Sağdan darbe

Güncelleme Tarihi:

Sağdan darbe
Oluşturulma Tarihi: Haziran 26, 2016 20:49

Sağdan direksiyonun anavatanı İngiltere’de 800 bin kişinin istihdam edildiği, 1.6 milyon araç üretilip, iç pazarda 3 milyon aracın satıldığı otomotiv sektörü ülke ekonomisi için büyük önem taşıyor. Referandumdan ‘ayrılık’ kararı çıkmasının bu sektöre darbe vurup, global otomotiv markalarına 2 yıl içinde 9 milyar doları aşan ‘Brexit’ zararı yaratması öngörülüyor.

Haberin Devamı

KISACA Brexit (British exit) olarak anılan İngiltere’nin Avrupa Birliği’nden (AB) ayrılması yönünde çıkan karar tüm dünyayı olduğu gibi global otomotiv endüstrisini de şok etti. Avrupa’nın Almanya’dan sonra en büyük pazarı ve sağdan direksiyonun anavatanı olan İngiltere’de kendisine ait otomobil markası kalmasa da, Hintli Tata’nın bünyesindeki Land Rover ve Jaguar, BMW’nin bünyesindeki MINI ve Rolls-Royce, Kuveytli fona ait Aston Martin ve Alman Volkswagen’in bünyesindeki Bentley halen İngiltere merkezli olarak İngiltere’de üretiliyor. Bu markaların dışında Japon Toyota, Nissan ve Honda’nın, Amerikan Ford ve General Motors’un (GM) İngiltere’de yatırımları var, Avrupa için ciddi üretim yapıyor. Diğer taraftan Amerikan Chrysler’i bünyesine katan ve ismini Fiat Chrysler Automobiles (FCA) olarak değiştiren Fiat’ın yeni merkezi de Londra. Toplam satışlarının yüzde 20’sini İngiltere’ye yapan Alman Mercedes’in CEO’su Dieter Zetsche’nin ayrılık kararı sonrası yaptığı açıklama aslında durumu özetler nitelikte; “İngiltere coğrafi olarak bir ada olabilir ama politik ve ekonomik olarak kesinlikle bağımsız değil.” Geçtiğimiz yıl rekor satışa ulaşan İngiltere’de toplam 3 milyon 61 bin araç satıldı. Bunun 2.6 milyonu otomobillerden oluştu. Bu araçların yüzde 90’ı ağırlıklı olarak Avrupa’dan ithal edilen araçlardı. İngiltere’de 2015 yılında toplam üretim ise 1.6 milyon adet oldu. Bu üretimin yüzde 80’i ihraç edildi. Bunun da yaklaşık 900 bin adedi Avrupa’ya ihracattan oluştu. Yani İngiltere otomotiv alanında Avrupa’ya göbekten bağlı ve yaklaşık 800 bin kişinin istihdam edildiği otomotiv endüstrisi İngiltere için büyük önem taşıyor.

Haberin Devamı

 YILDA 400 BİN KAYIP

Danışmanlık şirketi LMC Automotive, ayrılık kararı sonrası bu yıl İngiltere’de satışların 120 bin adet düşeceğini belirterek, önümüzdeki yıldan itibaren ise yıllık kaybın 400 bin adet olacağını ve 2 yıl bunu öngördüklerini açıkladı. Yani pazarın en az yüzde 10 düşebileceği belirtiliyor. Bir başka danışmanlık ve analiz şirketi Evercore ISI ise İngiltere’de otomotiv pazarının 2017 yılından itibaren yüzde 14 küçüleceğini ve Brexit’in global otomotiv sektörü için iki yıl içinde 8.9 milyar dolardan fazla kayıp yaratacağını öngörüyor. Yapılan açıklamalarda sadece Jaguar ve Land Rover’ın 2020 yılına kadar bu ayrılık neticesinde 1.4 milyar dolara yakın gelir kaybı yaşayabileceği ifade ediliyor. Sonuç olarak analistler Birleşik Krallık’ın Avrupa Birliği’nden çıkması neticesinde 3 yıl içinde otomotiv üreticilerinin kârlarında milyar dolarlık düşüşler ve yeni araç satışlarında milyon adetleri bulan kayıplar yaratacağı uyarısında bulunuyor. Düşünün Jaguar ve Land Rover’in sahibi Hintli Tata’nın hisseleri cuma günü yüzde 12’yle 2012 yılından bu yana ki en büyük düşüşünü gerçekleştirdi. İngiltere’de en fazla üretimi yapan Jaguar Land Rover şirketinin global satışlarının yüzde 20’si Avrupa’da gerçekleşiyor.

Haberin Devamı

AMERİKAN MARKALAR İLK KEZ KÂRA GEÇMİŞTİ

AMERİKAN Ford’un üçüncü, Amerikan General Motor’un (GM) dördüncü büyük pazarı olan İngiltere’nin etkisi tüm dünyayı etkileyecek gözüküyor. Ford, 2012 yılından bu yana İngiltere’de otomobil veya ticari araç üretmiyor ama sahip olduğu 2 motor ve 1 şanzıman fabrikasında 14 bin kişi çalışıyor. Ford’un İngiltere fabrikasında üretilen motorlar Avrupa’da gerçekleşen ticari araç üretiminin yüzde 59’unu karşılıyor. Ford, Avrupa’da ilk kez geçtiğimiz yıl kâra geçerken İngiltere’nin durumu ise kafalarda soru işareti yaratıyor. GM ise İngiltere’de iki üretim tesisi ve 5 bin çalışanı bulunuyor. Vauxhall markasıyla İngiltere’de yer alan ve üretim yapan GM, 15 yıl sonra ilk kez Avrupa’da kârlılık hedefliyordu. 

Haberin Devamı

JAPONLAR YENİ YATIRIMLARI GÖZDEN GEÇİRECEK

İNGİLTERE’DE üretimi bulunan Japon otomotiv devleri içinde büyük belirsizlik ve hayal kırıklığı söz konusu. İngiltere’de 190 bin otomobil üreten Toyota, bunun yüzde 75’ini Avrupa Birliği ülkelerine satıyor. Sadece yüzde 10’u iç pazarda satılıyor. İngiltere’nin en büyük ikinci otomobil üreticisi olan Nissan, Sunderland’de toplam 475 bin otomobil üretiyor ve çoğunu Avrupa’ya ihraç ediyor. Kayıp yaşaması kaçınılmaz. Bir diğer Japon otomotiv şirketi Honda ise Londra yakınında yer alan Swindon’da yılda 140 bin otomobil üretiyor. Honda, toplam üretiminin yüzde 50’sini Avrupa’ya satıyor. Borsada önemli düşüşler yaşayan söz konusu şirketler, İngiltere’nin AB’den çıkma yönünde karar almasının ardından yapmayı düşündükleri yatırımları dondurabileceklerini, yeniden düşüneceklerini açıkladı. 

Haberin Devamı

‘AYRILIK’ EN ÇOK ALMANLARI VURACAK

İNGİLTERE’de satılan 2.6 milyon otomobilin 810 bin adedi Almanya’dan ithal edildi. Bir o kadar da sahibi Alman olan İngiliz markalarının üretip iç pazarda sattığı otomobiller var. Yani 2.6 milyon aracın 1 milyon adetten fazlasında Almanların imzası var. Diğer taraftan İngiltere’de üretilen 1.6 milyon otomobilin yüzde 57’si ise Almanya ağırlıklı Avrupa’ya ihraç edildi. Alman otomotiv sanayinin İngiltere’de 100 üretim tesisi bulunuyor. 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!