Sanal pazar 22 milyar liraya çıktı

Hürriyet Haber
11.07.2012 - 12:23 | Son Güncelleme:

Türkiye'de internetten alışveriş yapanların sayısı hızla artarken 2011'de internet üzerinden ürün satışı yapan sitelerin 22 milyar liralık e-ticaret sektöründen (telekomünikasyon, hava yolu ve sigorta şirketleri de dahil) aldığı 3-4 milyar liralık payın bu yıl yüzde 50'nin üzerinde büyümesi bekleniyor.

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Orhun,  yaptığı açıklamada, Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, geçen yıl yurt içi ve dışında gerçekleştirilen toplam e-ticaret hacminin yüzde 57 büyümeyle 22 milyar liraya ulaştığını, işlem adedinde yüzde 40'lık artış olduğunu bildirdi.

Orhun, 2005'de 76 lira olan bir kişinin harcamış olduğu ortalama alışveriş tutarının geçen yıl 182 liraya yükseldiğini ifade ederek, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Tüm rakamlar, e-ticaretin her yıl yüzde 50'ye yakın bir büyüme ile artışını devam ettirdiğini gösteriyor. Ancak bu rakamlar telekomünikasyon, hava yolları, sigorta şirketlerinin verilerini de kapsıyor.

ETİD olarak 2011 yılı için internet üzerinden ürün satışı yapan sitelerin 22 milyar lira olarak gerçekleşen e-ticaret sektöründen yaklaşık 3-4 milyar lira gibi bir pay aldığını düşünüyoruz. 2012 beklentimiz yüzde 50'nin üzerinde, hatta yüzde 100'e yakın bir büyüme. 2011 Aralık ve 2012 Ocak arasındaki adetsel olarak yüzde 10'un üzerinde artış bize çok büyük bir moral verdi.”

Türkiye'de 30 milyonu aşkın internet kullanıcısı olduğunu ve bu kullanıcıların yüzde 60'ının her gün mutlaka internete girdiğini belirten Orhun, “Türkiye'de internetten alışveriş yapanların sayısı bugün itibariyle aylık 5 milyon kişiyi, yani toplam kullanıcı sayısının yüzde 16'sını geçmiyor. Son yıllardaki yeni e-ticaret modelleri ile birlikte alışverişçi sayısı da giderek artıyor. Burada ilk hedefimiz bu sayıları online banka işlemi yapanlar seviyelerine ulaştırmak” diye konuştu.

-“Dünyanın en hızlı büyüyen e-ticaret pazarlarından biriyiz”-

Hakan Orhun, önceki yıl ABD'de 167,3 milyar dolar olan e-ticaret hacminin 2011'de yüzde 16,1'lik artışla 194,3 milyar dolara yükseldiğini, İngiltere'nin ise geçen yılı yüzde 17'lik artış sonucu 119,24 milyar pound ile kapattığını, bu rakamlar ile karşılaştırıldığında Türkiye'nin daha hızlı gelişen bir pazar olduğunu ifade ederek, “Bu nedenle hacim olarak gerilerde kalsak da yüzde 50'nin üzerindeki büyüme oranı ile dünyanın en hızlı büyüyen e-ticaret pazarlarından biri olduğumuzu söylemek mümkün” dedi.

E-devlet projelerinin sektör için büyük önem taşıdığını ve bu projelerin hızla devreye girmesiyle sektörün daha da canlanacağını ifade eden Orhun, Türk internet kullanıcısının sosyal mecralarda çok etkin olduğunu, ancak internet bir hayat biçimi olarak seçildiğinde bunun hem kişiye birçok yeni yol açacağını hem de kişiyi avantajlar dünyasıyla buluşturacağını, bu nedenle internet kullanıcılarının büyük kısmının birkaç yıl içinde sektörde yaşayacakları başarılı bir deneyimle artık “internet alışverişçisi” olacağını söyledi.

Birkaç yıl öncesine kadar daha çok erkekler tarafından tercih edilen e-ticareti kullanan kadınların sayısının da arttığını belirten Orhun, “Eskiden çalışan kesim e-ticareti daha yoğun olarak kullanırken artık ev hanımlarını, emeklileri de e-ticaret yaparken görmekteyiz” dedi.

Türkiye'de internetin yoğun olarak kullanıldığı sitelere bakıldığında listede sırasıyla Facebook, Google ve YouTube'un olduğunu bildiren Orhun, Socialbakers.com'un raporuna göre, Türkiye'nin, 31,5 milyon kullanıcısı ile 6. sırada yer aldığını ve yüzde 40'lık bir penetrasyonu bulunduğunu kaydetti.
Söz konusu verilere bakıldığında markaların sosyal medyayı iletişim stratejileri içerisine entegre etmelerinin kaçınılmaz hale geldiğini vurgulayan Orhun, Booz&Co Danışmalık'ın araştırmasına göre, sosyal ticaretin önümüzdeki 5 yıl içinde daha fazla gelişerek 2015'de 30 milyar dolarlık pazara sahip olmasının öngörüldüğünü, yurt dışında pek çok markanın Facebook üzerinden satış yapmaya başladığını, Türkiye'de ise bazı e-ticaret siteleri tarafından uygulanıyor olmasına karşın daha işin başında bulunulduğunu söyledi.

“Sadece e-ticaret sitelerine ürün sağlayan tedarikçiler oluşacaktır”

ETİD Yönetim Kurulu Başkanı Orhun, şunları kaydetti:
“Sosyal medyayı bu kadar aktif kullanan bir internet nüfusu ve yaklaşık yüzde 57 büyüme gösteren e-ticaret sektörünü yan yana koyduğumuzda yakın zamanda kullanımının hızla artacağını söyleyebiliriz. Bazı alışveriş siteleri kendi markaları ve kendi koleksiyonları ile tüketicilerle buluşuyor. Bu risk olmanın tersine, sektöre yeni bir kanal açıyor. Biz bu süreçte sadece e-ticaret sitelerine ürün sağlayan tedarikçilerin de oluşacağına inanıyoruz. Türkiye tekstil konusunda çok gelişmiş bir ülke. Hem tasarım hem de üretim konusunda çok iyi bir konumdayız. Bu durum e-ticaret sektörüne de bu anlamda pozitif katkı sağlayacaktır ve yakın dönemde sadece online olarak satılan ve kendi hedef kitlesini oluşturmuş markaların da oluşabileceğini söyleyebiliriz. Bunlar dışında üyeliğe bağlı modeller söz konusu olabilir. Paralı üyelik çok kolay bir iş modeli olmamasına rağmen, para ile üye olunan ve üye olunca bir takım avantajlardan yararlanılan modeller önümüzdeki dönemin trendi olabilir.”

Türk Ticaret Kanunu'ndaki 2 maddenin kısmen de olsa elektronik ticaretle ilgili olduğunu dile getiren Orhun, şirketlerin web sitelerinin olması zorunluluğunun, interneti yaygınlaştıracağını da ifade etti.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı