Plaka yatırımcısına gelir kapısı yaratırken taksici mağdur oluyor

Güncelleme Tarihi:

Plaka yatırımcısına gelir kapısı yaratırken taksici mağdur oluyor
Oluşturulma Tarihi: Eylül 30, 2011 00:00

Taksi plakaları, asıl işi taksicilik olmayan yatırımcıların yeni gelir kapısı oldu. TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, taksi işletmeciliği yapacaklardan ustalık belgesi gibi mesleki yeterlilik belgesi istenmemesinin sorun yarattığını belirterek, “İşi bilmeyenler, rantiyeciler bu sektöre giriyor” dedi.

TÜRKİYE’de son yıllarda yüksek fiyatlarla alınıp satılan taksi plakaları, asıl işi taksicilik olmayan yatırımcıların yeni gelir kapısı oldu.

Bazı taksi şoförleri taksi işletmek isteyenlerden belli belgeler istendiğini bu belgelere sahip olmayan kimselerin ise sektörde işletmeci olarak faaliyet gösteremeyeceğini söyledi.

Buna karşın medyada aralarında şarkıcı, futbolcu gibi ünlü isimlerin de taksi işlettiğinin hatırlatılması üzerine taksiciler, yeterli belgeye sahip olmayan kimselerin ancak başkasının adına plaka alarak sektörde faaliyet gösterdiklerini kaydetti.

Herhangi bir kaza anında sorumluluğun plakanın üzerine kayıtlı olduğu kimseye ait olduğunu belirten taksiciler, gelirin dağılımı konusunda ise taraflar arasında yazılı sözleşme veya senet yapılabildiğini de belirtti.
/images/100/0x0/55eb2182f018fbb8f8ad2e31

Yüzde 25’i taksiciye

Taksiciler elde ettikleri gelirin yaklaşık yüzde 25’nin kendilerine kaldığını masraflar hariç kalan kısmın ise plaka sahibine gittiğini ifade ettiler.Taksi plakasının hisselere bölünerek birden fazla kişi arasında paylaşılabildiğini anlatan taksiciler, kurulan bir şirket adına plaka almanın da yöntemler arasında olduğunu ifade etti.

Konuyla ilgili değerlendirmesi sorulan Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, taksi işletmeciliği yapacaklardan ustalık belgesi gibi mesleki yeterlilik belgesi istenmemesinin sorun yarattığını belirterek, “İşi bilmeyenler, rantiyeciler bu sektöre giriyor” dedi.
Esnaf kesiminin faaliyet gösterdiği birçok alanda ustalık belgesi gibi belgelerin istendiğini ancak taksi işletmek için böyle bir şart aranmadığını dile getirdi.

Ustalık belgesi olmalı

Konfederasyon olarak sektörün düzenleyicisi olduklarını belirten Palandöken, “Ahi kültür ve geleneği hiçe sayılıyor. Dolayısıyla bu işler oluyor. Şoför esnafı için de aynı şekilde, lokanta için de, fırın için de pastane için de... Hayatın her yerinde bu ustalık belgesinin aranması lazım ve bunların nitelikli olması lazım” diye konuştu. Öte yandan Ankara’da taksi plakası fiyatlarının 300 bin ile 350 bin TL arasında değiştiği belirtildi.

Taksiciliği meslek erbabı yapmalı

TÜRKİYE Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu (TŞOF) Başkanı Fevzi Apaydın da her sektörün rant kapısı olarak değerlendirilebileceğini belirterek, taksiciliğin şehir içi ulaşımda ana sektör olduğunu ve bu işi yapacak insanlardan bazı belgeler istendiğini kaydetti. Son yıllarda meslekle ilgisi olmayan kimselerin sektöre girdiğini kaydeden Apaydın, “Taksiciliği mesleğin erbabı olanların yapması lazım. Bugün İstanbul’da 18 bin taksi var. Türkiye’de 72 bin taksi olduğunu düşünürseniz bu büyük bir rakam. Taksileri mesleği bizzat taksicilik olanlar işletmeli, taksiyi taksi sahibi çalıştırmalıdır. Böyle olursa müşteri de hizmetten memnun kalır” diye konuştu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!