Gündem Haberleri

    Siestanın ideali yarım saat

    Hürriyet Haber
    27.09.2000 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Öğle saatlerindeki yarım saat uyku günün geri kalan kısmının enerjik geçirilmesini sağlıyor. Uzmanlar uyuma fırsatı olmayanlara gevşeyerek zihinlerini dinlendirmelerini öneriyor.

    Uzmanlar, öğle saatlerindeki yarım saatlik uykunun ideal olduğunu, daha uzun öğle uykularının akşam uykusunu olumsuz etkileyeceğini bildiriyor. 14.00-15.00 saatlerinin seçilmesini öneren uzmanlar, bu saatlerde uykunun daha derin ve dinlendirici olacağını söylüyor. Öğle saatinde uyuma fırsatı olmayanların dinlenmesi, gevşeyip, uzanarak zihnini dinlendirmesi öneriliyor. Bu yöntem vücudun, günün geri kalanını enerjik geçirmesini sağlıyor.

    Öte yandan Detroit Henry Ford Hastanesi Uyku Araştırma Direktörü Dr. Timothy Roehr, cumartesi ve pazar sabahları fazla uykunun pazartesi sabahları keyifsiz uyanmalara neden olduğunu bildirdi. Roehr’in araştırmalarına göre, hafta sonu sabahları geç kalkan kişilerde vücudun sabah uyanma saatini ayarlayan doğal hormonal ritmi ileriye doğru kayıyor ve pazartesi işe gitmek için erken kalkındığında bu durum pek çok kişinin yakındığı pazartesi depresyonuna neden oluyor. İnsanın biyolojik saatinin 24 saatten daha uzun, 25 saate yakın olduğunu bildiren Dr. Roehr, 'Bu nedenle doğal olarak hafta sonları bir kaç saat daha uyumak istiyoruz.

    Ama ne var ki hormonal uyku saatimiz bu kadar kolay ayarlanamıyor. Diyelim ki gece 11 ile sabah 7 saatleri arasında bir uyku programımız var. Uyku ritmimizi ayarlayan kortizol hormonu sabaha karşı 4’te artmaya başlıyor. Eğer cumartesi ve pazar sabahı 9’a kadar uyumaya karar verirsek kortizol de ertesi gün bir kaç saat geç yükselir. Pazartesi sabahı uykumuzu alamadan kalkar, bütün gün keyifsiz oluruz. Eğer cuma gecesi geç yatarsak bunu cumartesi öğle uykusuyla telafi etmek en iyisi.

    Uykusuzluğa çözüm egzersiz

    Toplumun büyük kısmının uyku problemi çektiğini belirten Roehr, stresin uykunun başlıca düşmanı olduğunu kaydetti. Roehr, 'Uyku ve stres, fizyolojik bir tahteravallinin iki ucunda oturuyormuş gibi tasarlanabilir. Stresli bir kişi uykuda iken uykunun yükü azalınca tahterevallinin stres tarafı ağır basıyor ve kişi gece yarısı uyanıyor' dedi.

    Geceleri yaşanan uykusuzluğun gün içinde yorgunluğa neden olduğunu belirten Roehr, işe öğle saatlerinde ara verilmesi ve egzersiz yapılmasının uykusuzluğa çözüm getirdiğini kaydetti. Gündüzleri düzenli olarak spora zaman ayrılmasıyla vücudun doğal kortizol yanıtı uyarılıyor ve sağlıklı bir gece uykusu elde ediliyor. ANKA

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı