Satılık metro

Hürriyet Haber
29.07.1999 - 00:00 | Son Güncelleme:

Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna İstanbul Metrosu’nun hisse senetlerini satışa sunmaya hazırlanıyor

Gürtuna metronun ve belediyenin gelir getiren değerli mülkleri ile İGDAŞ, Halk Ekmek, İstanbul Ulaşım A.Ş. gibi kárlı şirketlerini hisse senedi ihracı yoluyla halka arz etmeye hazırlanıyor ve talip olan çıkarsa işletmeciliği de devredebileceklerini söylüyor.

İstanbullular küçük tasarruflarıyla İstanbul Metrosu ile belediyenin diğer değerli mülklerine, şirketlerine hissedar olabilecek.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna, İstanbullular’ı, yakında bir kampanyayla hisse senetleri satışa sunulacak olan İstanbul Metrosu’na ortaklığa çağırdı. Metronun ve belediyenin gelir getiren değerli mülkleri ile İGDAŞ, Halk Ekmek, İstanbul Ulaşım A.Ş. gibi karlı şirketlerini hisse senedi ihracı yoluyla halka arz etmeye hazırlanan Gürtuna, ‘‘İstanbullular’ı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi‘nin gelir getiren mülklerine, şirketlerine ortak edeceğiz. Hisse senetlerinden her isteyen, istediği kadar satın alabilecek’’ dedi.

Belediye’nin atıl kaynaklarını harekete geçirmek için başlatacakları özelleştirme kampanyasının İstanbullular'ın dikkatini çekeceğini tahmin ettiğini belirten Gürtuna, konunun hukuki prosüdürü tamamlanır tamamlanmaz harekete geçeceklerini açıklayarak şunları söyledi:

‘‘Gayri Menkul Yatırım Ortaklığı oluşturacağız. Belediyenin binlerce gayri menkulu var. Bunların gelir getirecek olanlarını verimli hale getireceğiz. İşyerlerimiz, dükkánlarımız, iş merkezlerimiz var. Bunların nominal değerlerini, piyasa değerlerini belirlemeye çalışıyoruz. Akar getirecek olanları Gayri Menkul Yatırım Ortaklığı’nda değerlendireceğiz. Gayri menkullerimizi hisse senetleri ile halka arzedeceğiz. İsteyen herkes bu değerli mülklerin, şirketlerin hissedarı olabilecek. Dar gelirli bir İstanbullu da İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin değerli mülklerine, tasarruflarıyla hisse senedi satın alarak hissedar olabilecek. Hisse senetlerinden satın alanlar, gayri menkullerin gelirinden, değer artışından pay alabilecek.’’

Tamamını da satabiliriz

Özelleştirme kampanyasının, belediyenin içinde bulunduğu dar boğazdan çıkması için değil, atıl kaynaklarının harekete geçirilmesi için düzenleneceğini de belirten Gürtuna, ‘‘Son günlerde ortaya çıkan mali dar boğaz söz konusu olmasa da biz özelleştirmeyi gerçekleştirmeyi düşünüyorduk. Metro çok değerli olduğundan doğrudan bir kişiye, bir kuruluşa satışı mümkün görülmüyor. Bu kadar kaynağı ayırabilecek kimse çıkmayabilir. Bu yüzden metronun satışını, halka açılarak, hisse senedi ihracı yoluyla gerçekleştirmek istiyoruz. Böylece, kaynak oluşturarak raylı sistem çalışmalarımıza hız kazandırmak istiyoruz’’ dedi.

Özelleştirme konusunda kararlı olan Başkan Gürtuna, ‘‘Metro’nun bir kısmını olduğu gibi, tamamını da satmaya hazırız. Müşteri çıkarsa İETT'yi de satabiliriz. Metro'nun bir işletmeci kuruluş tarafından çalıştırılması gerekir. Metro'yu İstanbul Ulaşım A.Ş. adlı şirketimiz işletecek. Biz bu şirketimizin hisselerini halka arz ederek, Metro'nun hissedarı olmalarını sağlayacağız. Hisselerin bir bölümünü satmak, bir bölümünü belediyemizde tutmak gibi bir düşüncemiz yok. Ne kadar talep olursa o kadar hisse senedi satarız. İşletmeciliğini üstlenmek isteyen bir şirket çıkarsa, işletmeciliğini de devredebiliriz.' dedi.

DÜNYADAKİ UYGULAMA

Rusya

Moskova’daki metro Londra metrosundan sonra dünyanın ikinci büyük metrosu. Sahib devlet. Özelleştirmeye açık olmaması ve hisselerinin satışa çıkarılmaması yeraltı yapısının ülkenin startejik önem taşıyan bir yapısı olmasından kaynaklanıyor.

Almanya

Almanya'nın bütün kentlerinde metroları belediyelerin kurduğu limited şirketler işletiyor. Böylelikle legal bir şekilde kár edebiliyorlar.

İngiltere

Dünyanın en büyük metro ağlarından birine sahip olan Londra'da metrolar Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı olarak çalışıyor. Blair Hükümeti, metroyu özelleştirmek istedi ama, başarılı olamadı.

Fransa

Dünyanın büyük metrolarından olan Paris metrosunu belediye bizatihi kendisi işletiyor.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı