Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Sağlık

Gündüz TEZMEN

Okur mektupları

Midenizi romatizma ilaçları bozmuş

33 yaşında romatoid artrit hastası bir okurunuzum. Bu hastalığa yedi yıl önce yakalandım. Çeşitli tetkiklerin sonunda teşhisim konuldu ve tedaviye başlandı.

O zamandan bu yana hastalığım zaman zaman çok artıyor, bazen de, çok iyi durumda oluyorum. Hastalığım yoğunlaştığı zaman, doktorlarımın daha önce verdiği ilaçları bir süre için kullanıyor, şikayetlerim kaybolunca da kesiyorum. Son iki yıldır hastalığım çok artmaya başladı. Dizlerim, el ve ayak parmaklarım şiş durumda. İlaçları kullanırken mide ameliyatı geçirmem gerekti, bu yüzden de artık ilaç kullanamıyorum.

Bir çok doktora gittim. Hepsi değişik tedaviler uyguladığı halde hiçbiri kesin sonuç vermedi. Bu hastalık için sizin önerebileceğiniz bir tedavi yöntemi yok mu? Yurt dışından da ilaç getirtebilirim.

<ı>İ.Poyraz

Romatoid artrit ya da halk arasındaki söyleniş şekliyle, eklem romatizması gerçekten tedavisinde bilgi ve yakın takip gerektiren bir hastalıktır. Şikayetleriniz çok arttığı zaman sizin de kullandığınız kortizonlu ilaçlar bu hastalıkta çok iyi sonuçlar vermekle beraber, yan etkilerinin bulunması nedeniyle, bir hekimin yakın takibini gerektiren bir tedavi şeklidir. Üstelik kortizonun dışındaki romatizma ilaçları da mide için tahriş edici özellik taşır.

Siz doktor kontrolu olmadan zaman zaman kortizonlu ve kortizonsuz romatizma ilaçları kullanarak midenizi ameliyat gerektirecek kadar hasta etmişsiniz. Midenizin hastalanmasının yanısıra, belki de daha önemlisi, artık birçok ilacı kullanamaz hale gelmişsiniz. Gerçi yapılacak kontrollardan sonra midenizi yoğun koruma altına alarak da tedavi olmanız mümkündür.

Öte yandan, romatoid artritin en sık rastlanan özelliklerinden biri, hastalığın zaman zaman kendiliğinden gerilemesi ve zaman zaman da nüksetmesidir. Sizin hastalığınız da tekrarlayan alevlenmeler halinde seyrediyor. Her alevlenme eklemlerde bazı hasarlara neden olur. Sayısı arttıkça kalan hasar da fazla olacaktır. Bu nedenlerle hastalığın bu konuda uzman bir hekim ya da merkez tarafından takip altında tutulması yararlı olmaktadır.

İstanbul’da olduğunuza göre, Çapa veya Cerrahpaşa’daki tıp fakültelerinden birinin Romatoloji polikliniğine kayıt olmanızı ve devamlı olarak bu merkezin takibinde kalmanızı tavsiye ederim.

Tedbirli olmak gerekir

Dokuz yaşındaki kızım, bir süreden beri dizleri ve bileklerindeki ağrılardan şikayetçi. ASO tahlili yapıldı normal çıktı. Ancak sık sık anjin oluyor. Doktor aylık penisilin iğneleri ve vitamin tavsiye etti. Bir başka doktor ise bunlara gerek olmadığını söylüyor. Tereddütte kaldım. Siz ne dersiniz?

<ı>B. Bakioğlu

Akut ateşli eklem romatizması, anjin gibi bir üst solunum yolu iltihabından sonra gelişen bir hastalıktır ve en önemli riski, kalbi etkileyebilmesidir. Kalbi etkilediği zaman da, kalıcı hasar bırakma ihtimali fazladır. Bu nedenle tedbirli olmak gerekir. Dizlerindeki ve bileklerindeki ağrılar romatizmaya bağlı olmasa bile sık sık anjin olduğu dikkate alınarak koruyucu penisilin tedavisi sürdürülebilir. Öte yandan, bademcikleri açısından bir Kulak-Boğaz-Burun hastalıkları uzmanına muayene olması ve boğazına yerleşen mikropların cinsinin belirlenmisi için, boğaz kültürü tahlilinin yaptırılması yararlı olacaktır.

FAKS: (0 212) 677 01 39

E-MAİL: gtezmen@hurriyet.com.tr

X