Probiyotik ürün reklamlarına ceza

A.A.
14.02.2006 - 13:08 | Son Güncelleme:

Reklam Kurulu, piyasaya sürdükleri probiyotik yoğurt ürünlerinde “gıda etiketleme kuralları ve mevzuata uymadıkları” gerekçesiyle, Danone Tikveşli ve Sütaş firmalarına 50 biner YTL idari para ve reklamları durdurma cezası verdi.

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam kurulu, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'nın başvurusu üzerine, probiyotik ürünlerle ilgili reklamları ve etiketleri değerlendirdi. Kurul, 3 Ocak'ta yaptığı toplantıda, söz konusu ürünlerin etiketlerinde alan bilgilerin “mevzuata aykırı” olduğunu belirledi.

Kurul, Danone Tikveşli Gıda ve İçecek San. ve Tic. A.Ş tarafından üretilen “Danone Activia Probiyotik Yoğurt” isimli ürün ile Sütaş Bursa ve Havalisi Pastörize Süt ve Süt Mamulleri Gıda San. ve Tic. A.Ş tarafından üretilen “Sütaş Yovita Probiyotik Yoğurt” isimli ürünün etiketlerinde yer alan ibarelerin; 5179 Sayılı Gıdaların Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkındaki Kanun, Gıdaların Üretimi Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelik ile Türk Gıda Kodeksi-Gıda Maddelerinin Genel Etiketleme ve Beslenme Yönünden Etiketleme Kuralları Tebliği hükümlerine aykırı olduğunu belirledi.

Bu durumun, Tüketicinin korunması Hakkında Kanun'a da aykırı olması nedeniyle, reklam veren Danone Tikveşli ile Sütaş'a 50 bin 12'şer YTL idari para cezası ile reklamın durdurma cezası verilmesine karar verildi.

“ZAYIFLATAN” GIDA REKLAMLARINA CEZA

Unilever San. ve Tic.Türk A.Ş'ye ait “Lipton Form'la incelin” başlıklı reklamda yer alan ibarelerin de, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü'nden alınan görüş yazısı çerçevesinde, Gıdaların Üretimi Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun ile Gıdaların Üretimi Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine uygun olmadığı belirlendi.
Bu nedenle, reklamı veren Unilever San. ve Tic.Türk A.Ş hakkında da 50 bin 12,20 YTL idari para cezası ile reklamı durdurma cezası verilmesi uygun bulundu.

Kurul, 5 şirketin piyasaya sunduğu ürünlere ilişkin tanıtım kitapçıklarında,”ürünlerin çeşitli sağlık sorunlarına iyi geldiği, ilaç gibi tanıtıldığı” gerekçesiyle, ilgili firmalara 5 bin 1,22'şer YTL idari para ve reklamı durdurma cezaları verdi.
İletişim İhtiyaç Maddeleri Gıda Medikal Reklam Emlak San. Tic. Ltd. Şti'ne ait “15 Günde 5 Kilo” başlıklı tanıtım broşür ve ürün ambalajı ile “Şifalı Bitkiler ve Bitkisel Çaylar” başlıklı broşürde, SNS Gıda, Kozmetik Ticaret ve San. Ltd. Şti'ye ait “Mucize Bitki, Karaciğer Dostu Yabani Enginar” başlıklı kitapçık ile “Sağlıklı Zayıflama” başlıklı broşürde kullanılan ibarelerde, Kardelen Tarım Ürünleri Gıda Maddeleri Temizlik Malzemeleri ve Konfeksiyon Kozmetik Itriyat Toptan Pazarlama İthalat ve İhracat Tic. Ltd. Şti'ye ait ”Uçucu ve Natural Sabit Yağların Özellikleri ve Kullanılış Yöntemleri” başlıklı kitapçıkta, Mavi Nokta Diabetik Gıda ve İlaç San. Tic. Ltd. Şti'ne ait “Zayıflayın” başlıklı broşürde kullanılan ibarelerde, Sefer Yasemin Baharatları Gıda Tarım Hayvancılık İç ve Dış Giyim Turizm İnşaat ve İnşaat Malzemeleri İmalat İthalat İhracat San. ve Tic. Ltd. Şti'ye ait “Asırlardan Yıllara, Yıllardan Bugüne Sizlerle Beraberiz” başlıklı kitapçıkta, “söz konusu ürünlerin kullanımı ile çeşitli sağlık sorunlarının giderilebileceği imajının oluşturulduğu, gıda maddesi olan bu ürünlerin ilaç gibi tanıtıldığı” belirtildi. Kurul, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'nın da görüşleri doğrultusunda, ilgili şirketlere 5 bin 1,22'şer YTL idari para cezası verirken, reklamları durdurma kararı aldı.

HASTA HAKLARINA SAYGI

Prof. Dr. Selçuk Basa'ya ait internet sitesinde de “hastaların tedavi öncesi ve sonrasına ait görüntü ve ifadelere yer verilerek kimlikleri anlaşılır biçimde fotoğraflarının kullanıldığı”, bu durumun tüketici haklarına aykırı olduğu gerekçesiyle de, Prof. Dr. Selçuk Basa hakkında 50 bin 12,20 YTL idari para cezası ile reklamları durdurma cezası verildi.

BORU REKLAMINA 'ÇOCUK İŞÇİ' NEDENİYLE DURDURMA

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Fırat Boru firmasının reklamında yer alan çocuk işçi görüntüsünün “çocuk işçiliğini önlemeye yönelik çalışmalara ve kamuoyu duyarlılığına zarar verdiği” gerekçesiyle Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu'na başvurdu. Kurul, yaptığı değerlendirmede, bakanlığın görüşünü dikkate alarak, firmaya 50 bin 12,20 YTL idari para cezası verirken, reklamın durdurulmasını istedi.

 

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı