Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Şarap kültürü

    Hürriyet Haber
    07.03.1999 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Cabernet Sauvignon üzümünden üretilen Sarafin piyasaya çıktı.

    Hoşgeldi.

    Türkiye'de şarap kültürünün hızla yayılmasına aktif destek veren bir insan olarak böyle bir gelişmeyi mutlulukla karşılamamam imkansız.

    Burada şarabı değerlendirmeyeceğim.

    İsterlerse uzmanları yapsın o işi.

    Şunu biliyorum ki şarap, içen kişi tarafından beğeniliyorsa sonuçta o güzel şaraptır.

    Şarabın güzel olup olmadığında tek kriter içenin keyfidir.

    Uzmanların dünyasında teknikler tartışılır, bunlar da önemlidir ama pratikte bunların fazla değeri de yoktur.

    Sarafin de kendi kitlesini mutlaka yaratacaktır.

    * * *

    Burada daha önem verdiğim konu fiyatlarla ilgili.

    Marketlerde beyaz Sarafin 4,5 milyon liraya satılıyor.

    Kırmızı ise 7,5 milyon lira.

    Anladığım kadarıyla Kalecik Karası şarabının hakim olduğu pahalı şarap kategorisine oynuyorlar.

    Her özel girişimci ürününün fiyatını tabii ki özgürce belirler.

    Ancak açıkça söyleyeyim ben ne Kalecik Karası'nı satın alırım ne de Sarafin'i.

    Çünkü haddinden fazla pahalılar.

    ‘Haddinden fazla’yı da şöyle ölçüyorum.

    Yakut şarabı 1,5 milyon liraya satılıyor.

    Özellikle son sekiz aydır tek bir şişe Yakut'ta bile falso görmedim.

    Son derece tatmin edici bir kırmızıyı 1,5 milyon liraya alabilirken, 7,5 milyon liradan başlayan fiyatlar ödemek bana göre değil.

    Ama tabii ki bu fiyatı seve seve ödeyecek insanlar da var. Onların tercihleri yanlış demiyorum, dikkat edin.

    Daha önce de dediğim gibi şarap konusunda bireyin her tercihi doğrudur.

    Başka kriter yok.

    * * *

    Ancak şu da var.

    Şarap üeticileri eğer bu kültürü daha fazla sayıda insana benimsetmek istiyorlarsa.

    O zaman güzel şarapları, düşük fiyattan pazarlamak zorundalar.

    Şarap kültürünü kitlelere yaymanın tek yolu bu.

    Güzel olduğu iddia edilen şarapların fiyatları insanların alım gücünü daha bu aşamada aşmaya başlarsa o zaman Türkiye'yi şarap içenler ülkesi haline getirme imkanı elden kaçar.

    * * *

    New York'ta Veritas adında yeni bir restoran açıldı.

    New York Times'ın yemek eleştirmeni Ruth Reichl bu restoranın yemek kültürünün geleceğini belirleyeceğini söylüyor.

    Çünkü bu restoranda yemek değil şarap daha önemli. Yemekler ancak sunulan şaraba eşlik edebilsinler diye düşünülmüş.

    Yani yemeğe göre şarap değil, seçilen şaraba göre yemek fikri getiriliyor.

    Bu restoranın şarap mönüsünde bin 800, evet 1800 adet şarap var.

    Yine New York'ta yeni açılan Le Bateau Ivre adlı Fransız restoranında 500 adet şarap arasından tek bir bardakla içim için seçme imkanınız var.

    Demek istediğim şarap, restoran sektörünün geleceğine damgasını artık vurdu.

    Türkiye'de bu kültürü geliştirecek olan şarap üreticilerini, ucuz ve güzel şarap üretimi yolunda kafa patlatmaya davet ediyorum.

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı