"Osman Müftüoğlu" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Osman Müftüoğlu" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Osman Müftüoğlu

Ruhsal sağlığın reçetesi

Yeni yılda bedensel olduğu kadar ruhsal sağlığınızı da ihmal etmeyin. İşte size ruhsal sağlığınızı korumak için bir mutluluk reçetesi

Böyle güzel ve sakin bir pazar sabahında, yeni bir yıla merhaba diyebilmek mükemmel bir şans! Bu şansı yıl boyu değerlendirmenizi ve biraz da sağlığınız için kullanmanızı öneriyorum. Sağlığınızın bedensel yanı için neler yapmanız (ya da yapmamanız) gerektiğini bu sayfada sık sık okuyorsunuz. Bugün isterseniz işin bedensel yanını pas geçip ruhsal yanına odaklanalım.
Çünkü sağlık sorunlarımızın çoğunun nedeni, işin bu kısmını ihmal etmemizle ilişkili. Yaşadığımız reflü salgını, kolit baskını, tansiyon zıplamaları, uyku sorunları hatta kilo problemi bile ruhsal sağlığın ciddiye alınmaması ile bağlantılı şeyler. Peki, o zaman ne mi yapacaksınız?
İşte benim önerileri:

DAHA İYİ BİR HAYAT İÇİN

* Yetinmeyi öğrenin: Mutsuzluk virüsünün bulaşmasını kolaylaştıran nedenlerin en önemlisi, yetinmeyi bilememek yani tatminsizlik duygusudur.
* Geçmişe takılıp kalmayın: Geçmişteki sıkıntılara takılıp kalmak bugünü ve geleceği ıskalamanızı kolaylaştırır. Hayatın ufak tefek aksamalarını, ayağınıza takılan taşlar gibi değerlendirin ve daima önünüzdeki maçlara odaklanmaya gayret edin.
* Hayata sarılın: Eğer tadını çıkarmak istiyorsanız, her hayatın içinde yüzlerce keyif, binlerce lezzet var. Bunları kavrayabilmeniz için hayata her zaman sımsıkı sarılmak lazım.
* Çoğalın: Çoğaldıkça yalnızlıktan kurtuluruz. Kalabalıklaşmak, aidiyet hissini güçlendirip, endişeyi azaltır. Yeni arkadaşlıklar edinmek, eski dostlukları güçlendirmek, farkı sosyal aktivitelerde yer almak ruhu ‘mutluluk bastonu’ gibi etkiler.
* Ailenize sahip çıkın: Sadece işinizi, çevrenizi sahiplenmeniz yetmez. Çocuklarınız, anne-babanız, kardeşleriniz ve diğer hısım akrabalarınız da önemli. Onlarla iyi ve güvenli ilişkiler herkese iyi gelir.
* Duanın gücünden istifade edin: İnancı güçlü, maneviyatı sağlam, duası içten kişilerin sağlık sorunlarının azaldığını ya da bu sorunların daha çabuk atlattıklarını gösteren yüzlerce gözlem var. Güçlü bir inanç dünyası zayıflığınızı kabullenmenizi ve yardım talep etmenizi de kolaylaştırır. Güven hissinizi, endişe ve korkuyla mücadele etmenizi destekler.
* Yavaşlayın: En önemli noktalardan biri de budur. Aşırı hız hayatı kendimizle ya da başkalarıyla paylaşma olasılığını azaltır. Ruhu bedenden koparıyor, üzüyor, yoruyor ve hırpalıyor.
* Enine büyümeyi unutmayın: Siz isteseniz de istemeseniz de refahın yaygınlaşması, modern bilimlerdeki gelişmeler, tıpta elde edilen başarılar hayatı her 20 yılda bir 2-3 yıl zaten uzatıyor. Yani boyuna büyüme ve uzun yaşam zaten garanti! Sorun enine genişleyememekten, hayatın içeriğini zenginleştirememekten kaynaklanıyor. Zayıflayan, güçsüzleşen tarafı da bu zaten hayatın. Enine büyümenin rolü ruhsallığa önem vermekten geçiyor.
* Üretin: Çalışan ve üreten insanların ömrü daha uzun, keyfi daha çok, huzuru daha bol oluyor. Bu alemden göçüp gitmeden önce ‘hayat çorbası’ denilen o muhteşem yemeğin içine katacak yeni ve farklı tatlar üretmeye çalışın. Mevlana, Yunus Emre, Hacı Bektaşi Veli ürettikleri için hala yaşıyor.
* Empatiyi öğrenin: Empati de önemli bir nokta. Olaylara karşınızdakinin penceresinden bakmak, onun duygu ve düşüncelerini anlamaya çalışmak size de kesinlikle iyi gelecektir.
* İç hesaplaşmalardan korkmayın: Hepimizin artıları, eksileri, varları, yokları, yanlışları, doğruları var. Bunları bilmek, törpülemek ya da geliştirmek iyi hayatı kolaylaştırıyor.
* Huzura odaklanın: Eğer iyi hayata ulaşmanın en etkili ve ucuz ilacı nedir derseniz ben, “her sabah uyanır uyanmaz alacağınız bir huzur tabletidir” derim. Huzur işini biraz daha kurcalamanızı tavsiye ederim.
Hepinizin yeni yılını en içten dileklerle kutluyor, huzur ve keyfi bol, sağlığı iyi bir sene diliyorum.

Bu temenniler çok önemli

İyi hayatın reçetesi Zelinski’nin mutluluk reçetesiyle aynı: Doyum sağlayacak kadar amaç/ Geçinebilecek kadar iş/ Temel ihtiyaçlara yetecek kadar zenginlik/ Sağlıklı bir akıl/ Yeteri kadar şefkat/ Kendini sevecek kadar özsaygı/ Muhtaç olanlara verecek kadar iyilik duygusu/ Zorluklarla yüz yüze gelecek kadar cesaret/ Sorunları çözecek kadar yaratıcılık/ Her an gülecek kadar mizah duygusu/ İyi bir yarını bekleyecek kadar umut/ Hayatı iyi yaşayacak kadar sağlık/ Sahip olunanlar için şükran duygusu.
X