Ruslar Türk çikleti çiğniyor

Hürriyet Haber
25 Kasım 2001 - 10:54Son Güncelleme : 25 Kasım 2001 - 10:54

Türkiye'nin şekerli mamul ihracatının yüzde 63'ü 'çiklet'ten oluşuyor. En fazla çiklet ihracatı Rusya Federasyonu'na yapılıyor. Çiklet aynı zamanda şekerli mamul üretimi ve ihracatında da ilk sırada.

Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri`nin (OAİB), ``Şekerli ve Çikolatalı Ürünler Değerlendirme Raporu``na göre Türkiye`nin geçen yıl 92 milyon dolar olan şekerli mamul ihracatının yüzde 63`ü ``çiklet``ten oluştu.

Raporda, Türkiye`nin çiklet ihraç ettiği ülkelerin başında ise Rusya Federasyonu`nun geldiği ancak, 2000 yılı çiklet ihracatının krizin başladığı 1998 yılına göre yüzde 38 gerilediği kaydedildi.

Türkiye`nin toplam şekerli mamul üretiminin yüzde 25`ini oluşturan çiklet, en çok ihracat edilen ürün sıralamasında birinciliği kaptırmazken, üretim içinde ise en büyük payı şekerlemeler alıyor. Türkiye`deki şekerleme üretiminin yüzde 90`ının iç piyasada tüketildiği belirtilen raporda, şekerleme üretiminin 2000 yılı tahminlerine göre yüzde 4 artarken, talebin yüzde 3 yükseldiği belirtildi.

Öte yandan dünya şekerli ve çikolatalı ürün ticaretinin büyük kısmının gelişmiş ülkeler arasında gerçekleştirildiğine dikkat çekilen raporda, bu sektörde en önemli ithalatçı ülkelerin aynı zamanda en önemli ihracatçı ülke konumunda bulunduğu belirtildi.

Raporda, toplam dünya şeker ve çikolata üretiminin yüzde 45`inin bu ülkelerde yerleşik bulunan 9 büyük firma tarafından karşılandığı belirtildi.

Ülkeler bazında gelişmiş ülkeler arasında en büyük şeker ve çikolata ithalatçılarının ABD, Almanya, Fransa ve İngiltere en büyük ihracatların ise Almanya, Belçika, Lüksemburg, İngiltere, Hollanda ve ABD`nin bulunduğu vurgulandı.

SEKTÖR YÜZDE 50 ORANINDA ATIL KAPASİTE İLE ÇALIŞIYOR

Türkiye`de şekerli ve çikolatalı mamuller sektörünün yaklaşık yüzde 50 oranında atıl kapasite ile çalıştığı vurgulanan raporda, ihracatın önündeki sorunlar kalktığı takdirde üretimin artacağı dolayısıyla kaynak kaybına yol açan büyük oranlı atıl kapasitenin de düşeceği vurgulandı.

Sektör ihracatında Türkiye için önemli bir pazar olan Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT) ülkelerinde yaşanan sorunlar nedeniyle pazardaralması yaşanan sektörün yeni pazarlara ulaşması için Türk malı imajı yaratılmasının önem kazandığı da ifade edilen raporda, temel gıda maddesi olmayan şekerli ve çikolatalı mamullerde marka, ambalaj gibi faktörlerin pazarlamada önemli olduğu belirtildi. Raporda, bu nedenle etkin bir tanıtım kampanyası yolu ile ihracatın önündeki bu  sorunun kaldırılması gerektiği kaydedildi.
  

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı