Gündem Haberleri

    Prof. Nordström’ün ilginç yorumu

    Hürriyet Haber
    30.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Deniz SİPAHİSİZE ‘‘İnternetin klozetten farkı var mı?’’ diye bir soru yöneltseler ne dersiniz? Amerikan bilmecesi gibi bu soruya herhalde ilk tepkiniz ‘‘Ne ilgisi var’’ olurdu. İnternet ve klozet... Üst üste, yan yana koyun; yine de bir bağlantı kuramıyorsunuz değil mi? İnterneti gözü kapalı kullanarak fark yarattıklarını düşünenlerin belki canı sıkılabilir. Ancak... Eczacıbaşı Kalite Günü nedeniyle Türkiye'ye gelen Stockholm School of Economics'ten Prof. Kjell Nordström, bakın bu soruya nasıl cevap veriyor... ‘‘Her evde tuvalet vardır. Ama evinizde tuvalet olması, size rekabetçi üstünlük sağlamaz. İnternetin de size rekabetçi üstünlük yaratacağını düşünüyorsanız kesinlikle yanılıyorsunuz. Bu sözümü sakın unutmayın. Tıpkı tuvalet gibi internet de evlerimizde gereklidir ancak başarı için yeterli değildir. Nasıl ki, elektrik ilk kez evlerimize ve işyerlerimize girdiğinde aydınlatmadan radyoya bütün hayatımız değiştiyse, internet de onun gibi birşey. Yaşantımızı değiştirecek, ama bize rekabetçi üstünlük sağlaması mümkün değil. Rekabetçi üstünlüğü sağlayacak olan, o internetin başına oturan insan beynidir, sizlersiniz...’’ * NORDSTRÖM, bu görüşünü desteklemek amacıyla günümüzde fark yaratan şirketlerden de örnekler veriyor. Ericsson'un üretiminin yüzde 84'ü entellektüel. IBM'de bu oran üretimin yüzde 92'sini oluşturuyor. Hele Microsoft'ta üretime entellektüel katkı oranı yüzde 99.5'lere kadar çıkıyor. Bu rakamlar önemli mesajlar veriyor. Yüzyıl başından bu yana katma değer yaratmak için gereken kasgücü, hammadde ve enerji miktarı her yıl yüzde 1 oranında azalırken, çalışan nüfusta eğitimli insan sayısı da yılda yüzde 1 artıyor. Günümüzde bilgi şirketleri için çalışanlar bilgi işçileri olarak nitelik değiştiriyorlar. Geleneksel muhasebe sistemlerinin belgeleyemediği bu yeni kaynak, şirketlerin defter değerleri ile piyasa değerleri arasındaki akıl almaz farkı da ortaya çıkarıyor. * FİRMANIZI gözden geçirin ve şu soruları sorun... Şirketiniz, sektöründeki yeni rekabet kurallarını belirlemede ne kadar etkili? Her zaman iş yapmanın yollarını bulabiliyor mu? Yeni beceriler geliştirebiliyor ve müşterileri tatmin etmenin yeni standartlarını belirleyebiliyor mu? Sektörde daha çok kural koyucu mu yoksa kural izleyici mi? Bir iyilik yapın ve kendinize de şu soruyu sorun. Alışılmış yaklaşımlardan uzaklaşıp, orada neler görünüyor diye ufuğa ne kadar sık bakıyorum? Prof. Kjell Nordström'in internet ve klozet yorumundan şu mesaj çıkıyor. Artık farkı yaratan kazanıyor...
    Etiketler:

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı