"Noyan Doğan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Noyan Doğan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Noyan Doğan

Sigortacılar, sahte hasarlara karşı internette ihbar sitesi kurdular

ÖZELLİKLE son dönemde sigortacılardan sıkça, sahte hasarlarla ilgili şikayetler duyuyorum.

Görünen o ki, sahte hasar düzenleyip, sigorta sistemi üzerinden haksız yere kazanç elde etme olaylarında ciddi artış var.
Eminim, bu olaylara karışanlar sahte hasarla neyi kastettiğimi iyi biliyorlardır. Ama dürüst kişiler yani, sigorta sistemini amacına uygun kullananlar, sigortada ne gibi sahtekarlıkların döndüğünü merak ediyorlardır. Birkaç örnek vereyim de şaşırın. Çünkü ben duyduğumda, bu işin sınır tanımadığını anladım.
Mesela, sigortacılar, Ankara’da yaşayan ve şirketlerden haksız yoldan tazminat alan bir sanatçıyı tespit etmişler. Sanatçı dostumuz, önce dört-beş sigorta şirketinden ferdi kaza sigortası yaptırmış. Ardından da bir parmağını keserek, tüm şirketlerden hasar almış. Ciddi de para toplamış. Durum tesit edilmiş edilmesine de, hasarlar ödendikten sonra. Daha bitmedi... Özellikle Doğu’da, sahte trafik kazası ve sahte ölümler düzenlenmesi sıkça rastlanan olay haline gelmiş. Sahte nüfus kayıtları, sahte ölüm belgesi, sahte hastane raporları düzenlenip, sigorta şirketlerinden ciddi rakamlara varan vefat tazminatı alınıyormuş. Tahmin edeceğiniz gibi olay, organize halde. Yanlış anlamayın. Alınan tazminat 150 bin TL’ler civarında. Yani, okkalı para. Sigorta şirketleri bu durumu da tespit ediyorlar ama yıllar sonra.
Aracını uçurumdan yuvarlayıp, kaza süsü verenler mi istersiniz... TIR’ını, içinde bozulmuş malıyla yakanlar mı... Oto tamirhanelerinde plaka değiştirme, bir aracın birkaç kazaya karışması, tamirhaneye bırakılan aracı hasarlı gösterip, tazminat talebinde bulunma gibi olaylar ise; artık, sigorta şirketlerinin günlük karşılaştıkları sahtekarlıklar içinde sayılıyor.

Herkes ihbarda bulunabilir

Bu satırları okuyunca eminim içinizden şu soru geçiyordur: “İyi de kardeşim sigorta şirketlerinin bu gibi durumlara karşı aralarında oluşturdukları bir kara liste yok mu?”
Nasıl ki, bankadan kredi almak istediğinizde, önce güvenilirliğiniz sistemden sorgulanıyorsa, sigortacılıkta da benzer bir sistemin olması gerekir değil mi? Ama yok işte. Maalesef şirketler; hasbelkader bu tür sahtekarlıkları ortaya çıkarabiliyorlar. Çıktığında da iş işten geçmiş oluyor.
Gelelim asıl konumuza. Sigortacılar bu olayların önüne geçmek için ilginç bir yöntem geliştirdiler ve uygulamaya soktular. Sahte hasarların ihbar edilmesi için, Sigorta Sahtekarlığı Bilgi Sistemi (SİSBİS) adı altında bir internet sitesi kurdular. Bundan böyle, www.tramer.org.tr/sisbis, isimli siteye herkes sigorta sahtekarlıklarını ihbarda bulunabilecek.

Sahte hasar ihbar havuzu

Geçenlerde konu hakkında Sigorta Bilgi Merkezi Müdürü Mehmet Üst ile sohbet ettik. Üst, “Sistem tüm vatandaşlara açık. Etrafında bir şey görmüş olabilir ya da duymuş olabilir. Bunu ihbar edecek” diyor.
Mehmet Üst, sistemin işleyişi hakkında da şu bilgileri veriyor: “İhbarı yapan kişi ya da kurum isterse kendini tanıtabilir. Tüm bilgiler gizli tutulacak. Gelen ihbarları bir yerde toplayıp, havuz oluşturacağız. Asılsız olup olmadıklarını inceleyeceğiz. Eğer sigorta şirketini ilgilendiren bir ihbarsa, o şirkete bildireceğiz. Aynı zamanda sigorta şirketleri de kendilerindeki bu tür sahtekarlık dosyalarını ve kişileri buraya girecekler. Böylece tüm şirketler haberdar olacak.”

Kara liste oluşturulmalı

Sigortacıların, sahtekarlıklara yönelik buldukları çözüm böyle. Açıkça söylemek gerekirse, bu durum bana kulağını tersten göstermek gibi geliyor. Evet, sahte hasarlara yönelik bir ihbar hattı olmalı. Buna diyecek bir şey yok. Ama asıl önemlisi, gerek organize gerekse de münferit sahtekarlıklar için; sigorta şirketlerinin, ortak kullandıkları bir kara liste havuzu oluşturmaları lazım. Tıpkı bankalardaki gibi.
Çünkü, sigorta sistemini kullanarak, rant elde etmeye çalışanların sayısı arttıkça; sahtekarlarla, dürüst sigortalılar aynı potada değerlendirilecek. Hal böyle olunca da, sigorta şirketleri dürüst sigortalıya da, dolandırıcıya da aynı yaklaşımı sergileyecek. O zaman da sektör de ciddi bir imaj problemi oluşacak.

X