GeriSeyahat Kartalkaya’nın bugünü ve geleceği yenileri yenilenemeyenleri
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Kartalkaya’nın bugünü ve geleceği yenileri yenilenemeyenleri

Kartalkaya’nın bugünü ve geleceği yenileri yenilenemeyenleri

Kartalkaya’nın, İstanbul ile Ankara’nın ortasında, Türkiye’nin en önemli kış turizm merkezlerinden biri olduğunu söylemeye gerek yok. Bolu Dağları’nın karbeyi gibi parıldayan Kartalkaya, bu beyliğini daha ne kadar sürdürecek göreceğiz. İşte bu çerçevede gelin Kartalkaya’da son durum nedir, bir turlayıp bakışımızı ortaya koyalım.

Benim gibi Bolu’nun tamamının milli park ilan edilmesi fikrine sahip Ankaralı bir kayaksever için Kartalkaya’ya ayrıcalıklı bakıyorum. Ama önce ilgili bakanlarla da paylaştığım şu milli park konusuna değineyim.

Malum, dünyanın her ülkesinde milli parklar var. Oralarda turizmin her türü yapılabiliyor. Bu parkları gördüğümde aklıma hep Bolu gelir. Bakın hemen bir çırpıda sıralayayım hangi tür etkinlik ve sporlar yapılabilir Bolu’da: Kayak, termal, böcek-çiçek gözetleme ve fotoğraf çekimi, yemek tadımı, rafting, kayaklı koşu, trekking, kar ve buz üstü yürüyüş, hayvan gözetleme ve fotoğraf çekimi, dağ tırmanışı, orman gezisi, tarihi mekân turları, futbol antrenmanı, bisiklet turları, vs.. say sayabildiğin kadar. Bizden bu kadar, gerisi Boluların ve ülkeyi yönetenlerin bileceği iş.

MAZARET OLMAZ, YOL AÇIK OLMALI

Kartalkaya’nın bugünü ve geleceği yenileri yenilenemeyenleri

Ancak yönetim makamında oturanların bazı noktaları es geçtiğini de Kartalkaya örneğinde hem de çok taze yaşadık. Hem de yılbaşı günü...

Koca TEM’de levhayı yapıştırmış kamu; ‘Kartalkaya’ diye yazıyor üzerinde... Rengi de oranın bir turizm merkezi olduğunu gösteriyor. Ama ne ilginç ki Dörtdivan ilçesinden geçen o yol kar nedeniyle kapalı ve Ankara’dan Kartalkaya’ya çıkmak isteyenler, en az 45 dakika fazla yol gidecek, Bolu üzerinden dağa tırmanacak!

Yani ey sevgili yöneticiler, oraya o levhayı koymuşsanız, burası da TEM ise o yolu açacaksınız, mazereti olmaz. Dönüşte yol açıktı ama yılbaşı öncesi yaşanan bu gerçek Kartalkaya için bir sorun.
Aslında bu sorun süreklilik de arz ediyor çünkü 30 kilometrelik yolun açık olup olmadığı, otel sahiplerinin sorunu. Yani onlar açarsa ulaşım var, yoksa kar yolları kapatmıştır.

Kartalkaya’nın artık böyle bir sorunu yaşamaması şart. Kamu Abant yolunu nasıl açık tutabiliyorsa, Kartalkaya’ya da aynı şeyi yapabilmeli; nokta. Çünkü bu iki doğal zenginliğimiz de Bolu’nun.

EY YATIRIMCI HABERİN OLA

Kartalkaya’nın bugünü ve geleceği yenileri yenilenemeyenleri

Bölgede son durum nedir ona girmeden önce bir uyarımız da Kartalkaya’daki otellerin sahiplerine, Kartal ve Kaya gruplarına.

Ey sevgili yatırımcılar, haberiniz ola İzmit Köprüsü yakında hizmete giriyor. Anlamı, Uludağ, İstanbullu için daha kısa mesafede olacak. Ankaralı için de yeni bir önemli seçenek doğuyor. Erciyes yepyeni bir hal alıyor; pistleri ve konaklama tesisleri ile Ankaralıları cezbedecek gibi. Demem o ki, eğer Kartalkaya eski cazibesini sürdürmek istiyorsa, illaki ve illaki, hem de en kısa zamanda dağdaki tüm pistleri birbiri ile bağlantılı hale getirmeli.

KAYAĞI BİZ ÖĞRETİYORUZ
KAYMAĞI BAŞKALARI YİYOR

Kartalkaya’nın bugünü ve geleceği yenileri yenilenemeyenleri

Her iki yatırımcı grubunun yöneticileri de bu konuda çok istekli olduklarını söylüyorlar ama pistlerin kime, ne kazandıracağı konusunda bir anlaşmazlık var. Doğrusu biz kayakseverler, bu pazarlıklardan anlamayız. Sadece ‘pistler birleşti mi birleşmedi mi’ diye bakarız. Ama sorunun çözümü için birilerinin devreye girmesi ve bir uzlaşma sağlaması şart. Bu konuda belki de kamunun, bir hakem sıfatıyla devreye girmesi en doğru seçenek.

Konu kamu açısından da önemli çünkü bakın işte Kartalkaya’da yıllardır kayak hocalığını yapan Cevdet Can nasıl bir çığlık atıyor: “Kayağı insanımıza biz öğretiyoruz ama kaymağını Bulgaristan ve Romanya yemeye başladı. Kayak öğrenen insanımız, pistler ve diğer olanaklar nedeniyle hemen soluğu Bulgaristan ve Romanya’da alıyor. Yazıktır onca kaybolan dövizimize ve verdiğimiz emeğe. Giden parayı geri almalıyız, mutlaka.”

GRAND'DAKİ YENİLENMELER

Kartalkaya’nın bugünü ve geleceği yenileri yenilenemeyenleri

Bu uzun girişten sonra Kartalkaya’da son durum nedir bakalım. Grand Kartal Yönetim Kurulu Başkanı Halit Ergün’ün anlatımından anlıyoruz ki toplam 1.000 yatağa sahip Grand grubu, Kartal Oteli’nde bu yıl epey yenileme yapmış. Ancak benim için en yeni konu, grubun üçüncü kuşak isimlerinden genç Ceren Ergün’ün İsviçre’deki otelcilik eğitimini tamamlayıp yönetici olarak Kartalkaya’ya dönmüş olması.

“Hedefim standartları yükseltmek” diyen, bu konuda bize söz veren Ceren gibi gençlerden, çok şey bekliyoruz; göreceğiz, izleyeceğiz.

Bu insan yatırımının ötesinde grup, otelin tüm halılarını yenilemiş. İlave bir asansörle yoğunluğu önemli ölçüde azaltmış. Oda banyoları da yenilenmiş, aynı anda üç konuğa hizmet verecek şekilde düzenlenmiş, desek abartmamış oluruz.

Otelin çatısı, kapıları ve de SPA merkezinin yenilendiğini de kayda alalım.

KAR ERKEN GELDİ, İYİ GELDİ

Kartalkaya’nın bugünü ve geleceği yenileri yenilenemeyenleri

Biz kayakçıları en yakından ilgilendiren ilk konu da kar durumu. Doğrusu bu yıl geçen yıla oranla kar yağışında hem Kartalkaya yatırımcıları hem de kayakseverler mutlu oldu. Mevsim bu yıl kendiliğinden 15 gün uzadı, anlayacağınız. Ama bundan öte gelecek yıldan itibaren tüm dağda mevsim en az bir ay uzayacak gibi. Neden mi? Kartal grubu, bu yıl dört makine ile yapay kar yağdırma denemesinde bulundu, sonuçtan da memnun kaldı. Gelecek yıl sistemi kuracak. Kaya grubu ise bu konuda Kartal grubundan önde. Onlar 44 kar makinesini bu yıl hizmete sokmuş durumdalar. Genel Koordinatör Yusuf Avcı da kayakseverlere yılın en güzel ve en yeni haberini böyle verirken çok mutlu görünüyordu. Ama bu makinelerin dışında da yatırımcılar erken gelen kar nedeniyle bu yıl mutlu, “Biz bu karla dahi yılı kapatırız” diyorlar.

BALAYI İLE BAŞLAYAN TORUNLA GELİYOR

Kartalkaya’nın bugünü ve geleceği yenileri yenilenemeyenleri

Kartalkaya, yatırımcının, “Bize geçmişte balayı için gelen müşterilerimiz hiç bu gelişlerini aksatmadı, pek çoğu da şimdi torunları ile konuğumuz oluyor” diye övündüğü bir kış ve kayak merkezi.

Kartalkaya’da günübirlikçilerin yeterince yararlanamaması konusunu da açtığımda bu söylemin izlerini görüyorum. Kartalkaya aşığı konukları sıkmamak, pistlerde aşırı yoğunluk yaratmamak amacıyla günübirlikçi kayakçı sayısı sınırlı tutuluyor.

Oysa, pistlerin birleşmesi halinde bu sorunun ortadan kalkacağını düşünmekte yarar var. Günübirlikçilerin artmasıyla bir yararın da çevre köylere olacağını akıldan çıkarmamalı.

