Sabit ücrete telefon kapatma tepkisi

Haberin Devamı

TÜRK Telekom’un aldığı sabit ücrete tepki büyüyor. Ev telefonlarını sabit ücret yüzünden kapatanların sayısı her gün artıyor. Benim çevremde de hergün birkaç kişi ev telefonlarını “Konuşmadan boş yere sabit ücret adı altında para ödüyoruz. Cep tarifeleri daha ekonomik” diye kapatıyor. Bu konuda mail yağıyor. Sabit ücrete tepki maillerinden biri de jinekolog operatör doktor Aysel Yavuz Şengüler’den. Önce özetle o mail:


HİÇ KONUŞMADIM   19.5 TL GELDİ

“Daha önce de yazdım yine yazıyorum. Bu vurgun sona erinceye kadar da yazmaya devam edeceğim. Ev telefonları tek tek kapatılıyor. Niye kapatılmasın ki? ‘Hiç konuşmadığım halde telefonuma 19.5 TL geliyor’ diyenlerin sözlerinin doğru olup olmadığını anlamak için sabit telefonlarımdan bir tanesini bir ay boyunca hiç kullanmadım. Fatura geldi. Hakikaten denilen doğru.
Eskiden çok cüzi bir sabit ücrete karşılık 100 kontör verilir ve fazla konuşmalar için ayrıca ücret tahsil edilirdi. En adili budur. Şimdi öyle mi. Konuş, konuşma ayda 19.5 lira vermek zorundasın. Hele yanılıp şaşıp biraz da fazla konuşma yaptıysanız yandınız.

ZORLA ALINIYOR

Haberin Devamı

Bu ücret tabiri caizse zorla alınıyor. İnsanlar mücadele etmektense çareyi sabit telefonlarını kapatmakta buluyorlar. Artık hastalarımın adresini yazarken telefonlarını sorduğumda telefonlarını kapattıklarını söyleyip cep telefonlarını veriyorlar. Binlerce sabit telefon kapatıldı ve çok büyük bir hızla da kapatılmaya devam edecek.

Bunun sebebini hiç mi merak etmiyor yetkililer? Etmezler, zira rakipleri yok. Diğer taraftan cep telefonu şirketleri rekabet halindeler ve yeni aboneler kaydetmek için ne yapacaklarını şaşırmış vaziyetteler. Bu da vatandaşa yarıyor. Yetkililere sesleniyorum. Bu işe bir çare bulun ve hiç olmazsa eskisi gibi daha adil bir düzenleme getirin.”

İŞTE DAVA SÜRECİ

Tüketici Hakları Derneği Başkanı Turhan Çakar’la da konuştum. Balıkesir’den gelen davada Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun “sabit ücrete” vize verdiğine dikkat çekti. Önce o süreci hatırlatalım:
? Balıkesir Tüketici Sorunları Hakem Heyeti, 24 Mart 2008’de “sabit ücret alınmaması” yönünde karar verdi. Tüketici Mahkemesi kararı yerinde buldu.
? Türk Telekom kararı, sabit ücretin “kanuni dayanağı olan haklı ve tamamen yasal bir uygulama”, “hattın aboneye tesisi karşılığında yürütülen asgari hizmetler karşılığında alınan bir ücret” olduğunu savunarak temyiz etti.
? Yargıtay 13. Hukuk Dairesi 12 Ocak 2009’da, kararı Türk Telekom lehine bozdu. Örnek kararda, “Telefon abonesi olan herkesin, hiç başkalarını aramasa, telefonla hiç konuşmasa dahi, hattın kendisine tahsis edilip bağlı kalması, her an başkalarının araması veya başkalarınca aranarak konuşması için hazır bulundurulması karşılığında bir sabit ücret ödenmesinin hukuka uygun olduğu” vurgulandı.
? “Sabit ücret alınsın” kararına  Yargıtay Hukuk Genel Kurulu da vize verdi.

YASAL DÜZENLEME GEREKLİ

Haberin Devamı

Bu süreç sonrası iç hukuk yolları tükenmiş oldu. Çakar, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne başvuru süresini karardan geç haberdar oldukları için kaçırdıklarını belirterek, bakın ne dedi:
“Sabit ücretin kalkması için yasal düzenleme gerekiyor. Bu, Hükümet’in ve ilgili bakanlığın işi. Seçim sürecine girdik. Ben tüketicileri bu haksızlığa karşı çıkmaya çağırıyorum. Tüketiciler hem iktidar hem muhalefet nezdinde girişimde bulunsunlar. Sabit ücrete karşı mektup yazsınlar, faks çeksinler, e-mail yağmuruna tutsunlar. Tüketici derneklerine destek versinler. Bu mücadeleyi birlikte örgütlü yürütmemiz gerekiyor. Alınan bu yüksek sabit ücretin karşılığı yok. Haksız. Tüketici haklarına da aykırı bir durum. Bu sorun artık çözüme kavuşturulmalı.”
Daha önce de yazmıştım. Aslında hakem heyetleri ve mahkemelerin verdiği sabit ücrete iptal kararları tüketiciyi umutlandırmıştı. Bu kararların Yargıtay’dan dönmesi tüketicilerin gözünü sabit ücret konusunda da yeni Meclis’e çevirdi.

 

 

 

 

 

 

 

Yazarın Tüm Yazıları