Sabancı, krizde 11 milyar dolarlık ciroyu korudu

Hürriyet Haber
06.12.2001 - 01:52 | Son Güncelleme:

Türkiye'de 2000 yılı kasım ayında başlayan, Şubat 2001'de alevlenen ekonomik kriz, üzerinden bir yıl geçmesine rağmen arkasında derin izler bırakarak etkisini sürdürüyor.

2002'ye kısa bir süre kala, bünyesinde pekçok şirketi barındıran, yatırımları ve ihracatıyla Türk ekonomisini yönlendiren ve binlerce kişiyi istihdam eden holdinglerin nabzını tuttuk.

Türkiye'nin devlerine kriz yılı 2001'i nasıl geçirdiklerini, krizle başa çıkmak için aldıkları önlemleri, 2002'ye dönük beklentilerini ve planlarını sorduk. Yazı dizimizde, Sabancı Holding, Eczacıbaşı Holding, Boyner Holding, Zorlu Holding, Yaşar Holding, Anadolu Grubu, Borusan Holding, Fiba Holding ve Profilo Holding'in ‘‘kriz stratejileri’’ni bulacaksınız.

Sabancı Holding, İkinci Dünya Savaşı'ndan bu yana en ağır küçülmenin yaşandığı 2001 yılını 11 milyar dolarlık cirosunu koruyarak bitiriyor. Holding şirketlerine, ‘krize uygun hareket edin’ mesajı verildi. Sabancı Holding CEO'su Hazım Kantarcı, bütün grup şirketlerine, ‘‘2002'de yeniden kuruluyormuş gibi hareket edin’’ dediklerini söyledi.

H.Ö. Sabancı Holding, grup şirketlerinin 2002 yılında ülke ekonomisinde oluşan yeni şartlara ve dengelere göre sanki ‘‘yeniden kuruluyormuş gibi hareket etmelerini’’ istedi. Türkiye ekonomisinin ağır bir krizden geçtiğine işaret eden Sabancı Holding'in CEO'su (Chief Executive Officer) Hazım Kantarcı, 2002 yılında şirketlerinin bakış ve anlayışlarını, ekonomide oluşan yeni dengeleri dikkate alarak, yeniden şekillendirmesini istediklerini söyledi.

‘‘Ülkemizde başlayan ekonomik kriz, topluluğumuzu da etkiledi’’ diyen Hazım Kantarcı, topluluğun süratle aldığı tedbirler ve güçlü özkaynaklarıyla krizin etkilerini nispeten daha az hasarla geçirdiğini belirtti. Sabancı Topluluğu'nun 2001'de krize rağmen kárlılığını sürdürdüğünü söyleyen Kantarcı, 2002 yılında da finansal hizmetler, perakendecilik, bilgi teknolojisi ve telekomünikasyon, enerji alanlarında büyüme stratejisi benimsediklerini ve yatırımlarını buna göre planladıklarını açıkladı.

YENİ KRİZLER YAŞANMAMALI

Kantarcı, Türkiye ekonomisinde yaşanan ağır ekonomik krizin başlıca nedenlerini ‘‘Kamunun küçülememesi, kaynak ihtiyacının büyük olması nedeniyle verilen açıkların yüksek borç yüküne neden olması, reel faizlerin artması ve ilave kaynak ihtiyacının arttırılan vergiler ile karşılanması yoluna gidilmesi’’ olarak özetledi.

Bunların sonucunda, yatırım harcamalarına, üretim ve tüketime yeterli kaynak kalmadığına dikkat çeken Kantarcı, şöyle devam etti:

‘‘Taşınamayacak riskleri ve yerli üretim karşısında ithalatı ve dünya pazarlarında rekabet yerine iç tüketime dönük ekonomik yapıyı teşvik eden, uzun vadeli düşünmeyi imkansız kılan bu ortam, Türk Lirası'nın devalüasyonu ve uygulanmaya başlanan yeni politikalarla son buldu. Yeni oluşan ekonomik dengeler sonucu dövize hücum durdu. Ekonominin bundan böyle yeni krizlerle karşılaşmaması ve oluşan yeni dengelerle globalleşen dünyada güçlü ve rekabetçi bir yapıya doğru hızla yürümesi gerekiyor. İyileşmenin kalıcı olması için kamu sektörü küçültülmeli, işleyişi verimli ve şeffaf hale getirilmeli. Bankacılık sektörünü sağlıklı ve güçlü hale getirecek yapısal önlemler kararlılıkla ve hızla uygulanmalı.’’

2001 CİROSU 11 MİLYAR DOLAR

Sabancı Topluluğu, kriz yılı 2001'i 11 milyar dolarla geçen yıl seviyesinde ciro, 700 milyon dolar vergi öncesi kár, bir önceki seneye göre yüzde 30 artışla 725 milyon dolarlık ihracatla kapatmayı bekliyor.

Topluluk, 2001 yılında gıda perakendeciliği ve enerji sektörlerinde başta olmak üzere yatırımlarını sürdürdü. Gıda perakendeciliği konusunda Carrefoursa'da 2001 yılında 100 milyon dolar yatırımla, 10 hipermarket, 3 süpermarket ve 4 optik mağazaya ulaşıldı. 2002 yılında da bu sektörde 80 milyon dolarlık yatırım planlanıyor. Bu yatırımlarla mağaza sayılarının 2002 yılı sonunda 12 hipermarket, 6 süpermarket ve 5 optik mağaza ile toplam 23'e ulaşması bekleniyor. DiaSa iskonto mağaza sayısı da 2001 yılı sonunda 90'a, 2002 yılında 135'e yükseltilecek.

Topluluk, EnerjiSa ile enerji yatırımlarına devam ediliyor. Mevcut kurulu 120 MW kapasiteli KentSa İzmit Santraline ilave olarak 2002 yılında devreye girecek olan Adana, Mersin ve Çanakkale'de 250 MW kapasiteli üç yeni otoprodüktör tesisiyle üretim kapasitesi 370 MW'a yükseltilecek.

Sabancı Topluluğu, 2000 yılında DupontSa B.V. ile polyester alanında DuPont ile 1 milyar dolar ciro hedefleyen, yüzde 50 - 50 ortaklık kurmuştu. 2001 yılında da yine DuPont ile endüstriyel naylon iplik ve kord bezi üretimi alanlarında 600 milyon dolar ciro hedefleyen, yüzde 50 - 50 ortaklı DupontSa International LLC Şirketi kuruldu. Sabancı, otomotiv sektöründe de Toyota’daki hisselerini, devretti. Yerli üretim Corolla ve ithal Toyota araçlarının ve yedek parçalarının satış ve satış hizmetlerini Sabancı'nın yüzde 65 ortak olduğu ToyotaSa Pazarlama'nın yürüteceği yapılanmaya gidildi. Grubun, IBM ile yüzde 50 - 50 joint venture şirketi I-BIMSA, portal ve internet servis sağlayıcı şirketi Türk Nokta Net ve Ak Internet Elektronik'e ilave olarak bilgi iletişimi ve telekomünikasyon sektörünü yakından takip etme planları devam ediyor.

Sabancı'nın reçetesi kriz

Satılabilir ve siparişi olan mal üretmek.

Satış şartlarında yeni düzenlemeler.

İhracata yönelme.

Stok ve alacakların yakın takibi.

İthal mal alımında azalma ve yerli alımlara yönelme.

Faaliyet giderlerinin gözden geçirilmesi ve azami tasarrufa yönelme.

Nakit yönetimine öncelik verilmesi.

Yatırımların gözden geçirilmesi (erteleme, azaltma, durdurma, iptal)

Krizden önemli ölçüde etkilenen şirketlere öz kaynak sağlanması.

Dövizli borçların gözden geçirilmesi, tasviye edilmesi.

Grup şirketlerine 2002 hedefleri

Daha kısa vadeli planlar yapın.

Risk yönetimini ön planda tutun.

Nakit yönetimine öncelik verin.

Kur riski taşıyan büyüme modellerini gözden geçirin.

Satılabilecek miktarda üretim ve ithalat yapın.

İhracat imkanlarını sonuna kadar zorlayın.

Stok ve alacakları gözden geçirin.

Tasarruf tedbirlerinin sürekliliğinin sağlanmasına önem verin.

Dağıtım kanalları, ürün gamının katma değer yaratma kabiliyeti, iş akışını gözden geçirin.

Ayrıca ülke ekonomisinde oluşmakta olan yeni dengeleri dikkate alın. Şirketlerin bakış ve anlayışlarını buna göre şekillendirin.

Yeni şartlara göre sanki yeniden kuruluyormuş gibi hareket edin.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı