"Nedim Bubik" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Nedim Bubik" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Nedim Bubik

Sağlıklı sözleşme

2010’a iki gün kaldı. Yılın son yazısında, sağlıktan söz edeceğim ve Avrupa Acil Tıp Birliği Başkanvekili Uz. Dr. Ülkümen Rodoplu konuğum olacak.

Rodoplu, dostlarına gönderdiği yeni yıl mesajında, “Her işin başı sağlıktır” diye söze giriyor. Rodoplu’nun mesajına bakalım:
******
“Lütfen, önümüzdeki yıl için sağlıklı yaşam konusunda alacağınız kararları bir yere yazın. Bu yazdıklarınızı ayda bir okumanızı tavsiye ederim. Bu yazı sizin ‘sağlıklı yaşam sözleşmeniz’ olacaktır. Aşağıdaki maddelerin her biri işte bu sağlıklı yaşam sözleşmeniz içine katabileceğiniz konulardır:
******
- Domuz gribi aşısı yaptırmadıysanız, bir kez daha düşünün. Hastalık ciddi ve ağır seyrettiğinden, başta Dünya Sağlık Örgütü, başkanvekilliğini yaptığım Avrupa Acil Tıp Birliği, özellikle risk gruplarının mutlaka aşılanması gerektiğini bildirmektedir.
******
- Yılda bir kez genel sağlık kontrolünden geçmeyi unutmayın. Hiçbir yakınmanız olmasa da bu kontrolleri mutlaka yaptırın. Kanser, koroner kalp hastalıkları, diabet gibi kronik hastalıklar genel kontrolle erken tanınabilir. Erken tanıyla tedavi şansı çok daha yüksektir.
******
- Sigarayı hala bırakamadıysanız 2010 iyi bir fırsat olabilir. Bir gün belirleyin. Örnek, eşinizin, çocuklarınızın veya annenizin doğum günü.
-  Yılın başında kilonuzu, beden kitle indeksinizi, göbek çevrenizi ölçün ve yazın. Kendinize hedef değerler belirleyin.
******
Beden kitle indeksini şu şekilde hesaplayabilirsiniz: Kilonuz/Boy². Örneğin 85 kilo ve 1.70 metrelik bir kişinin BKI’i 85 / (1.70 x 1.70) = 29’dur. BKI, 25-30 olanlar kilolu, 30-40 arası olanlar obes kabul edilmektedir. Amacımız, BKI’ni 25 altında tutmak olmalıdır. Göbek çevresinin erkeklerde 94, kadınlarda 80 santimin altında olmasını önermekteyiz.
******
- Günde en az 2 litre su içmelisiniz. Bu miktar yaz aylarında 3 litre olmalıdır. Yağlı, tuzlu, tatlı, şekerli ve unlu gıdaları iyice azaltın. Kolalı içecekleri kaldırın.
- Haftada en az 5 gün spor yapın. En ideal spor, zevk aldığınız, size keyif veren egzersizdir. Arabanızı daha uzağa park edin. Otobüsten iki durak önce inin. Asansör yerine merdiven kullanın. Birlikte olmaktan zevk aldığınız, sizi mutlu eden ve güldüren insanlarla vakit geçirin.”
******
2010’da herkese sağlık, mutluluk, barış, ekonomik krizden uzak günler ve umut diliyorum.
X