Şimdi moda kişiye özel üretim

Hürriyet Haber
24.09.1998 - 00:00 | Son Güncelleme:

Müşteri taleplerinin artması, firmaları kişiye özel üretim modeline dönmeye zorluyor. Tüketicilerden gelen talep doğrultusunda, her biri milyonlarca adet üretim yapan şirketler, kişiye özel pantolon, kişiye özel gözlük, kişiye özel CD, hatta kişiye özel ilaç üretimine geçtiler.

KİTLESEL üretim modeli ile unutulan kişiye özel ürün yaratma dönemi geri geliyor. Tüketicilerden gelen çeşit talebi doğrultusunda, her biri milyonlarca adet üretim yapan şirketler, kişiye özel pantolon, kişiye özel gözlük, kişiye özel CD, hatta kişiye özel ilaç üretimine geçtiler. Fortune Dergisi'nde yer alan araştırmaya göre, teknolojik alanda yaşanan gelişmeler, şirketlerin satış stratejilerini de değiştirdi. Geçmişte tek bir modelden milyonlarca üreten dev firmalar, şimdi müşteri odaklı üretim modeline geçtiler. Müşterilerinden gelen talepler doğrultusunda pazarlama departmanlarını geliştiren firmalar, artık her bir müşterinin özelliklerini ve ihtiyacını kayıt edip tam anlamıyla müşterilerinin istediği ölçülerde üretim yapıyorlar. Üretim birimlerine dijital teknolojinin olanaklarının dahil edilmesiyle üretimde bant sisteminden, talebe göre üretim modeline geçildi. Artık bilgisayarların kontrol ettiği kesim makinelerinde, müşterinin ihtiyacına göre kot kesimi yapmak, ya da müşterinin ihtiyacına göre gözlük üretmek mümkün oluyor. Müşterinin ihtiyacına uygun üretilen mallar yine bilgisayarların yardımıyla paketlenip müşterilerin adreslerine gönderiliyor.

BİLGİSAYAR DA VAR

Kişiye özel üretim alanında bilgisayar firmaları da biribiriyle rekabet ediyor. Bu alanda ilk adımı atan Dell firması en yakın rakibi olan IBM'e fark attı. Kişiye özel bilgisayarlar üreten Dell, bu modelde üretim yapmaya başladığı andan itibaren satışlarını yüzde 54 kârını yüzde 62 arttırdı. Dell'in müşteri bazında üretim yapmasını kullandığı teknolojiden çok organizasyonu sağlıyor.

BARBİE BEBEK

İsteğe göre üretilen bir başka ürün de Barbie bebekler. Mattel firmasının sağladığı Internet altyapısı sayesinde sahip olmak istediğiniz bebeğin; saç, göz, ten rengini ve diğer özelliklerini Mattel'e gönderiyorsunuz. Burada istek yapan müşterinin Barbie bebeklerde bulunan 6 bin özellik arasında seçim yapma hakkı bulunuyor. Bu yöntemle bebeğinizin kişiliğini de belirliyebiliyorsunuz. Bebeğinize dilediğiniz ismi verebiliyorsunuz. Barbie bebek evinize ulaştığında ambalaj kutusunun üzerinde bebeğin adı ve özelliklerini belirten bir açıklama yer alıyor.

750 ÇEŞİT LEVI'S

Tüketici talebine göre üretim yapan bir başka firma da Levi's. Jeans pazarının bu dev firması 130 modelle başladığı müşteriye özel üretime, halen 450 modelle devam ediyor. Ekim ayında model sayısını 750'ye çıkartacak olan Levi's, müşterilerine daha fazla seçenek sunmayı amaçlıyor.

Talebe göre üretim yapan firmalar arasına Acumin doğal ilaç firması da katıldı. Acumin, Internet aracılığıyla müşterilerinin isteklerini topluyor ve müşterinin ihtiyacına göre doğal haplar üretiyor. Vitamin hapı niteliğinde olan bu ilaçlar değişik vitamin haplarının özelliğini bir tablette toplayabiliyor. Acumin'in müşteri adaylarına, ‘‘Rahatsızlaklarınızı gidermek için 60 değişik vitamin hapı mı, yoksa içerisinde 60 vitamin barındıran 3 çeşit hap mı almak istersiniz?’’ sorusunu soruyor.






Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı