Sabancı'nın ortağı Danone Riboud'la dünya şirketi oldu

Hürriyet Haber
24.01.1999 - 00:00 | Son Güncelleme: 24.01.1999 - 00:01

BussinesWeek Dergisi, Fransız Danone Grubu'nun başkanı Franc Riboud'un başarısını kapak konusu yaptı. Türkiye'de Sabancı Grubu'yla ortak yatırımları olan Danone Grubu, Riboud'un yönetiminde ‘dünya şirketi’ oldu.

Fransızlar'ın ünlü firması Danone, 1998 yılında yaptığı ortaklıklarla bir dünya şirketi oldu. Türkiye'de Sabancı Holding ile ortaklıkları olan Danone'u dünya pazarına 43 yaşındaki Franc Riboud taşıdı.

Riboud'un bu başarısı ünlü ekonomi dergisi BussinesWeek'e kapak oldu. Sanayici bir babanın oğlu olarak 1956'da dünyaya gelen Riboud, ailesine ait olan Danone Grup'ta 1981 yılında çalışmaya başladı.

1981 yılında muhasebeci olarak başladığı çalışma hayatına 1996 yılında Danone Grup Başkanı olarak devam eden Riboud, kısa zamanda satışlarının tümü Avrupa'da olan şirketi, Asya ve Latin Amerika'ya kaydırmayı başardı. Önümüzdeki yıl toplam satışlarının yüzde 33'ünü Avrupa dışında gerçekleştirmeyi hedefleyen Danone'un elinde Jacob's bisküvi, Evian su gibi ünlü markalar bulunuyor.

İyi bir yönetici olamasının yanısıra başarılı bir sporcu olarak da tanınan Riboud'un, 1970'lerin sonunda elde ettiği Avrupa sörf şampiyonluğu ünvanı bulunuyor.

HAVAİ ÇOCUK

Lyon'lu zengin bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelen Franc Riboud, çocukluğu boyunca ailesinin ‘‘ilginç’’ bireylerinin etkisinde kaldı. Büyük dedesi bir banker, dedesi Oxford mezunu bir gezgin, amcası uluslararası fotoğrafçı, babası fabrikatör olan Franc Riboud, her bireyin yetenekleri doğrultusunda kendi yolunu çizdiği aile ortamında yetişti.

Genç yaşından itibaren sporun her türlüsüne ilgi duyan Franc Riboud'un bir başka özelliği de, köklü aile geleneğine rağmen ‘‘Halktan biri gibi’’ yaşaması. Paris sokaklarında minik Scooter'ı ile seyahat eden Riboud, gösterişli giysileri ve pahalı arabaları sevmiyor.

DÜŞÜŞTEYKEN YÜKSELDİ

Franc Riboud, 1996 yılında henüz 40 yaşındayken 15.8 milyar dolarlık aile şirketinin başına geçti. Riboud, işbaşına geldiğinde Danone'un hisseleri düşüyor, gruba bağlı şirketler kendi alanlarında zor günler yaşıyordu.

Danone'u Nestle, Coca Cola gibi bir dünya şirketi yapmayı kafasına koyan Riboud, ilk olarak 1.2 milyar dolarlık Danone varlığını satarak bu para ile Asya ve Latin Amerika ülkelerinden gıda şirketleri hisseleri aldı. Şirketin çalışma alanını günlük gıda, bisküvi ve şişelenmiş su alanlarında sınırlayan Riboud bu arada kârlılığı düşük ve yönetilmesi güç bir dizi grup firmasını satılığa çıkardı. Kısa zamanda Asya ve Latin Amerika pazarlarında büyük başarı kazanan Riboud, Danone'nin toplam satışı içerisinde Avrupa dışı ülkelerin payını yüzde beşten yüzde 33'e yükseltti.

Sabancı ile birlikte Tikveşli'yi satın aldı

Franc Riboud yönetimindeki Danone Grubu'nun, 1998 yılında dünyanın değişik ülkelerinden şirket satın alma kronolojisi şöyle:

30 Nisan 1998: Singapur'un ünlü şişelenmiş su firması Yeo Hiap Seng'in yüzde 12.45'ini 152 milyon dolara satın aldı.

19 Mayıs 1998: Çekoslovakya'nın ünlü bisküvi firması Cokolodovny'e 169 milyon dolar ödedi.

5 Haziran 1998: Türkiye'de süt ürünleri ve içecek

firması Tikveşli'ye 54 milyon dolar ödedi.

8 Haziran 1998: Endonezya'nın şişelenmiş su firması Aqua'nın yüzde 40 hissesine 32 milyon dolar ödedi.

23 Haziran 1998: Çin soda şirketi Heath'in yüzde 60 hissesine 18 milyon dolar ödedi.

27 Ekim 1998: Polonyalı bisküvi firması Delicja'ya 62.5 milyon dolar ödedi.

2 Kasım 1998: ABD'li soda şirketi Aquapen'e 112 milyon dolar ödedi.



Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı