Sharm Türkiye için ciddi rakip

Eren Güler / hurriyet.com.tr
06.07.2012 - 07:16 | Son Güncelleme:

Türkiye için en önemli sektörlerden biri olan turizmde bu sene işler geçen yılki kadar iyi gitmiyor. Özellikle Rus pazarında ciddi düşüşler var. İstanbul özelinde ise durum genelden daha iyi. Ortadoğu'dan yoğun ilgi devam ediyor. Üstelik ilgi bu sene Ramazan ayında da sürebilir. Geçtiğimiz sene yaşadığı düşüşten sonra tekrar yükselişe geçen Sharm el Sheikh de Türkiye için giderek ciddi bir rakip olmaya başlıyor.

Turizmde yaşanan son gelişmeleri ve beklentileri Rixos'un Başkan Yardımcısı Başak Erel ile konuştuk.

Konuya İstanbul'dan giren Erel, bu sene ciddi bir hareketlilik olduğunun altını çizdi. İstanbul'un turist artış hızında dördüncü sıraya yükseldiğini, bu yıl ise ilk sıraya çıkabileceğini belirten Erel, şunları anlattı:

İSTANBUL GİDEREK POPÜLER OLUYOR

"İstanbul önümüzdeki dönemde Türkiye'nin de önüne geçecek marka olma yolunda ilerliyor. Bu sene Ortadoğu'dan talep artışı devam ediyor. Orada yapılan kampanyalar çok etkili oldu. Ayrıca Rusya ve Bağımsız Devletler Topluluğu'ndan da bir artış görüyoruz. Avrupa tarafında ise Alman ve İngiliz pazarı geçen seneye göre daha hareketli.

İstanbul gün geçtikçe daha popüler oluyor ama bu ilgiyi kaybetmemesi gerekiyor. Bence yatak kapasitesi halen yeterli değil. Bir Paris veya Londra ile kıyasladığınızda çok geride kalıyor."

PERA BÖLGESİNDE TALEP ARZI AŞIYOR

İstanbul'a olan yoğun ilgiyi geçtiğimiz ay Pera'da açtıkları Rixos Pera'da da gördüklerini anlatan Erel, "Oteli yeni açmamıza karşın beklediğimizin üzerinde bir ilgi oldu. Pera bölgesi son dönemde turistlerin gözde yerlerinden biri haline geldi. İstanbul'u kompakt bir şekilde yaşamak, hem eski İstanbul'u hem de yeni İstanbul'u aynı yerde görmek isteyenler Pera bölgesini tercih etmeye başladı. Bölgede talep arzı aşıyor çünkü kongreler için gelenler de burayı seçmeye başladı" dedi.

"YENİ OTELLERLE GÖRÜŞÜYORUZ"

Rixos olarak İstanbul'da yeni yatırımlara hazır olduklarını belirten Erel, "Bomonti Residance ile birlikte İstanbul'a üçüncü yatırımı yapmış olacağız. Bundan sonrası için de bizim için avantajlı olacak projelere açığız. Zaten iki üç proje üzerinde de görüşmelerimiz sürüyor. Antalya'da da bakıyoruz. Beklemede birkaç tane var ama kesinleşmedi. " diye konuştu.

Rixos zincirinin şu anda 16 oteli olduğunu kaydeden Erel, yıl sonuna kadar ise rakamın 21'e çıkacağını söyledi. Rixos'un yeni otelleri Mısır'daki Sharm El Sheikh, Birleşik Arap Emirlikleri'ndeki Ras Al Khaimah, Kazakistan, Azerbeycan ve İstanbul'da Bomonti'de olacak.

BİZDE 250 DOLAR ORDA 70 DOLAR

Erel, Mısır'da yaşanan sıkıntılara karşın Sharm El Sheikh bölgesine neden gireceklerini de şu sözlerle açıkladı:

"Krizde büyüme taktiği uyguluyoruz. Sharm El Sheikh'de uzun süren görüşmelerin ardından işletmede olan bir tesisi devralmaya karar verdik. Mısır geçmiş dönemlerde de sıkıntı yaşadı ama devlet politikası olarak turizme destek vermeye devam edecekler. Sharm da gelişime çok açık ve o bölgede hiç bir olay yok. Neredeyse bütün tesislerin herşey dahil olduğu Antalya'ya çok benzeyen bir bölge. Ama şehir içinde de güzel restaurantlar ve barlar var, gece yaşamı çok hareketli.

Aslında bu bize şunu da ispatlıyor: Bütün tesisleriniz herşey dahil olsa bile bazı şeyleri doğru yaparsanız yaşıyor. İnsanlar şehire akıyorlar."

Sharm El Sheikh'in Türkye için önemli bir rakip olduğunun altını çizen Erel, "Tesisler yeni ve yüzölçümleri büyük. Bizim düşük sezonda onlar yüksek sezon yaşıyor. Ama onların düşük sezonu çok da düşük sezon değil. Bizim 250 dolarlara sattığımız dönemde 60-70 dolarlara satıyorlar. Ellerinde deniz ve kum dışında birşeyleri olmamasına rağmen onları çok iyi yönetiyorlar. Vizeyi de kapıda alabiliyorsunuz. Bence hızla eski popülerliğini yakalayacak" diye konuştu.

TURİST SAYISI NEDEN AZALIYOR?

/images/100/0x0/55eae855f018fbb8f89e5bd7Başak Erel'e göre bu sene turist sayısında yaşanan düşüşte öne çıkan bazı noktalar var. Geçen sene Tunus ve Mısır'da yaşananlar yüzünden rezervasyonların Türkiye'ye yöneldiğine işaret eden Erel, bu sene ise durumun değiştiğini belirtti.

Erel, şöyle devam etti:

"İkincisi, krizlerden dolayı ciddi bir fiyat rekabeti var. Hava şartları da etkili oldu, kış her yerde uzun sürdü. İnsanlar belli bir fiyat ödemesi yapıktan sonra yazı yaşayamayacağını düşündüğü bir yere gelmiyor olabilir. Ayrıca Avrupa krizi de etkili. Eskiden Avrupalılar üç kere tatile giderken şimdi hem süresi hem de sayısı azaldı. Son olarak Ramazan nedeniyle iç pazar 5-6 haftaya sıkıştı ve bu da fiyatların yükselmesine neden oldu."

Rixos olarak turizmdeki bu düşüşü  öngördüklerini ancak ümit etmediklerini kaydeden Erel, "Ama daha sezon bitmedi. Eğer şimdilerde toparlarsak yıl sonunda 2011'i yakalayabiliriz" dedi.

SAHTE İÇKİ RUS PAZARINI ETKİLEDİ

Türkiye'ye gelen Rus turist sayısında da ciddi düşüşler olduğunu vurgulayan Erel, bunun nedenlerini de şöyle sıraladı:

"Rusya'da bir devalüasyon oldu. Ayrıca Türkiye Ruslar için artık bilindik bir destinasyon. Türkiye'yi görenler başka yerlere de gitmek istiyor. Mısır ve Tunus gibi yavaş yavaş toparlayan ülkeler var. Üstelik fiyatları da ucuz. Bir de geçen sene sahte alkolden ölümler gibi bazı olumsuzluklar yaşandı. Bu olaylar medyada çok büyük yankı yaptı."

RAMAZAN'DA FİYATLAR DÜŞER

Ramazan ayının iç pazarı yüzde 25-30 oranında etkileyeceğini tahmin ettiklerini anlatan Erel, ama bunun yurtdışı ile telafi edileceğini söyledi. Fiyatlarda yüzde 30'a yakın bir düşüş olabileceğini belirten Erel, şöyle devam etti:

"Yurtdışı tarafında da Ortadoğu pazarını ve İstanbul'u da etkiler. Ama Türkiye çok güzel bir çalışma yaptı. Ortadoğu'da 'Ramazan Türkiye'de yaşanır' diye bir lansman yapıldı. Türkiye Ramazan turizmi üzerinde ciddi bir çalışma yaptı. Bu nedenle Ramazan'da sürpriz bir hareket olabilir."

ÜNİVERSİTEYE YURTDIŞINDAN BÜYÜK TALEP VAR

Rixos'un patronu Fettah Tamince'nin Mütevelli Heyeti Başkanı olduğu ve Eylül'de açılacak olan Uluslararası Antalya Üniversitesi'ne de değinen Erel, özellikle yurtdışından yoğun ilgi olduğunu belirtti.

Erel, yabancılar için 129 kişilik kontenjan ayrılmasına karşın başvuru sayısının 5 bini geçtiğini belirterek, "İngiltere ve Malta gibi ülkelere bakın, eğitim turizminden çok ciddi bir gelir sağlıyor. Bunu Türkiye niye yapmasın? Otellerin var, bağlantıların var, iş imkanın var, iklimin güzel... Ayrıca Türkiye'nin uluslararası alandaki tanıtımı için de önemli" diye konuştu.

 

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı