Rüzgár Atlantik’te büyük dalga yapar Türkiye, krizi daha az hasarla atlatır

Vahap MUNYAR
10.10.2008 - 00:00 | Son Güncelleme:

Dış ticaretten sorumlu Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, global krize yönelik değerlendirme yaparken, "Rüzgár, Atlantik Okyanusu’nda büyük dalga yapıyor. Bu dalga okyanusa kıyısı olmayan Türkiye’de küçük kalıyor. Kısacası bu krizi daha az hasarla atlatırız" dedi.

DIŞ ticaretten sorumlu Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, ABD’nin Georgia eyaletinde bulunan Atlanta’da Kennesaw State Üniversitesi’nde "2008-2009 Türk Yılı"nı açtı, Southern Center for International Studies adlı düşünce kuruluşunun toplantısında konuşup, soruları yanıtladı. Tüzmen, ABD’de başlayıp, dünyayı saran finans krizinin Türkiye’ye etkileriyle ilgili soruya, "Rüzgár, Atlantik Okyanusu’nda büyük dalga yapıyor. Bu dalga okyanusa kıyısı olmayan Türkiye’de küçük kalıyor. Kısacası bu krizi daha az hasarla atlatırız" yanıtı verdi.

6 eyalet, 11 sektör

Tüzmen, 2006’da ABD ile Türkiye arasındaki ticaretin daha fazla geliştirilmesi amacıyla gündeme getirdiği, "6 eyalet, 11 sektör" programı kapsamında Muhtar Kent’in CEO’luk görevini yürüttüğü The Coca-Cola Company’nin merkezinin de bulunduğu Atlanta’ya iki günlük ziyaret gerçekleştirdi. Tüzmen, Güneydoğu Amerika Türk-Amerikan Ticaret Odası (TACC Southeast) ve İstanbul Merkezi adlı iki sivil toplum örgütünün açılışını da gerçekleştirdi.

Projemizi de vurdu

Türk Lirası’nın son yıllardaki "aşırı değerli" seyri nedeniyle ABD’ye dönük, "6 eyalet, 11 sektör" projesinin de aksadığını savunan Tüzmen, şunları söyledi: "ABD’yle aramızda 12 milyar dolarlık ticaret var. ABD’den 8 milyar dolarlık mal alıyoruz. 4 milyar dolarlık ihracat gerçekleştiriyoruz. Yaşanan krizle birlikte son günlerde dolar Türkiye’de 1.40 YTL’yi de aştı. Daha az değerli TL’yle ihracat nispeten rahatlamaya başlar. Önümüzdeki dönemde Florida, Kaliforniya ve Teksas’ı da gündeme getirip, 6 eyalet projemizi hızlandıracağız."

İyi ki okyanusta değiliz

Tüzmen, Atlanta’daki toplantılar sırasında, "Dünyada yaşanan büyük finans krizinden Türkiye nasıl etkileniyor?" sorusunu şöyle yanıtladı: "Rüzgar, Atlantik gibi bir okyanusta çok büyük dalgalar yapar. Türkiye şu anda okyanusa kıyısı olmamanın avantajını yaşar gibi. ABD’nin ekonomisi okyanus gibi bir dev. Dolayısıyla krizi de aynı büyüklükte yaşıyor. Türkiye, dünyada yaşanan bu büyük krizi daha az hasarla atlatacak. Çünkü, bizde dalga boyu küçük kalacak."

İhracatımızda Avrupa’nın payı düşüyor, yeni denge sağlanıyor

DEVLET Bakanı Kürşad Tüzmen, bir süredir uyguladıkları, "komşu ülkelerle ticaretin geliştirilmesi" programının başarılı sonuçlar verdiğine dikkat çekerek, şunları dile getirdi: "İhracatımızda komşu ülkeler ile Asya-Afrika ülkelerinin payı yüzde 7’den yüzde 44’e kadar çıktı. Avrupa Birliği (AB) ülkelerine ihracatımız yüzde 58’lerden yüzde 49.6’ya kadar geriledi. Örneğin, Çin’le ticaretimizde yüzde 85 artış var. Büyük finans krizin Avrupa ülkelerini nasıl sarstığını hep birlikte görüyoruz. Biz de şimdi dış ticaretimizde gerçekleştirdiğimiz yeniden yapılandırmanın rahatlığını yaşıyoruz. Dış ticarette AB ülkelerinin ağırlığı gibi yarıdan fazla durumda olsaydı, kriz ortamı ihracatımızı daha fazla vurabilirdi. İhracat pazarlarımızı çeşitlendirmek, bu kriz ortamında işimize yaradı."

Coca-Cola Türkiye’de Ar-Ge’ye de yüklenecek

DEVLET Bakanı Kürşad Tüzmen, iki günlük Atlanta ziyareti sırasında Muhtar Kent’in CEO’luk görevini yürüttüğü The Coca-Cola Company’nin merkezini de gezdi. "Coca-Cola gibi bir dünya devinin en tepe noktasında bir Türk’ün bulunması insana gurur veriyor" diyen Tüzmen, şöyle konuştu: "Coca-Cola’nın yıllık Ar-Ge bütçesi 400 milyon dolarmış. Türkiye, ihracatına doğrudan destek için bile bu kadar pay ayıramıyor. Muhtar Kent, Coca-Cola dünyası içinde 14’üncü sırada yer alan Türkiye’de Ar-Ge’ye daha fazla önem verecekleri bilgisini aktardı. Bu da bizi sevindirdi."

Kriz deneyimi olan Türk yöneticilerin değeri arttı

THE Coca-Cola Company CEO’su Muhtar Kent, Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen’in ziyareti sırasında şu mesajı verdi: "Türkiye, başta 2001 krizi olmak üzere çok badire atlattı. Türkiye’deki şirket yöneticileri de çok önemli kriz deneyimleri kazandı. Şimdi bu deneyim, altın gibi değerli hale geldi. Krizde şirket yönetme deneyimi olan Türk yöneticileri, dünyada daha aranır hale geldi, değerleri arttı."
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı