Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Renklerin arkasındaki psikoloji

Tüketici hangi renkten nasıl etkileniyor? Logo için renk seçiminde nelere dikkat edilmeli?

RENKLERİN ARKASINDAKİ PSİKOLOJİ

 

Pazarlama, izleyici odaklı bir iletişim türüdür. Dolayısıyla izleyicinin yani hedef kitlenin nasıl düşündüğü, neye ilgi duyduğu, nasıl tepki verdiği iyi bilinmelidir. Bu yüzden psikoloji, pazarlama iletişiminin temel araçları arasında yer alır;örneğin, marka konumlamasında sıkça kullanılır.

Renk, ürün veya hizmetin konumlandırılmasında önemli bir rol oynar. Her rengin insanlar üzerinde özgün ve farklı etkisi vardır. İnsanın mevcut ruh haline bağlı olarak renkler farklı duyguları canlandırır veya tahrik eder. Onun için renklerin doğasını ve etkilerini bilmek hedef kitlenin tepkisini anlamaya yardımcı olabilir

 

Marka konumlandırmalarında renkleri başarıyla kullanan pek çok şirket sayılabilir. Örneğin, kahve denildiğinde akla ilk gelen renkler arasında kahverengi veya siyah değil yeşil yer alır. Kahve zinciri Starbucks yeşili logosundan kağıt bardaklarına kadar her alanda başarıyla kullanmıştır. Satış noktalarının iç dekorasyonu bile yeşil üzerine tasarlanmıştır. Starbucks yeşili kullanarak kendisini çevreye duyarlı, saygılı, genç, ev ile iş veya okul arasında arkadaşlarla bir araya gelerek keyifli zaman geçirilen yer olarak konumlandırmıştır.

 

YEŞİL

 

Renklerin arkasındaki psikoloji


 
Yeşil genellikle büyüme ve canlılıkla özdeşleştirilir. Onun için özellikle genç tüketicilere yönelik markalar bu rengi daha çok tercih ederler. Yeşil ayrıca tazeliği, sakinliği, dengeyi ve beslenmeyi temsil eder. Restorasyon ve yeniden canlanmayla ilişkilendirilen yeşil, pek çok çevreye duyarlı kampanyalarda, logolarda, internet sitelerinde kullanılır. Kârlılık ve üretkenlik de yeşille simgelenir. Onun için grafiklerde satış artışı genellikle yeşille gösterilir.

Öte yandan gereğinden çok kullanılması, aşırı sahiplik ve materyalizm anlamlarına gelebilir. Ayrıca açgözlülük, kıskançlık, bencillik ve umursamazlık duygularını da tetikleyebilir. Dolayısıyla yeşilin dengeli kullanılması önerilir. Yeşilin koyu tonları, para aşkı ve hırs etkisi yaratabilir.

 

KIRMIZI

 

Renklerin arkasındaki psikoloji


 
Heyecan, güç, enerji, tutku, arzu, kuvvet, dürtü ve güvenin rengidir. En dikkat çeken renklerden olduğu için çoğu trafik işaret ve levhasında kırmızı kullanılır. Güç, enerji, tutku gibi duygularla ilişkilendirildiği için spor markaları tarafından tercih edilir.

Fakat kırmızı saldırı ve öfke anlamına da gelir. Hedef kitle tarafından tehlike ile de özdeşleştirilebilir.Onun için diğer renklerle, örneğin rahatlık anlamına gelen yeşil veya rasyonel düşünmeyi tetikleyen mavi ile dengelenmesi önerilir.

Kırmızı pek çok marka tarafından kullanılır ancak akla ilk gelenler arasında şüphesiz Coca-Cola vardır. Gıda markaları tarafından iştah ve enerji ile ilişkisi nedeniyle tercih edilir.

 

MAVİ

 

Renklerin arkasındaki psikoloji


 
Mavi sakinleştiren bir renktir. Çoğu insanın favori rengi olduğu için kullanılması en az riskli renklerdendir. Güven, itimat, güvenilirlik, akıl ve irfanla ilişkilendirilir; verimlilik ve rasyonel düşünceyi teşvik eder. İnsan üzerinde nabız yavaşlatıcı ve kırmızının aksine iştah azaltıcı etkisi vardır. Kurumsal dünyada; örneğin bankacılık, sigorta, muhasebe gibi finans çevrelerinde tercih edilir.

Mavinin fazlalığı can sıkıntısı, tutuculuk, katılık ve bağışlamazlık anlamlarına gelebilir. Mavi kullanıldığında canlılık sağlayan başka renklerle dengelenmesi önerilir. Bir parça kırmızı veya siyah çözüm olabilir.

Üretkenliği ve katılımcılığı teşvik ettiği için sosyal medya kuruluşları tarafından tercih edilir. İştah azalttığından kullanıcıların sosyal medya ortamında geçirdiği süreyi uzatır.

 

SARI

 

Renklerin arkasındaki psikoloji


 

Sarı, neşeli ve oyuncu bir renktir. Mutluluk ve iyimserlik duygularını tahrik eder. Kişide diğer insanlarla bağlanma ve arkadaşlık hissini güçlendirir. Yaratıcılığı ve yeterliliği artırır. Rasyonel düşünmeye ve karar vermeye yardım eder.

Öte yandan çok fazla sarı kaygı ve kararsızlığa neden olur, kimi zaman stres altındaki insanlarda yüzleşme etkisi yaratır. Kişide aşırı analitik ve eleştirel düşünmeye, sabırsızlığa neden olabilir.

McDonald’s, logosundaki büyük sarı M harfi ile arkadaşlığı teşvik etmekte, eğlence yi vurgulamaktadır.

 

 

MOR

 

Renklerin arkasındaki psikoloji


 

Mor, kraliyet makamının, zenginliğin, ince zevkin ve tarzın simgesidir. Ayrıca gücün göstergesidir ve insanda estetik duygusunu yükseltir. Kraliyet mensuplarının kıyafetlerinde bu renge sıkça rastlanır. Mor, kalite ve prestij ile de ilişkilendirilir. Fakat aşırı kullanımı kullanışsızlık, kibir ve toyluk hissi verebilir. Zenginlik simgesi olduğundan tüketicide “pahalı” etkisi yaratabilir.

Cadbury çikolata markası mor ambalaıyla kendini lüks ve zerafetle ilişkilendirmektedir. Bazı eğitim kurumları bu rengi kullanarak akademik mükemmeliyeti ve başarıyı vurgular. Moru tercih eden makyaj malzemeleri ise seksiliği ve isyankârlığı öne çıkarırlar.

Kaynak: Design Beep

 

MAD MEN DİZİSİNİN 6. SEZONU BAŞLIYOR


Amerikan reklam dünyasının 1960’lı yıllarını anlatan Mad Men dizisinin 6. sezonu bu pazar AMC kanalında başlıyor. Yeni sezonun başlaması nedeniyle kanal tarafından dağıtılan tanıtım fotoğrafları, bu sezonda olacaklar hakkında küçük işaretler veriyor. Örneğin, Betty hâlâ Megan’dan nefret ediyor,  Petty’min mutsuzluğu sürüyor, Betty kilo vermiş, Megan’ın saç tarzı yaklaşan 1970’ler modasına uygun değişmiş ve Joan her zamanki gibi çok güzel.

 

Ekip her zamanki gibi son derece şık.

 

Renklerin arkasındaki psikoloji


 

Dizinin en güzel kadınlarından Joan.

 

Renklerin arkasındaki psikoloji
 

 

Herkesin katıldığı büyük bir parti.

 

Renklerin arkasındaki psikoloji
 

 

Pete’in geçen sezonki ihanetine rağmen Pete ve Trudy hâlâ beraberler.

 

Renklerin arkasındaki psikoloji
 

 

Peggy geçen sezon ajanstan ayrılmıştı ancak anlaşıldığı üzere dizide önemli bir rol oynamaya devam ediyor.

 

Renklerin arkasındaki psikoloji
 

 

Harry, Stan, Michael ve Ken

 

Renklerin arkasındaki psikoloji
 

 

Roger ve Don hiç yaşlanmıyorlar.

 

Renklerin arkasındaki psikoloji
 

 

Don ve Megan aşkı sürüyor.

 

Renklerin arkasındaki psikoloji
 

 


SEKSİ KADINLAR VE YAKIŞIKLI ERKEKLERLE TEST SÜRÜŞÜ

 

 

 

 

 

* Filmleri izlemek için görsellere tıklayın.

Yeni Renault Clio’nun tanıtımı için Scorch London isimli ajans ilginç bi ruygulamaya imza atmış. Erkekler ve kadınlar için iki ayrı versiyonu bulunan uygulamada, hiçbir şeyden haberi olmayan sıradan insanlar test sürüşü için Renault’ya geliyorlar. Araçta ilerlerlerken gelinen bir kavşakta satış temsilcisi test sürüşünü yapan kişiye “Va Va Voom!” düğmesine basmasını istiyor. Düğmeye basılınca olanları görmek için filmleri izleyebilirsiniz.

 

 

TV’DE DURAĞAN REKLAM
 

 


 

* Filmi izlemek için görsele tıklayın.

 

Belçika’da yapılan bir araştırmaya göre her üç Belçikalı’dan biri, favori TV dizisini kaydedip, farklı zamanda seyrediyor. İzleyici için anlamlı olan bu alışkanlık reklamcılar için önemli bir sorun çünkü kaydedilen dizi seyredilirken reklam kuşağının hızlı geçilmesi söz konusu. Kumandasının ileri tuşuna basarak reklamları hızlı geçen izleyicileri de yakalamak için Volkswagen farklı bir TV reklam filmi hazırlamış. DDB tarafındna hayata geçirilen reklam filmi öyle ayarlanmış ki hem normal izleyen hem de hızlı geçen kişinin reklamı görmesi sağlanmış.

 

 

REKLAMCILAR KİMİ, NEDEN İHMAL EDER?

 


* Filmi izlemek için görsele tıklayın.

 

Reklamcıların uzun mesai saatleri çalışmak zorunda kaldıkları için yaşamlarındaki önemli anları kaçırdıklarını anlatan filmde, “Eğer doğum gününe gidemediysen, çocuğuna zaman ayıramadıysan, arkadaşlarını halı saha maçta yalnız bıraktıysan, bu ihmallerin en azından ödül için olsun”  deniyor. FIAP Reklam Ödülleri için hazırlanmış reklamda, mesajın kimin ya da neyin ağzından verildiğini görmek için görseli tıklayın. Ajans: DKP Miami, ABD.

X