"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

Sedes Holding’i 180 milyon dolara çıkardı, Gratis’e 100 milyon dolar ayırdı

SABANCI Holding’ten hisse satışlarını ilk başlatan “üçüncü kuşak” temsilcisi olan Demir Sabancı, yeni kurduğu “kolay-yakın market” zinciri Gratis’i anlatırken, söze “Ben ne yapıyorum” diye girip ekledi:

- İşlerimi “Sedes Holding” çatısı altında topladım. Sedes Holding’e bağlı şirketlerin toplam cirosu 2009’da 180 milyon doları buldu. Toplam 800 çalışanımız var. 2010’da ciromuz 280 milyon dolara, çalışan sayımız da 1500 kişiye çıkacak.
Ardından holding çatısı altındaki 6 şirketi sıraladı:
- Sedes Sigorta, Gratis, Electroworld, Demas International, Döysa Air, Odesa Polymer.
- Kuzeniniz Ömer Sabancı ile birlikte gemi işinde de vardınız. Neden çıktınız?
- Kendimize 3 sektör, 6 iş alanı belirledik. Sektörler perakende, lojistik ve gayrımenkul. Aslında gemi işi lojistikte bize sinerji yaratır diye düşünmüştüm. Ama daha farklı bir uğraş alanı olarak gördüğüm için çıkmayı tercih ettim.
- “Kolay-yakın market” diye tanımladığınız Gratis için ne kadar yatırım yapıyorsunuz?
- 6 ayda İstanbul’da 20 mağaza açtık. Yatırıma 100 milyon dolar kaynak ayırdık.
- Gratis’i diğerlerinden ayıran özellik ne?
- Kişisel bakım ürünleri ağırlıklı ama parfümeri değil. Günlük, hayatı kolaylaştıran birçok ürün var. Mağazalarımızdaki ürün yelpazesi 4 bin çeşidi buluyor.
- Günde kaç kişi mağazalarınıza girer oldu?
- 15 bin kişiyi bulduk. Bunların 5 bini alışveriş yapıyor. Bu yıl mağazalarımıza günlük ziyaretçi girişi 50 bin kişiyi bulur.
- Bu yıl kaç mağaza açacaksınız?
- 60 mağaza açmayı planlıyoruz ama 100’e de çıkabilir.
- Mağaza sayısında ulaşmak istediğiniz hedef nedir?
- 5 yılda 500 mağazaya ulaşmak istiyoruz.
- Hepsini kendiniz mi açıyorsunuz?
- Şu anda mağazaların hepsi bizim. Bir süre daha böyle gider. Markanın oturduğundan emin olunca, franchise da verebiliriz.
Araya “Şımart kendini” sloganını kullanan Gratis’in CEO’su Mustafa Altındağ girdi:
- Gratis, tümüyle kendi eserimiz. Hiçbir yabancı zincirle bağımız yok. Demir Bey’le birlikte ABD, Japonya ve Almanya başta olmak üzere birçok ülkede incelemeler yaptık, farklı bir konsept geliştirdik.
- Gratis’le kime rakip çıktınız?
Altındağ yanıtladı:
- Kimsenin rakibi değiliz. Hedefimiz pazarı büyütmek. Teknomarkette bunu yaşadık. Kişisel bakım ürünleri pazarı 2.5 milyar doları buluyor. 5 yılda iki katına çıkması bekleniyor.
Babası rahmetli Özdemir Sabancı, Sabancı Holding’te Toyota’yı Türkiye’ye yatırıma ikna etmesiyle öne çıkmış,
Demir Sabancı da Japonya’da epey zaman geçirmişti...
Demir Sabancı, şimdi Sedes Holding’te perakende, lojistik ve gayrımenkule yüklenerek büyüyor...

Mağaza 60’a, personel sayısı 500’e çıkacak

GRATİS CEO’su Mustafa Altındağ, şu anda personel sayılarının 200 olduğunu vurgulayıp, ekledi:
- Bu yıl 60 mağazaya çıktığımızda personel sayımız da 500’ü bulur.
Altındağ, personelin eğitimine verdikleri öneme dikkat çekti:
- Profilo Alışveriş Merkezi’nde kendi eğitim merkezimizi oluşturduk. Elemanlarımızı orada eğitiyoruz. Personelimizin
yüzde 60’ını kadınlar oluşturuyor.
Demir Sabancı araya girdi:
- Electroworld’de çalışanların yüzde 80’i erkek.
Altındağ, mağazalarının genelde saat 22.00’ye kadar açık olduğunu vurgulayıp, sürdürdü:
- Akşamları personeli evlerinin kapısına kadar bırakıyoruz.

Gratis’in isim hakkı ‘tescilci’ avukattan

- Gratis adı nereden çıktı?
Mustafa Altındağ yanıtladı:
- İsim arayışı sırasında, “Neredeyse bedava, kaçırılmayacak kadar ucuz” anlamına
gelen Gratis’i hemen benimsedik.
Demir Sabancı, isim hakkı konusunun altını çizdi:
- Sürekli çalıştığımız avukatımız, Gratis adını bir vesileyle tescil ettirmiş. Ondan aldık.
- Nereden aklına gelmiş Gratis’i tescil ettirmek?
- Avukatımız zaten bu konularda uzman.
Elinde sanırım tescilli çeşitli seçenekler de var.
Kimin aklına gelir bir gün alıcısı çıkar diye
“Gratis” kelimesini tescil ettirmek?

Kriz de yaşamın cilvesi eninde sonunda bitiyor

DEMİR Sabancı’nın Gratis zincirine ilk adım atışı, 2008 yılı eylül ayına, yani ABD’de patlayan krizin, dünyaya yayılmaya başladığı günlere denk gelmiş:
- Krizde yatırıma soyunurken tedirgin olmadınız mı?
- Aslında konservatif bir yatırımcıyım. “Büyük işler” dalgasına kapılmam.
- Ama tam kriz patladığı günlerde yatırıma girmişsiniz...
- Dünya dönüyor. Kriz var diye durmak doğru olmaz. Yağış da olur, güneş de. Hep yağmur var gibi düşünürsek o zaman evden çıkamayız. Krizden korkarsak hiçbir iş yapamayız. Kriz de yaşamın cilvelerinden biri. Her krizin bir sonu var. Eninde sonunda bitiyor.
Demir Sabancı, Gratis’in özelliğine dikkat çekti:
- Gratis işine krizde girdik ama bizim bu işimiz öyle cüzdanları boşaltacak türden değil. Artık diş macunsuz, tuvalet kağıtsız hayat giderek düşünülemez oldu. Bakmayın siz, “Şımart Kendini” dediğimize. Günlük ihtiyaç ürünleri satıyoruz.
Demir Sabancı, “Konservatifim” dese de, 100 milyon dolarlık bir işe krizde soyunması, “yatırımcı cesareti”ni ortaya koyuyor...

İzin çıksa bile asla ilaç satışına girmem

GRATİS’in raflarındaki ürünlerin yüzde 40-45’inin kişisel bakım ürünleri olmasını dikkate alarak sorduk:
- Hükümet bazı ilaçları market raflarına taşıyacak düzenleme planlıyor. Siz de buna mı hazırlık yaptınız?
Demir Sabancı yanıtladı:
- İzin çıksa bile bitkisel bazlı bazı ürünler dışında ilaç satışına asla girmem.
Ardından bir noktanın daha altını çizdi:
- Sigara ve alkollu içki satışı da Gratis’te asla olmayacak.

Sabancı Holding ve Akbank’ta hissem var

DEMİR Sabancı’yı karşımızda bulmuşken sorduk:
- Sabancı Holding’te hisseniz kaldı mı?
- Holding ve Akbank’ta bir miktar hissem var.
- Yeni satış söz konusu mu?
- Şu anda değil. Gerektiği zaman elbette satarım.

X