Şener: TAV ticari olarak Osmanlı sınırlarını aştı

Hürriyet Haber
28 Ağustos 2006 - 00:00Son Güncelleme : 27 Ağustos 2006 - 19:56

Tepe-Akfen ortak girişimi TAV Yatırım Holding İcra Kurulu Başkanı ve Üst Yöneticisi (CEO) Sani Şener, TAV Havalimanları Holding’in Kasım ayında SPK’nın uygun gördüğü bir tarihte halka açılacağını söyledi.

Şener, bünyesindeki 10 şirketin gelirinin toplandığı TAV Havalimanları Holding’in halka arzı öncesi şirket değerinin geldiği yeri gösterebilmek ve bölgede kendilerini güçlendirecek ortaklar almak amacıyla hisse satışları yaptıklarını dile getirdi. Yüzde 5’lik bir hisseyi İslam Kalkınma Bankası Altyapı Fonu’na sattıklarını belirten Şener, yüzde 5’lik bir payın ise Kuveytli havalimanı geliştirme fonu Global Investment House’a (GIH) satıldığını dile getirdi. Bu satışlarla sermaye yapısını güçlendirdiklerini dile getiren Şener, şöyle konuştu:

KÜRESEL FİNANSMAN:

"Rakiplerimizin hepsi küresel finansman kullanıyor. Küresel finansmanı kullanma olanaklarımızın olması gerekiyor. Biz bu olanaklara erişiyoruz. Bu satışlardan sonra sermaye yapımız güçlenecek ve halka arz edeceğiz. Doğu Avrupa’da çok etkin olan Avustralyalı Babcock Brown ile görüşmelerimiz devam ediyor. Deutsche Bank ile görüşmelerde anlaşma sağlanamadı. Bu ticari bir konu. Yüzde 20’ye varan hisselerimizi halka arzdan önce satmayı planlıyorduk. Halka arzda da SPK’nın uygun gördüğü oranda başvurumuzu yaptık. Kasım ayında SPK’nın uygun gördüğü bir tarihte halka arzı düşünüyoruz. Ancak global dalgalanmalar ve Türkiye ekonomisi şartlarına bağlı olarak bir tarih belirleyeceğiz. Halka arz oranı daha belli değil ama çoğunluk hisseleri TAV ortaklarında kalmak üzere önemli oranda açılacağız."

YENİ İHALELER:

Yapılan ortaklıkların gelecek dönemde yapılacak Ürdün Amman’da Queen Aliya, Suudi Arabistan Cidde’de Hac ve Tunus’ta Enfidha havaalanları ihalelerinde önemli avantaj sağlayacağını dile getiren Şener, şöyle devam etti: "Bunlar çok büyük projeler. Yarıştığınız rakipler dünyadaki tüm finansman enstrümanları kullanıyor. Biz finansal olarak küresel, işletme ve inşaat olarak hep bölgesel bir firma olmanın peşindeyiz. Bizim bölgemiz, Kuzey Afrika, Ortadoğu, Kafkaslar ve Doğu Avrupa. Bu bölgenin dışına çıkmayı düşünmüyoruz. Bu bölge de yeterli zaten, korkunç büyüklükte yatırım var. 10 yıl içinde 70 milyar dolarlık yatırım var. Faaliyet alanımız Osmanlı sınırlarıyla benzeşiyor ancak biz ticari olarak Osmanlı sınırlarını aştık. Son olarak Sudan’da Kartum ihalesine giriyoruz."

İŞLETMECİ AVANTAJI:

Girdikleri ihalelerde Türkiye’yi temsil ettiklerini söyleyen Şener, ihalelere genelde Fransa, İngiltere, Almanya ve BAE’den firmalarla rekabet ettiklerini ifade etti ve hem inşaatçı hem işletmeci olma avantajını kullandıklarını dile getirdi. Sektörde beğenilen ve sevilen bir firma haline geldiklerini, rakiplerle çirkin rekabet yapmadıklarını aktaran Şener, "Bazı ihaleleri kaybediyoruz. Kazanan firma (Gel inşaatını sen yap) diyor. Hindistan’ın Bombay Havaalanı ihalesini kaybettik. İhaleyi alan GMR firması Hindistan’ın en büyük firmalarından. Bizi davet etti. İhalesine katılacağız" dedi. Hükümetin kendilerine büyük destek verdiğini ifade eden Şener, şunları kaydetti: "Başbakan Erdoğan başta olmak üzere bakanların dışişleri, ulaştırma ve dış ticaretten sorumlu bakanlarımız sorunlarımızla yakından ilgileniyor. İran olayında bize çok büyük destek verdiler. Kahire havalimanı ihalesinde birinci olmamıza rağmen işi elimizden almaya çalışıyorlardı. Başbakanımızın Dünya Bankası nezdinde bizi savunması çok hoşumuza gitti. Büyük bir devlet olduğunuzu hissediyorsunuz. Bu konuda bu hükümet çok hassas."

İran işinden 10 milyon dolar zarar ettik

SANİ Şener, İran’da inşaatı bittikten sonra açılışına izin verilmeyen İmam Humeyni havaalanıyla ilgili sorunların da tamamen halledileceğini kaydetti. TAV’ın İran işinden 10 milyon dolar zarara girdiğini ifade eden Şener, "İranlılar makinalarımızı geri verdiler. Yapmış olduğumuz masraflarla ilgili tespit çalışmalarını yapıyoruz. Bu yıl sonuna kadar İran ile sorunumuz kalmayacak. Bize yapmış olduğumuz 10 milyon dolarlık masrafı geri ödeyecekler. Bu tamamıyla kendi iç sorunlarından kaynaklandı. Bizle hiçbir alakası yok. Dostça teşekkür edip, (Kusura bakmayın) dediler. Havalimanı da hala açılmadı kapalı. Bu işin onlara maliyeti daha da büyük oldu" diye konuştu. Şener, havayolu taşımacılığında süregelen rekabetin pazarı büyüttüğünü belirterek, Ulaştırma Bakanlığı’nın da desteğiyle uçak sayısının yüzde 30 arttığını ifade etti. Sektörde geçen yıllarda yaşanan iflasların hatırlatılması üzerine Şener, "Tüm havayolu firmaları çok sağlam. Öyle bir şey beklemiyorum. Pazarları da var. Hem kendileriyle hem rakipleriyle rekabet ediyorlar. THY son iki yılda 60 uçaktan 102’ye çıktı. 2 tane THY oldu" diye cevap verdi.
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı