Reklamda suskunluk bitecek 2001'in açığı kapanacak

Hürriyet Haber
13.01.2002 - 00:00 | Son Güncelleme:

Hürriyet Gazetesi Reklam Grup Başkanı Ayşe Sözeri Cemal, 2001'de 8.2 dolar olan kişi başına reklam yatırımının, 2002'de 10 doların üzerine çıkmasını beklediklerini söyledi. Cemal, ‘‘Reklam sektörü bu yıl 686-714 milyon dolarlık büyüklüğe ulaşabilir. 2001'de suskun kalan, reklam yapmayan birçok marka 2002'de farkı kapatacak’’ dedi.2001 yılında Türkiye'de kişi başına sadece 8.2 dolar reklam yatırımı yapıldığını belirten Hürriyet Gazetesi Reklam Grup Başkanı Ayşe Sözeri Cemal, bu rakamın 2002 yılında yeniden 10 doların üzerine çıkmasını beklediklerini söyledi. Türkiye ekonomisinin 2002 yılında yüzde 4 büyümesinin beklendiğini hatırlatan Cemal, ‘‘Büyüme, bu oranda olursa, bunun reklam yatırımlarına etkisinin yüzde 25-30 aralığında olacağını düşünüyoruz. Bu da bize sektörümüzün 2002 yılında 686-714 milyon dolarlık bir büyüklüğe ulaşacağı ve kişi başına düşen reklam yatırımının da tekrar 10 doların üzerine çıkacağını gösteriyor’’ dedi.2001 yılının bir çok sektör için ayakta kalma ve sektörde var olma yılı olduğuna işaret eden Cemal, 2002 yılından umutlu olduklarını belirterek, şöyle konuştu: ‘‘2002 marka ve hizmetler için yoğun rekabetin yaşandığı bir yıl olacak. Şirket evlilikleri, yeni yabancı marka ve firmaların Türk tüketicisinin karşısına çıkması, rekabete dayanamayan bazı firmaların pazardan çekilmesi veya yeni pazarlara yönelmesi, bu yılın çok daha hareketli geçeceğinin sinyallerini şimdiden bizlere veriyor sanırım.’’Ayşe Sözeri Cemal, bu yıl otomotiv, finans, iletişim, bilişim, perakende, turizm, tekstil, içecek ve sağlık hatta gerekli destekler sağlanır ve belirsizlikler giderilebilirse inşaat sektörünün reklam yatırımlarında büyüme olacağını tahmin ettiklerini söyledi. Cemal, ‘‘Özellikle büyük bankalar arasındaki rekabetin 2002 yılında daha da artacağını ve bunun da reklam yatırımlarına dönüşeceğini bekliyoruz. Alışveriş kartlarında 2001 yılı sonunda hızlanan rekabetin aynı şekilde 2002 yılında da süreceğini görüyoruz’’ dedi.‘‘2001'i, marka ve ürünler arasında sadece fiyat rekabet ve avantajlarının yaşandığı bir yıl olarak hatırlayacağız’’ diyen Cemal, şöyle devam etti: ‘‘Bu yılın, rekabetin kaliteyi, kalitenin imajı ve kurumsallığı getirdiği bir yıl olacağına inanıyoruz. 2001 yılında suskun kalan ve reklam yapmayan veya yapamayan bir çok markanın, bu yıl aradaki farkı kapatabilmek ve tüketicisini başka markalara veya ürünlere yönelmesini engellemek için şimdilerde yoğun planlamalar yaptığını düşünüyoruz.’’GAZETE MECRASININ PAYI ARTTIŞubat krizinin Türk reklam sektöründe 2000 yılına göre reklam yatırımlarının yüzde 50-55 küçülmesine neden olduğunu dikkat çeken Cemal, şöyle konuştu: ‘‘2001 yılında reklam yatırımları azalmasına rağmen, medya planlamalarında gazete mecrasının pazar payı, TV mecrasına oranlarla yüzde 1-2 oranda arttı, TV mecrasının pazar payı ise aynı oranda düştü. Bunda gazetelerin satış kampanyalarında en etkin mecra olmasının rolü büyük.’’Krizin bazı büyük reklamveren sektörler üzerinde olumsuz etkileri olduğunu hatırlatan Cemal, ‘‘Otomotiv sektöründe satışların 2000 yılına göre yüzde 72, finans sektöründe fona devredilen ve birleşen 18 bankanın reklam yatırımlarının yüzde 90 azaldığını görüyoruz. Krizin, bilgi teknolojilerinde, özellikle bazı ISP firmalarının sektörden ya çekilmesine ya da çok küçülmesine, turizm şirketlerinin reklam yatırımlarını yüzde 27 azaltmasına neden olduğu gözleniyor’’ diye konuştu. ‘‘Bu olumsuz bilgilerden, Şubat krizinden bütün firmaların olumsuz etkilendiği anlamı çıkarılmamalı’’ diyen Cemal, şöyle devam etti:‘‘Genç ve dinamik bir nüfusa sahip olan ülkemizde, reklam yatırımlarının bu kadar düşmesinin, Türkiye'nin geleceği açısından acıklı olduğunu düşünüyorum. Geçen yılki bu rakamlara rağmen 2002 yılından umutluyuz, hatta birçok uzman ve yöneticiye göre oldukça iyimseriz. Ülke ekonomisinin iyiye gitmesi, güven ortamının yeniden kazanılması, gelir düzeyinin yükselmesi ve kişi başına daha fazla reklam yatırımı, daha çok satış demektir.’’Ayşe Sözeri Cemal, Hürriyet Reklam Grubu olarak, 2002 yılında da iş ortaklarının satışlarını arttırabilmelerine destek olmak, beklentilerini karşılamak ve de yükseltmek için yeni projeler ve yeni ürünler planladıklarını belirtti. Cemal, bu hafta yayına başlayan haftalık ‘‘Bilim Dergisi’’ni haftasonlarında yeni yayınların izleyeceğini söyledi. Krizde reklamı kesmeyen kazandı2001’de özel projeler ürettik2001 yılının Hürriyet Reklam Grubu için ‘‘İş Ortaklarımız’’a özel strateji ve projeler üretme yılı olduğunu söyleyen Ayşe Sözeri Cemal, ‘‘2001'de liderlik misyonumuz gereği birçok sorumluluğu üstlenerek iş ortaklarımız için alternatifli çözümler ürettik’’ dedi. Cemal, şöyle konuştu: ‘‘Onların hedefleri doğrultusunda satışlarına destek olabilmek ve reklam yatırımlarını doğru yönlendirebilmeleri için tüm imkanlarımızı seferber ettik. 20 Şubat 2001'den itibaren sektör ve cemiyet liderleriyle sürekli toplantılar yaptık. Sorunlarını, gelişmeleri ve bizimle paylaştıkları hedeflerini dinledik. Reklamın, reklamverenin ve tüketicinin karşılıklı kazanımıyla hedefine ulaştığını ve bizim de bu hedeften kazandığımızın bilinciyle neler yapabileceğimiz planladık. Bütün bu çalışmalar sonunda, iş ortaklarımızın daralan pazarda, ilk 4 gazete arasındaki toplam pazar payımızı, bir önceki yıla göre yüzde 3 arttırarak çabalarımızın boşuna olmadığını göstermeleri bizi sevindirdi.’’Krize özel reklam stratejileriMaliyetlerin ağırlığını oluşturan döviz çıktılarına rağmen, uygulanan aylık döviz kuru, aylık reel kur ortalamasının yüzde 36 altına çekilerek, 2001'de ortalama yüzde 13 fiyat avantajı yaratıldı. Satış kampanyalarında daha fazla alan kullanımı sağlandı.Küçük bütçeli ve alan kullanımı olan iş ortakları için reklam mesajlarının okur tarafından farkedilebilmesi için özel reklam alan tasarımları yaratıldı.Ayrıca, satış ile birlikte marka imajlarını desteklemek isteyen iş ortaklarına ‘‘özel gazete’’ çalışmaları yapıldı.İnsan kaynakları alanında iş ortaklarına Hürriyet İK+Yenibir.com sinerjisinden yararlanma imkanı sunuldu.
Etiketler:

EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı