Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Ressamlar bizi aldattı mı

    Hürriyet Haber
    20 Şubat 2000 - 00:00Son Güncelleme : 20 Şubat 2000 - 00:01

    Bugün tabloları trilyonlar eden ünlü ressamlar bizi kandırdı mı? Ressam David Hockney'e göre evet. Bir çok ressam portre resmi yaparken iğne deliği yöntemini kullandı. Böylece yetenekleri değil bu yöntem sayesinde kusursuz tablolar yaratabildiler.

    GÜNÜMÜZÜN önemli ressamlarından David Hockney, eski ustaların önemli bir sırrını ortaya çıkardığını iddia ediyor.

    Hockney, ölçü ve araç kullanmadan mükemmel bir daire çizebilen perspektifin babası Giotto'nun aksine, diğerlerinin tablolarını karanlık kamera ya da iğne deliği kamerası yardımı ile yaptıklarını söylüyor. Ona göre bu ressamlar görüntünün önce dış hatlarını çizip, daha sonra içlerini dolduruyorlardı.

    MÜTHİŞ SIR

    Hockney, suçlanmamak ve bu paha biçilmez ticari sırrı herkesin gözü önüne sermemek için yöntemin dış dünyadan gizlendiğini iddia ediyor ve ‘‘Gerçek sanat, teknik olarak mükemmel bir çizgiden daha çok şey ifade ettiğinden bu onları küçültmüyor. Ancak bizim onların nasıl çalıştıklarını anlamamıza yardımcı oluyor.’’ diyor.

    İğne deliği kamerası teorisi klasik zamanlardan bu yana biliniyor. Küçük bir delikten geçen ışık, dışarıdaki bir görüntünün tersini içerideki duvara yansıtıyor. Ressamlar modellerine, resmin dış hatlarını çizene kadar kıpırdamadan durabilecekleri farklı pozlar verdirmeye başladılar. Yüz hatlarıyla ilgili boyutlar eskisinden daha gerçekçi yapılmaya başladı.

    Los Angeles'da yaşayan 62 yaşındaki Hockney, geçen yıldan beri bu önemli tezi üzerinde çalışıyor.

    Hockney, eski sanatçıların da 15. ve 16. yüzyıllarda resmin altın çağını yaratırken lens ve ayna kullanmış olabileceklerine inanıyor.

    Hockney, Michelangelo da Caravaggio'nun (1573-1610) optik kullandığını iddia eden ilk kişi... ‘‘Caravaggio karanlıkta, bodrumlarda çalışmasıyla bilinirdi, ama onun bunu nasıl yaptığını gösteren not ya da hazırlık taslağı yok. Bana göre modellerine bodrumun bir ucunda poz verdiriyordu, sonra da çantasında taşıdığı lensini çıkarıyordu. Odanın ortasındaki standa lensi koyuyor ve onun çevresine perdeden bir duvar çekiyordu. Modelin görüntüsü lens yardımıyla, fırçası ve kanvasıyla durduğu yere yansıtılıyordu. Bu arada ressam, model yorulmadan resmin ana hatlarını çiziyor ve model dinlenirken içlerini dolduruyordu.’’ diyen Hockney, özellikle aristokrat patronları için kısa sürede portre yaratmak zorunda olan Holbein the Younger ve Bellini gibi pek çok ressamın da aynı yöntemi kullandığını söylüyor.

    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı