Seçime giden ABD’ye bir doping de iPhone 5’ten

Hürriyet Haber
16.09.2012 - 00:00 | Son Güncelleme:

Kasım ayında seçimlere gitmeye hazırlanan ABD ekonomisinin yeniden canlanmasına kadar varan büyük misyonlar yüklenen iPhone 5 bu haliyle sadece bir telefon değil, tüketiciyi almaya ikna eden bir uyarıcı olarak nitelendiriliyor.

Bugüne kadar teknoloji sektöründe yapılan en büyük ürün lansmanlarından biri ile piyasaya sunulan iPhone 5’in, ABD Merkez Bankası’nın (FED) geçen hafta açıkladığı ayda 40 milyar dolarlık yeni genişleme paketiyle birlikte ülke ekonomisini canlandırması bekleniyor.
Artık ürünleri kadar lansmanları da birer büyük etkinliğe dönüşen Apple’ın son ürünü iPhone 5’in tüketiciyle gerçek buluşması ise, ABD’de önümüzdeki hafta cuma günü olacak. Ancak meraklıları daha şimdiden sıraya girmiş durumda. Apple 21 Eylül Cuma günü tam 10 milyon iPhone 5 satmayı planlıyor. Sonrasında ise, şirketin hedefi birkaç gün içinde 50 milyon satış rakamına ulaşmak. Analistler iPhone 5’in sadece ABD’de 8 milyon adet satılması durumunda bunun ülke ekonomisinin büyümesine son çeyrekte yüzde 0.25 ile yüzde 0.5 katkı anlamına geldiğine dikkat çekiyor.

12.8 milyar dolar

Eğer 600 milyon dolar değerinde iPhone 5 satılırsa yıllık büyümeye 12.8 milyar dolar etkisi olacağı hesaplanıyor. Bunun milli gelir içindeki payı ise, yüzde 0.33. Ekonomistler, bu durumu güçlü popüler bir ürünün piyasalara etkisi olarak açıklıyor. Ancak bazı ekonomistler, iPhone 5’in ekonomiye canlılık getirse de bunun sarsıcı derecede büyük olmayacağı kanısında.

Ünlü ekonomist Paul Krugman da, The New York Times gazetesindeki blog’unda yazdığı yazıda, iPhone 5’in ABD ekonomisine etkilerinin nasıl olacağının net olmadığını düşündüğünü açıkladı. iPhone 5’in tüketimi artıracağının kesin olduğunu söyleyen Krugman, “Eğer daha fazla tüketimin ekonomiyi canlandıracağına inanmak istiyorsanız inanın. Ancak ekonomiyi  öncelikle bu talep kötüleştirir arz değil. Bizim işsizliğimiz insanlar çalışmak istemediği için yüksek değil. İşsizliğimiz yüksek çünkü, çalışmak isteyenler gereken niteliklere sahip değil” diye yazdı.

500 bin kişilik ek istihdam

APPLE, iPhone 5’i piyasaya sürmeden önce yaptığı hesapta şirketin ABD’nin istihdamına 500 bin kişilik katkı sağladığı yönünde bir hesaplama yaptığını duyurdu. Apple’da 47 bin kişi çalışıyor. Apple için uygulama geliştiren şirketlerin 200 bin kişilik bir istihdam sağladığına da dikkat çekiliyor.

206 milyar dolarlık satış

ABD Elektronik Ürün Tüketicileri Birliği’nin yaptığı araştırmaya göre, elktromik eşya tüketimi 2012’de ABD’de ilk kez 200 milyar doların üzerine çıkarak 206 milyar dolar oldu. 2012’de Microsoft, Google, Amazon gibi şirketler tablet bilgisayar ve  akıllı telefon ürünlerini piyasaya sundu.

 iPhone 5’in en büyük defosu: Hala buram buram Jobs kokuyor

“Kasanın içindekilerin de olabildiğince güzel olmasını istiyorum. İyi bir marangoz, bir dolabın arkasında kalitesiz tahta kullanmaz, o taraf duvara dönük duracak ve kimse görmeyecek olsa bile. Orada olduğunu bilirsin, bu yüzden güzel bir tahta kullanırsın. Geceleri rahat uyuyabilmen için dolabın her tarafının kaliteli olması gerekir.”

Apple’ın kurucusu Steve Jobs ilk Macintosh bilgisayarı piyasaya sürdükten hemen sonra verdiği röportajda bunları söylemişti. Takıntılılık emareleri de gösteren tutkulu bir zanaatkardı. Macintosh’u alan bir kullanıcı belki hiç kasasını açmayacaktı. Ancak o içindeki çiplerin, slotların bile estetik olmasına kafayı takmıştı. Bilgisayar tamircisinin hem Macintosh’u hem de kendisini özel hissetmesini istiyordu.

Öyle de oldu. Macintosh’tan başlayıp iPhone’a uzanan özel tasarımlar ve yazılımlar Apple ürünlerini hep farklı kıldı. Her yeni ürün bir öncekinin üzerine bir şeyler koymuş, tüketicinin kendini özel ve ayrıcalıklı hissetmesini sağlamıştı.

Peki lansmanı yapılan, önümüzdeki Cuma günü Amerika’da satışa sunulacak iPhone 5, tüketiciye aynı duyguyu verecek mi? Bence hayır.

Steve için iPhone
Hatırlarsanız, Apple’ı yönetenler kurucuları Steve Jobs’un ölümünün hemen ardından iPhone 4S’i piyasaya sürmüştü. iPhone 4S’teki ‘S’ harfi Steve’i simgeliyordu. Böylece yeni modelin okunuşu iPhone for Steve (Steve için iPhone) olmuş, mesai arkadaşları efsane kurucularına saygılarını göstermişti.
Steve Jobs, iPhone 4S için ne derdi bilmiyorum. Ancak iPhone 5’i görse eminim çalışanlarına kızardı. Çünkü bu yeni model eskisinin üstüne bir parça bir şeyler koysa bile önemli bir Apple felsefesini göz ardı etmiş. Fark yaratmak.

iPhone’un yeni işletim sistemini iPhone 4’lere indirdiğinizde iPhone 5’in birçok özelliğine ulaşabileceksiniz. Kapasite, kamera, çözünürlük vs. deseniz bugün android bazlı birçok telefonda var. Üstünlük olarak sunulan incelik ve diğer özellikler ise şimdiden tartışmalı halde.

iPhone 5 ona da çok gelir
Kim ne derse desin, bu yeni model de buram buram Steve Jobs kokuyor. Eminim o da en çok buna kızardı. Kendisi için çıkarıldığı iddia edilen iPhone 4S’in üzerine yine kendi izlerini taşıyan bir iPhone 5 ona da çok gelirdi.

Fark yaratacak, ortalığı yeniden kasıp kavuracak ürünler çıkarmak için Apple’ı yönetenlerin öncelikle Steve Jobs’u aşmaları gerekiyor. Bu yüzden işleri çok zor.
Apple’ın New York’taki meşhur mağazasında iPhone 5 için sıraya girenler, yeni modeli aldıktan bir süre sonra kendilerini sıradan hissetmeye başlarsa ve bir sonraki iPhone için artık heyecan duymazsa… Steve Jobs çok kızar…

Analiz - Sefer LEVENT

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı