Psikolojik ve sosyal destek okul terki riskini azaltıyor

Güncelleme Tarihi:

Psikolojik ve sosyal destek okul terki riskini azaltıyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 02, 2017 15:49

Türkiye’de okul terki oranlarının yüksek olduğu zaman zaman ulusal ve uluslararası raporlara da yansıyor. Yapılan bir araştırmaya göre ise, okul terki riski olan öğrencilere destek verildiğinde eğitimlerine devam etme oranları artıyor.

Haberin Devamı

Ülkemizde okul terki konusu sürekli dile getiriliyor. Okul çağındaki çocuk ve gençlerin eğitimlerine devam etmesi için çeşitli önlemler de alınıyor. Konuyla ilgili Ekim 2015- Mayıs 2017 arasında İstanbul Maltepe İlçesi’ndeki bir mesleki ve teknik Anadolu lisesinde, okul terki riski ile karşı karşıya olan öğrencilerin okula bağlılıklarının arttırılması için ‘Liseden Üniversiteye Gençler Birlikte’ projesi gerçekleştirildi. Maltepe Üniversitesi Sokakta Yaşayan ve Çalışan Çocuklar için Uygulama ve Araştırma Merkezi (SOYAÇ), Maltepe Kaymakamlığı ve Maltepe Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı  işbirliğiyle hayata geçirilen proje kapsamında, destek verilen öğrencilerin okulda kalma oranında artış olduğu tespit edildi.

HEM GÖRÜŞÜLDÜ, HEM DE GRUP ETKİNLİKLERİ YAPILDI

Haberin Devamı

Proje kapsamında okul terki ve devamsızlık, kısa süreli okuldan uzaklaştırma cezası alma ve okul değiştirme oranlarının yüksek olduğu bir lisede 52 öğrenciyle çalışıldı. Bu liselilere üniversitelerde psikoloji, rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümlerinde lisans ve lisans üstü eğitimi alan 55 öğrenci akran desteği verdi. Uygulamada dört de öğretim elemanı görev aldı. Liselilere danışmanlık yapan üniversiteliler, eşleştikleri öğrenciye her hafta cuma günleri yarım saat görüşme yaparak destek verdi. Lise öğrencileriyle, hem okul hem de gündelik yaşamları hakkında konuşma, duygu, düşünce, tutum ve davranışlarını paylaşma ve bu konularla ilgili düşünme fırsatı vererek bireysel gelişimlerine katkıda bulunmak amacıyla yapılan görüşmelerin ardından üniversite ve lise öğrencileri gruplar halinde tiyatro, fotoğrafçılık, drama, oyunlarla İngilizce gibi etkinliklere katıldı. Etkinlikler, liselilerin danışmanları olan üniversiteliler aracılığıyla onların yetenek ve ilgilerine göre belirlendi.

‘FARK ETTİM Kİ, OKULU SEVMEYE BAŞLAMIŞIM’

Projenin sonucunda hazırlanan raporda ise okul terki riski bulunan öğrencilere verilen psikolojik ve sosyal desteğin, onların gelişimini olumlu etkilediği ve okula devam oranlarını artırdığı belirtildi. Ortaya çıkan bulgular ve projeye katılan liselilerin görüşlerinden bazıları şöyle:

Haberin Devamı

- Öğrencilerin akranlarıyla eğlenceli, basit grup etkinliklerine katılmaları dikkatlerini odaklayabilmelerini sağlıyor. Ders dışı aktivitelerle eğlenerek dikkat toplama becerisi kazanan öğrenciler bu durumun etkilerini derslerde de hissetmeye başlıyor. Bu konudaki bir öğrenci görüşü şöyle:

“Projeden sonra derse rahat giriyordum, kendimi rahatlamış hissediyordum, bu yönden çok katkısı oldu. Daha istekli oluyorum okula karşı. Meslek seçimim hakkında çok etkili oldu. Heveslendiriliyoruz. Projeye katılmayı çok seviyorum ve bununla birlikte cuma günlerini de sevmeye başladım ve sonra fark ettim ki okulu da sevmeye başlamışım.”

- Öğrencilerin büyük çoğunluğu gelecekte eğitimlerini sürdürmek istediklerini ve özellikle üniversiteye gitmek üzere motivasyonlarının arttığını belirtiyorlar:

Haberin Devamı

“Mutlaka üniversiteye gideceğim. Proje okul yaşamımı kolaylaştırdı. Keşke seneye de olsa.”

- Yapılan görüşmelerde, okul terki riskiyle karşı karşıya olan öğrencilerin hepsinin projeyle birlikte devamsızlık sorunlarının azaldığını, okula severek gelmeye başladıklarını belirtiyorlar:

“Burada bulunmanız benim için çok mutlu edici. Devamsızlığım projeden önce sık sık oluyordu fakat projeyle birlikte özellikle ikinci dönem hiç olmadı diyebilirim.”

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!