çıkarak taştı. Edirne Devlet Su İşleri 11’nci Bölge Müdürlüğü verilerine göre, 120 metreküp olan Tunca nehrinin debisi yağışların ardından 215 seviyesine yükseldi. Meriç Nehri ise 600’den 834 metreküpe yükseldi.

TRAFİĞE KAPATILDI

Tunca Nehri’nin Tarihi Kırkpınar Güreşleri’nin yapıldığı Sarayiçi mevkiinde geçen bölümünde, yoğun sular Fatih Köprüsü’nün gözlerine kadar ulaşması ve köprü ayaklarının yağmur sularıyla dolması nedeniyle trafiğe kapatıldı. Tarihi Kırkpınar Yağlı Güreşleri'nin yapıldığı Er Meydanı ile Adalet Kasrı’nın bulunduğu alanlarda taşan suların altında kaldı.

BULGARİSTAN GEÇİŞLERE İZİN VERMİYOR

Sağanak yağışın etkili olduğu Bulgaristan’da, Kapitan Andreevo Sınır Kapısı'ndan sonraki ana yol derelerin taşması sonucu su altında kaldı. Bu nedenle araçların güvenlik gerekçesiyle geçişine izin verilmiyor. Bu nedenle Türkiye’den karayoluyla Avrupa’ya geçişler de durduruldu. Bulgaristan gümrüğünün bir bölümü de su taşkınından etkilenince boşaltıldı. Gümrük kapanınca Türkiye’den çıkış yapmak isteyen TIR sürücüleri 6 kilometre kuyruk oluşturdu.

Trakya Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürlüğü yetkilileri, etkili sağanak yağışın ardından gümrüğe ulaşımı sağlayan yollarının derelerin taşması sonucu sular altında kaldığını söyledi. Bu nedenle dün geceden bu yana Bulgaristan’a giriş ve çıkışların tamamen durduğu bildirildi.

Ayrıca TEM otoyolunun Kapıkule'ye gelmeden 6 kilometre önceki bölümünde derelerin taşması sonucu zaman zaman su altında kalınca geçişler kontrollü olarak sağlanıyor.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı