Hürriyet'i Takip Et

Hürriyet'i Takip Et!
Hürriyet Facebook
Hürriyet Twitter

Türkiye'de aile yapısı araştırması - 3

ANKARA (AA)
25 Nisan 2012

Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'nca 12 bin aile üzerinde yapılan “Türkiye'de Aile Yapısı Araştırması”na göre, ailelerde evin düzeni, çocuklar, komşu, akraba ilişkileri ve alışverişle ilgili kararlarda kadının kararı etkili oluyor.

 Erkeklerin kararları ise genellikle ev seçimi, tatil ve eğlence konularında ağır basıyor. Araştırmada, eşler arasında yaşanan sorunlar ve bunlara verilen tepkiler de incelendi.

 

Araştırmaya katılanların yüzde 62,8'i eşiyle sorun yaşaması durumunda kimseden destek almadığını belirtirken, sadece yüzde 2,7'si uzman kişi veya kurumlardan yardım aldıklarını söyledi. Yardım alınan kişilerin arasında aile büyükleri ilk sırada yer aldı.

 

Araştırmayla ailede karar verme mekanizmalarına annenin katılım oranının da yüksek olduğu ortaya çıktı. Evin düzeni, çocuklarla ilgili konular, komşularla ve akrabalarla ilişkiler, alışveriş kararlarında kadınlar etkili olurken, erkeklerin düşüncesi en çok ev seçimi, tatil ve eğlence konularında ağır basıyor. Bu kararların alınmasında evin çocukları ve yaşlılarının etkisi ise sınırlı kalıyor.

 

Evin düzeniyle ilgili kararlarda yüzde 47,4 erkek, yüzde 89,1 oranında kadın karar veriyor. Çocuklarla ilgili konularda ise yüzde 69,4 oranında erkek, yüzde 85,6 oranında kadınların kararı etkili oluyor.

 

Komşuluk ilişkilerindeki kararlarda kadınların etkisi yüzde 85,5 iken erkeklerin etkisi yüzde 71,1 olarak tespit edildi. Akrabalarla ilişkilerde yüzde 76,9 oranında erkekler, yüzde 82,9 oranında kadınlar, alışverişte yüzde 70,1 oranında erkeklerin sözü geçerken yüzde 82,1 oranıyla kadınlar etkili oluyor.

 

Tatil ve eğlence konuları ile ev seçiminde ise erkeklerin etkisi görülüyor. Tatil ve eğlence seçiminde kadınların yüzde 75,8 etkisine karşı erkekler yüzde 79,8 oranında karar mekanizmasını oluşturuyor. Ev seçiminde de kadınların yüzde 73,4 oranındaki ağırlığına rağmen yüzde 75,9 ile erkeklerin kararı baskın çıkıyor.

 

BİRLİKTE YAPILAN FAALİYETLER

 

Aile üyelerinin birlikte yaptıkları faaliyetlere bakıldığında ise birici sırada 59,4 ile televizyon izlemek geliyor. Bunu 25,8 ile akraba, komşu, arkadaş
ziyareti, 21,9 ile alışveriş, 7,2 ile tatil, 6,1 ile dışarıda yemek yemek, 3,2 ile sinema ya da tiyatroya gitmek izliyor.

 

Ankete katılan ailelerin 79,6'sı birlikte hiç tiyatro ve sinemaya, 63,3'ü de hiç tatile gitmediklerini belirtti. Ailedeki küçük çocukların bakımında ise gerek kentlerde gerekse kırda annelerin büyük oranda etkisi görülüyor. Araştırmaya göre, küçük çocukların bakımını annelerin yaptığı aile oranı 89,6. Bunu, 4,8 babaanneler, 3,5 anneanneleri, 2,4 kreşler, 1,5 babalar ve 1,2 bakıcılar takip ediyor.

 

ÇOCUKLARDA YAŞANAN SORUN NEDENLERİ

 

Araştırmada yaşlılık dönemi yaşam tercihlerine ilişkin sorularda soruldu. Katılanların 34,7'si bir fikri olmadığını belirtirken yüzde 29'u “Oğlumun yanında kalırım”, yüzde 18,2'si “Evimde bakım hizmeti alırım”, yüzde 10,2'si “Kızımın yanında kalırım”, yüzde 9'u ise “Huzurevine giderim” yanıtını verdi. Şartların uygun olması halinde, bireylerin yüzde 35,6'sı iki, yüzde 32,6'sı da üç çocuk istiyor.


Ebeveynlerin yüzde 15,5'i dört çocuk, yüzde 6,5'i altı ve üzeri, yüzde 6,2'si beş, yüzde 3,6'sı da tek çocuk yapmayı tercih ediyor. Araştırmaya göre,
bireylerin şartları uygun olması halinde istedikleri çocuk sayısı ortalaması ise 3,17 oldu.


Ebeveynlerle çocuklar arasında en çok yaşanan sorunların kaynağına ilişkin sorunların başında internet kullanımı, bilgisayar oyunları ve cep telefonu kullanımı üst sıralarda yer alıyor.


Aileler çocuklarıyla sigara içme, harcama ve tüketim, yemek ve ev düzeni alışkanlıkları ile karşı cinsten arkadaş edinme konularında tartışıyor. Aileler ve çocuklar arasında siyasi görüş, geleneklere bağlılık ile okul ve meslek seçimi konularında ise hiç tartışma yaşanmıyor.

 

ERKEKLER DAHA FAZLA İNTERNETE GİRİYOR

 

Araştırmayla Türkiye'deki evlerin yüzde 34,2'sinde internet bulunduğu belirlendi. Bunların yüzde 41,6'sı kentte, yüzde 14,8'i kırsal kesimde yer alıyor.
İnternet kullanma alışkanlıklarında ise her gün kullananların oranı yüzde 13,8, sıklıkla kullananların oranı yüzde 4, arada bir kullananların oranı yüzde 16,9, hiç kullanmayanların oranı ise yüzde 65,3 oldu.


Araştırmaya katılan erkeklerin yüzde 17,9'u, kadınların yüzde 9,6'sı her gün interneti kullandığını ifade ederken kadınların yüzde 73,7'si ve erkeklerin yüzde 56,9 interneti hiç kullanmadığını dile getirdi.


Mutluluk algısının da belirlendiği araştırmada, katılımcıların yüzde 59,6'sı “mutlu', yüzde 17'si “çok mutlu”, yüzde 20,5'i “orta”, yüzde 2,4'ü “mutsuz”, binde 4'ü “çok mutsuz” olduğunu bildirdi.


Araştırmada, kırdakilerin kenttekilere, erkeklerin kadınlara, üst sosyoekonomik statüdekilerin de alttakilere oranla daha mutlu olduğu görüldü.

 

 

 

yeniçarşım.com - Yorumlarınızı Yazınız
Bu haber hakkında henüz yorum yok. Yorumlarınızı Yazınız.
 ADnet  
Reklam için
Diğer Haberler
© Copyright 2014 Hürriyet - Doğan Yayın Holding