Sarkis’in Site’sinin bir özelliği var

İSTANBUL MODERN MÜZESİ’nde açılan Sarkis’in Site sergisinin iki özelliği var.

Haberin Devamı

Oya Eczacıbaşı, Sunuş’ta ikisini de açıklıyor:


“İstanbul Modern, çağdaş sanatın önde gelen isimlerinden Sarkis’in 50 yıllık sanatsal yaşamını yansıtan ‘Site’ sergisi ile sanatçının Türkiye’deki en kapsamlı sergisini sunuyor. Müzemizin tüm mekânlarını birbirine bağlayacak biçimde tasarlanan bu sergide, Sarkis, doğduğu kentte ilk kez sanatının farklı dönemlerini bir araya getirerek yeniden yorumluyor ve icra ediyor. (...)

İstanbul Modern’in ilk kez yaşayan bir sanatçının sergisine ev sahipliği yapma özelliği taşıyan bu buluşma sergisi, bize eşsiz bir deneyim sundu. Özellikle gençlere Sarkis’in tüm sanat disiplinlerini içeren sanatını yakından tanıma olanağını veren bu sergimizin, aynı zamanda izleyicilerin aktif bir katılımıyla karşılanacağına ve sanatın dönüştürücü gücünü göstereceğine inanıyoruz.”

Haberin Devamı

Serginin küratörü Levent Çalıkoğlu, serginin hazırlanışındaki değişiklikleri anlattı bana. Böyle kapsamlı bir Sarkis sergisinin hazırlığının 1.5 yıl sürdüğünü belirtip ekliyor; “Sanatçının ana duraklarından birisi kent olduğu için, Site isminde karar kıldık” diyerek hem Sarkis’in sanatındaki temel izleği, hem de bu izleğin son sergisine yansımasını açıklıyor.


Sarkis,
sınırları kaldırıyor, böylece politik, kültürel ve sanatsal sınırlar, onun yapıtında eriyor, bir bütüne ulaşıyor.


Sanatı bütün türlere ve disiplinlere açık, o zaman da kendi yaşamının, bizim yaşamımızın günlük özellikleri, acıları, gözlemleri onda yeniden yaratılıyor. Hatta dikkat edecek olursak, o kendi eserlerini de yeniden yaratıyor...

* * * 

VERECEĞİMİZ bir örnek, onun güncelden geleneğin derinliklerine giden, hatırlama ve hatırlatma yöntemine uygun her kuşaktan bir izleyiciye seslenen eserler yaratmasını sağlıyor.


Sergide yer alan işlerden birinde; Yüzüklerin Efendisi veya diğer popüler filmlerde yer alan “kötü”, korkunç karakter figürlerinin maketlerini yapıp, onların fotoğraflarını bir çerçeveye koyduktan sonra, bu fotoğrafları ortaçağdaki üslubun aynısıyla vitraylayan bir atölyede vitraylatmış Sarkis. Aslında istediği, bir dönemin ikonalarına yapılan vitrayla sembolize etme işini, günümüzün popüler kültür ikonlarına aynı geleneksel metotla yapmak.

Haberin Devamı


Hem eskiyi hatırlatıyor, hem de yenilerin ileride hatırlanabilmesini sağlıyor.


Yapıtların yerleştirilmesi de onun yaptıkları açısından ayrı bir önem taşıyor. Yerleştirme düzeni de, asılanın, konulanın anlamını değiştiriyor, çeşitlendiriyor.

Sergi yapılma kararı alınınca, İstanbul Modern Müzesi’nin bütün alanlarının bir maketi yapılmış ve onun üzerinde çalışılmış.


Çektiği fotoğraflar, ikonlar, onun dünyasının zenginliğini, ziyaretçinin kendisiyle ilişki kurmasını sağlıyor, zaten onun amacı da bu.


Bu serginin bienal döneminde açılması da doğru bir zamanlamaydı. Çünkü onun gibi uluslararası nitelikte bir sanatçının bu kapsamlı sergisini, bienale gelen bütün yabancı konukların, eleştirmenlerin görmesi gerekirdi.

Haberin Devamı


Kendi çektiği fotoğraflar da, gene politik tavrını açıklaması bakımından ilgi çekici.


Katalogdaki ikinci Sunuş yazısı, sergi sponsoru Garanti Bankası’nın genel müdürü Ergun Özen’in.


Sergiyi keşfetmenizde, gördüğünüzü boyutlandırmanızda epey faydası olacak sergi kataloğundaki, Levent Çalıkoğlu’nun “Sarkis’in ‘Site’si İçin İki Katlı Bir Metin” yazısını ve “Tüm Sergilerim Bir Doğurma Yeri” röportajını mutlaka okuyun.

* * * 

SARKİS
’in Site sergisi, hayatın yüzyıllar boyu süren ritmini, sanatın unutulmazlığına taşıyor.

Yazarın Tüm Yazıları