Sıcaklar bunaltırken, onlar güldü

Hürriyet Haber
08.09.1998 - 00:00 | Son Güncelleme:

Sıcak geçen yaz, başta klima ve meşrubat olmak üzere pek çok sektörün yüzünü güldürdü. Ekonomik durgunluk nedeniyle, pek çok firma küçülürken, klima, su, meşrubat ve dondurma üreticileri rekor cirolara ulaştı.

Son yılların en sıcak ve nemli yazı, yerini serin sonbahar günlerine bırakırken, bazı sektörler biten yaza üzülüyor. Yaz aylarını seven sektörlerin başında yer alan su, meşrubat, dondurma ve klimada satışlar, bunaltıcı sıcaklar nedeniyle rekor seviyede arttı. Soğuk içecekler, dondurma, bira, vantilatör ve klima satışlarında patlama yaşanırken, bu sektörlerde faaliyet gösteren firmalar satışlarını yüzde 50-100 oranında yükselttiler.

Temmuz-ağustos aylarında ev tipi klima ve vantilatör satışlarında büyük artış yaşandı. Üreticiler ve ithalatçılar talebe yetişemezken, klima satışları geçen yıl yaz aylarına oranla yüzde 40-50 civarında artış gösterdi. 1997 yılında iç piyasada ev tipi klima satışları 43 bin 141, split klima satışları 53 bin 378, paket tipi klima satışları da 450 adet olarak gerçekleşmişti. Ancak 1998 yılı haziran, temmuz ve ağustos ayında yaşanan aşırı sıcaklar nedeniyle firmalar satışlarını ikiye katlarken, pazar da yarı yarıya büyüdü. Bugün pazarda faaliyet gösteren yaklaşık 72 firma bulunuyor.

300 MİLYON LİTRE SU:

Özellikle haziran ayından itibaren etkisini göstermeye başlayan sıcaklarla birlikte pazar yaklaşık yüzde 30 büyürken, 1998 yılında tüketilen toplam ambalajlı su miktarının da 300 milyon litreye ulaşacağı belirtiliyor. Türkiye'de 1997 yılında tüketilen su miktarı yaklaşık 230 milyon litreydi.

DONDURMA SATIŞLARI:

Sıcaklar dondurma üreticilerinin de yüzünü güldürdü. Türkiye'de dondurma pazarı toplam 38 milyon litreye ulaşırken, kişi başına dondurma tüketimi ise 0.6 litreye yükseldi.

BİRACILAR DA SEVİNDİ:

Sıcakları seven bir başka sektör olan birada da satışlar mevsim normallerinin çok üzerinde seyreden sıcaklar nedeniyle arttı. Erciyes Biracılık bu yılın sonunda 18.5 milyon dolarlık ciro hedeflerken, Efes Pilsen marka biraların 1997’de 650 milyon litre olan satışları bu yıl yüzde 30 büyüdü. Diğer üreticiler de dikkate alındığında, toplam bira tüketimi 1 milyar litreyi aşıyor. Erciyes Biracılık da yüzde 10 oranında büyümeyi amaçlıyor. Geçtiğimiz yıl 118 milyon dolarlık satış gerçekleştiren Ege Biracılık ise bu yıl yaklaşık 130 milyon dolarlık satış hedefliyor.

KOLAYA HÜCUM:

Kolalı içecekler ve gazlı meşrubatlar yine sıcaklardan bunalanların gözdesiydi. Türkiye'de kişi başına yıllık gazlı meşrubat tüketimi geçen yıl 26 litreyken, bu miktarın bu yıl 36 litreye ulaştığı tahmin ediliyor. Cola yüzde 60'ı aşan pazar payıyla sektörde lider konumunu sürdürüyor. Türkiye'de meşrubat pazarının 2000 yılında 3 milyar litreye ulaşacağı belirtiliyor.

Bunaltıcı yazda neler tükettik?

300 milyon litre ambalajlı su.

38 milyon litre dondurma.

270 bin ton meyva suyu.

1 milyar litre bira.

Kişi başına 36 litre gazlı içecek.

Markette meşrubat satışı patladı

Büyük hipermarketlerde de meşrubat satışları aşırı sıcaklar nedeniyle geçen yıla göre büyük artış gösterdi. Migros'da meşrubat satışları geçen yıl Haziran-Temmuz ayına göre yüzde 20 oranında artarken, Carrefour'da gazlı içeceklerdeki artış geçen yıla göre yüzde 55 oranında gerçekleşti. Carrefour da Coca-Cola satışları ise geçen yıl yaz dönemine göre yüzde 75 oranında artış gösterirken, konsantre meyve sularındaki artış ise yüzde 35 oranında gerçekleşti.

Toz içecekler yeniden gözde

Sıcaklar meyve suyuna olan talebi de artırdı. Özellikle meyve suları kapsamında yer alan ve uzun yıllardır unutulmaya yüz tutan toz içeceklere olan talep büyük ölçüde arttı. Toz içecek sektörü büyük grupların yeni ürünleriyle tekrar canlandı. Lipton Ice-tea ile başlayan bu gelişme, Kraft Jacobs Suchard ve Sabancı ortaklığı Marsa KJS'nin ürünü Tang ile yükselişe geçti. Yüzde 50'lik pazar payına sahip Tang'i yine yeni bir ürün olan Step takip ediyor. Geçen yıl Türkiye 180 bin ton meyve suyu içerken bu yıl yüzde 50 oranında artışla bu miktarın 270 bin ton olması bekleniyor. Meyve suları içinde yer alan toz içeceklerdeki artış da geçen yıla göre yüzde 100 oranında gerçekleşerek 12 bin tona yükseldi. Son 3-4 aydır Sezginler Gıda tarafından Türkiye'de dağıtımı yapılan Step marka toz içecek yüzde 15'lik pazar payını yakalayarak Tang'den sonra ikinci sıraya oturdu. Sıcakların başladığı bir anda doğru bir zamanlama ile pazardaki yerini alan Step, inanılmaz bir taleple karşılaştı. Pazarda toz içecekler kapsamında Lipton Ice-tea, Tang, Lezzo ve Piyale'nin ürünleri yer alıyor.






Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı