« Hürriyet.com.tr

Sigarayı bırakana ikramiye

Hürriyet Haber
X
Tütün ve tütün mamullerinin zararları hakkında toplumu bilinçlendirmek ve sigarayı bırakmalarına yardımcı olmak üzere Sağlık Bakanlığı, Dünya Sağlık Örgütü ve Finlandiya Halk Sağlığı Enstitüsü ile işbirliği içinde 2 yılda bir 2-29 Mayıs tarihleri arasında sigara bırakma kampanyası düzenleniyor.Bu yılki kampanya 2 Mayıs'ta başlayacak ve 29 Mayıs'ta sona erecek. Kampanyaya katılmak isteyenlerin, 4 hafta süreyle sigara içmemeleri gerekiyor. Kampanyaya en az 1 yıldır sigara içen ve 18 yaşını doldurmuş herkes katılabilecek.  Katılımcıların, 2 Mayıs'tan önce katılım formunu kampanya merkezine ulaştırmaları gerekiyor.   Bırakma gününden itibaren 4 hafta süreyle sigara içmeyenler veya tütün ürünlerini kullanmayanlar, 5 milyar liralık ödülü almaya hak kazanacak. Katılımcılar arasında kura çekilecek. Kuradan hemen sonra kazanan kişiyle temasa geçilecek ve sigara içip içmediği şahitlerce ve kimyasal analizlerle teyit edilecek. Kurayı kazanan kişide idrarda nikotinin testi yapılacak.   Türkiye'de kurayı kazanan ve 4 hafta süreyle sigara içmediği saptanan kişi, 5 milyarın yanı sıra 2 bin 500 dolarlık Avrupa ödülü ve10 bin dolarlık uluslararası büyük ödül kurasına katılmaya hak kazanacak.           ''AĞIR ÇEKİMLİ İNTİHAR''      Dünyada 8 saniyede 1 can alan, yılda 4 milyon kişinin ölümüne neden olan ve her 10 erişkinden birinin ölüm nedeni sayılan sigarayı bırakmak için birçok neden var.       Sağlık Bakanlığı verilerine göre, Türkiye'de 18 yaş üzeri nüfusun 13 milyonunun sigara içtiği tahmin ediliyor.   Sigara, dünyada yılda 4 milyon kişinin ölümüne neden oluyor, önlem alınmazsa bu sayının gelecek 25 yılda 10 milyona çıkacağı tahmin ediliyor.   Türkiye'de ise her yıl 100 bin kişi sigarayla ilişkili hastalıklar nedeniyle ölüyor. Türkiye'de her gün 3 bin çocuk ve genç sigaraya başlıyor, her yıl 1 milyon çocuk bu tuzağa düşüyor.          KAMPANYAYA KATILANLARA ÖNERİLER       Sağlık Bakanlığı, Bırak-Kazan kampanyasına katılacaklara sigarayı bırakmak için şu önerilerde bulunuyor:    Bırakma gününü izleyen ilk başarılı günün, ilk başarılı haftanın ve ilk başarılı ayın sonunda kendinize ödül verin.    Bırakma günü öncesi son sigaranızı içtikten sonra evde bulunan sigara, sigara paketi, çakmak, küllük gibi nesneleri atın.    Zaman zaman sigara içme isteği hissettiğinizde, sigarayı kendi kararınızla bıraktığınızı hatırlayın.    3-5 dakika süren içme isteği dalgaları geldiğinde, üzerine bırakma nedenlerinizi kaydettiğiniz kağıdı okuyun.    Dikkatinizi başka şeylere yöneltmeye çalışın, yerinizden kalkıp gezinin, meyve suyu veya su için.    Derin nefes egzersizleri yapın, önce içinizden 8'e kadar sayarak derin bir nefes alın, daha sonra içinizden 4'e kadar sayarak nefesinizi tutun, sonra yine içinizden 8'e kadar sayarak nefesinizi yavaş yavaş verin, bu egzersizi birkaç dakika sürdürün.    Ellerinizi ve zihninizi meşgul edecek yeni uğraşlar bulun.    Sigara içme isteği uyandıracak arkadaş çevresi ve ortamlarından bir süre uzak kalın.    Düzenli spor yapın.    Sizi strese sokabilecek kişilerden uzak durun, her olayda mutlu olacak pozitif bir yön arayın.       BIRAKTIKTAN SONRA         Bakanlık verilerine göre, sigarayı bıraktıktan sonra dakika dakikavücutta yaşanan değişiklikler şöyle:    20 dakika sonra, kan basıncı ve nabız normale döner, el ve ayak kan dolaşımı düzelir.    8 saat sonra, kan oksijen düzeyi normale döner, kalp krizi geçirme riski azalır.    24 saat sonra, vücut karbonmonoksitten arınır.    48 saat sonra, kan nikotin düzeyi azalır, tat ve koku duyusu artar, peptik ülserli hastaların tedaviye verdikleri cevap artar.    72 saat sonra, hava yollarının gevşemesi sonucu nefes alıp verme rahatlar, solunum yolları fonksiyon görmeye başladığı için kendi kendini temizlemeye çalışır. Enerji düzeyi artar.    2-12 hafta sonra, tüm vücuttaki dolaşım düzelir, solunum yolu enfeksiyonlarına yakalanma riski azalır, yürürken yorulma ve tıkanma daha az görülür.    3-9 ay sonra, öksürük, kısa aralıklarla nefes alıp verme ve hırıltılı yada ıslık sesli soluk alıp verme gibi solunum yolu problemleri düzelir, akciğer fonksiyonları yüzde 5-10 oranında artar.    12 ay sonra, koroner kalp hastalığı riski yarı yarıya azalır.    12-36 ay sonra, mesane kanseri riski yüzde 50 azalır.    5 yıl sonra, kalp krizi geçirme riski ve yemek borusu, ağız boşluğu kanserleri gibi hastalıkların riski yüzde 50 oranında azalır.    10-15 yıl sonra, kalp krizi geçirme riski tamamen ortadan kalkar ve içmeyenlerle aynı seviyeye iner, akciğer kanseri riski sigara içenlere göre yüzde 50 azalır.

Kaynak:

En İyi
Türkiye’nin en güzel 10 nehri
GezginGezgin
Şehirde kalanlara bayram için 20 öneri
YazYaz
Ayvalık Yeni Alaçatı olur mu?
GezginGezgin
Disneyland’da rüya gibi bir gün
36 Saat
36 saatte Granada
Seyahat HaberiSeyahat Haberi
Havalimanında sıra beklemeyin