PİSTLER GENİŞLEDİ, SAYI ARTABİLİR

Türkiye’nin en büyük snowparkı’na da (Kartal grubu) sahip Kartalkaya’da Kaya grubu, bu yıla pistleri iki katı genişleterek girdi. Yani bir güzel haber de bu. Malum bölgede dokuzu Kartal, 12’si Kaya grubunun işletmesinde 21 pist var ancak Kartalkaya çok daha uzunları ile -kimi de 14-16 km uzunluğunda- pist sayısını en az ikiye katlayacak kapasiteye sahip. Bu yeni pistlerin de devreye sokulmasının bölgenin rekabet gücünü daha da arttıracağını belirterek, Kaya grubu otel ve pistlerindeki diğer yenilikleri aktaralım.

SİS LAMBALARI, KAYIP BUTONLARI

Kartalkaya’nın bugünü ve geleceği yenileri yenilenemeyenleri

Telekabinleri bu yıl devreye sokmanın keyfiyle söze başlayan Yusuf Avcı, “Artı dört dakikada zirveye çıkılabiliyor” derken yüzü gülüyordu. Pist genişletmeleriyle ilgili olarak, “Üç yıl önce pistlerde sis lambaları yerleştirdik, çok iyi sonuç aldık. Artık pist dışına çıkma olasılığı yok” demeyi de unutmuyor. Pist dışı deyince hemen ilave de edelim; artık orman içinde ağaçlarda ‘kayıp butonu’ var. Kaybolduğunu düşünüyorsan, butonlu bir ağacı bulduğunda kurtarma ekipleri en kısa zamanda burnun dibinde bitiyor. Doğrusu, biz dağdan indiğimiz gün, üç kayakseverin pist dışına çıkıp kaybolduğu haberini duyunca, konumun önemini bir kez daha anladık. Dileriz tüm bölge bu butonlarla donanır, en kısa zamanda. Bu arada, Avcı’ya, “Zirvede kafesi olmayan kayak tesisi mi olur” diye laf attım; bana hak verdi. Bakalım seneye bu yeniliği de görecek miyiz?

MEKANİK TESİSLER DURMAZ

İki grup açısından ve de tabii ki Kartalkaya için düşündürücü önemli bir sorun daha var. Hava koşullarının değişmesi halinde mekanik tesislerin sık sık durması, yoğunluk karşısında elektrik kesilince ‘teslim bayrağı’ çekilmesi kabul edilir değil. Zirveye çıkışta dört kez duruluyor, telekabinlerde dakikalarca asılı kalınıyorsa, kimse kusura bakmasın; dünyanın hiçbir önemli kayak merkezinde böylesi durumlar amiyane tabirle 40 yılda bir olur. Ama her gün ve her seferinde olursa, oranın itibarı zirvede kalmaz, yerlerde sürünür. Bizden duyurması.

TOPLAM KAPASİTE 6 BİN

Kartalkaya’nın bugünü ve geleceği yenileri yenilenemeyenleri

Kartalkaya’da 5 otel bulunuyor. En yüksek yatak kapasitesine sahip otel Dorukkaya. 208 standart oda, 10 süit, iki villaya sahip. Snowpark’ında farklı zorluk derecelerine göre konumlandırılmış üç ana rampa, bir corner, üç handrail ve üç box bulunuyor (www.kartalotel.com - 0 374 234 50 05). Grand Kartal Otel’in oda sayısı ise 161 standart, sekiz süit, toplam 169. Otelde SPA, havuz, sauna, spor merkezinin yanı sıra toplantı salonu bulunuyor (www.grandkartal.com - 0 374 234 50 50). Kartal Otel’deyse 15’i dubleks, yedisi süit toplam 160 oda var. (www.kartalotel.com - 0 374 234 50 05). Kaya Palazzo, 139 oda, kral dairesi ve 180 metrekarelik lüks süitleriyle hizmet veriyor. Dorukkaya ile ortak kullandığı pistlerin kapalı liftleriyle zirveye ulaşmak dört dakika sürüyor (www.kayahotels.com.tr - 0 374 234 50 26). Golden Key, butik otel iç mimarisi, İtalyan mutfağıyla dikkat çekiyor. Standart ve 80 metrekareye varan süitlerle toplam 43 oda yer alıyor (www.kayahotels.com.tr - 0 374 234 50 59). Kartalkaya’da iki telesiyej, altı teleski ve üç baby lift olmak üzere toplam 11 mekanik tesis bulunuyor. Toplam taşıma kapasitesi saatte 6 bin kişiye ulaşıyor.

 

False