Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Sağlık

Gündüz TEZMEN

Okur mektupları

Bezeler tedaviden sonra kaybolur

M. G.

Oğlunuzun sık sık boğaz iltihabı yaşaması ve boynundaki lenf bezelerinin büyümesi nedeniyle kaygılanıyorsunuz. Sorunun en önemli nedeni alerjik yapısının bulunması. IgE tahlilinin yüksek olması alerjik yapısının bulunduğunu düşündürüyor. Burun eti ya da geniz bademciği denilen oluşum da muhtelen bu nedenle büyüdü. Burundan rahat nefes almasının engellenmesi hem orta kulağına hava gitmesini güçleştirerek hem de boğazının nemli, süzülmüş ve ısıtılmış hava almasını engelleyerek sorun yaratır. Yapılan ameliyattan sonra önemli ölçüde rahatlamaya başlaması bunu gösteriyor. Özellikle boğaz iltihabı olmadığı bir dönemde muayene yaptırarak alerjik yapısı üzerinde neler yapılabileceğini araştırın. Boynundaki bezelerin, boğaz iltihabından tümüyle kurtulduktan uzunca bir süre sonra kaybolacağını bilmenizde yarar var, kaygılanmayın.

Tansiyon dengesi işte ve tatilde farklı olabilir

Yusuf Ziya Akşen / ALMANYA

Daha önce bir şikayetiniz yokken tansiyonunuzun birden yükselmesi ve daha önce de bacak damarlarınızın tıkanması nedeniyle ameliyat geçirmiş olmanız bir arada değerlendirildiğinde, böbrek atardamarınızın tıkanması ya da daha doğrusu daralması ihtimali hatıra geliyor. Tansiyon araştırması yapılırken buna da dikkat edilmesi gerekir.

Guatr ameliyatı geçirmiş olmanız da, bu yönde dikkate alınmalı. Belirli aralıklarla kontrol yapılması ve düzensizlik bulunursa ilaç kullanılması gerekebilir.

Tansiyonun dengesinde stres, çevre faktörü, beslenme alışkanlıkları, hareketsiz yaşam gibi bir çok faktör etkilidir. Bu nedenle tatil dönemi ile çalışma dönemlerinde farklı dengeler göstermesi olağandır. Ev doktorunuzla tansiyonunuzu etkileyen faktörleri ve bunlara karşı neler yapılması gerektiğini konuşun.

Sadece ilaçla tedavi olmaz

G. Yıldırım

Nabzınızın özellikle öğleden sonra yükselmesini küçük tansiyonun yüksek olmasına bağlamak pek anlamlı değil. Eğer her ikisinin de aynı nedenle yükseldiği anlatılmak isteniyorsa bu doğru olabilir.

Tansiyon ve nabız yükselmesinin nedenlerini, sizi muayene etmeden ve tetkik sonuçlarınızı görmeden belirlemem mümkün değil. Ancak mektubunuzda yer alan bilgilerden iki neden olduğu görülüyor. Bunlardan birincisi annenizde de yüksek tansiyon bulunması yani kalıtım faktörü, diğeri de 165 boya karşılık 83 kilo ağırlık, yani kilo faktörü. Başkaca hangi faktörlerin etkili olduğunun da araştırılması ve bunlardan, mümkün olanların ortadan kaldırılması tedavide birinci ilke olarak yer almalıdır. Bu araştırmalar yapılmadan sadece ilaç gücüyle tedaviyi doğru bulmadığımı belirtmeliyim.

Psikoterapiye ve ilaca devam edin

N. KARAÇALI / İZMİR

Kızınızın hastalığının tedavisinde üç doktorun farklı tedavi uyguladığından bahsediyosunuz. Aslına bakılırsa ilaç tedavisi uygulayan hekimlerin ilaçları temel olarak birbirine yakın. Benim düşüncem psikoterapi uygulayan hekimin tedavisini de ilaçların yanısıra uygulamanızın daha yararlı olacağıdır. Bunların bir arada uygulanmasının bir sakıncası olmadığına göre farklı açılardan aynı hastalığa yönelik tedavinin uygulanması ile daha yararlı sonuç alınacağı kanısındayım.

Alkol, karaciğer ilacı değildir

V.Açıkgöz / Almanya

Alkol oranı düşük ya da yüksek içkilerin tek farkı alkol oranlarındadır. Eğer siz yüzde 50 alkol içeren rakı, viski gibi bir içkiden 100 cc. içerseniz, 50 cc. alkol almış olursunuz, eğer oranı yaklaşık yüzde 15 olan şarabı aynı miktarda içerseniz 15 cc. alkol almış olursunuz. Alkol oranı düşük içkiler daha fazla miktarda içildiği için sonuçta değişen fazla bir şey olmuyor. Nitekim siz her gün 700 cc. şarap içiyormuşsunuz. Karaciğerinizin yağlanma nedeni bu olmalı. Alkole devam ettiğiniz sürece, karaciğerinizi koruyucu anlamlı bir önlem alamazsınız.

Hormon tedavisi uzun sürebilir

F. SAYGIN

Mektubunuzun ekinde gönderdiğiniz ultrasonografi raporu incelendiğinde, üreme sisteminizin yapısal olarak normal olduğu görülüyor. Buna rağmen adetlerinizin olmaması ya da düzensizliği, hormonal yapıda düzensizliği düşündürüyor. Bununla ilgili olarak verilen ilaçlarla herşey düzene kavuştuğuna göre teşhis ve tedavinin doğru olduğu sonucu çıkıyor. Hormonal düzensizliklerde tedavinin uzun süreceğini unutmayın ve doktorunuza güvenerek önerilerine uyun.

X