Piyasanın kralı kaçak sigara

Neşe KARANFİL/CENEVRE
02.12.2014 - 01:13 | Son Güncelleme:

Sigarada yılın sonunda vergide bir ayarlama beklenirken, nispi vergilemeye dayalı uygulanan vergi sistemi ve indirimler nedeniyle yaklaşık 1 milyar liralık bir vergi kaybı olduğu belirtildi. Pazarda bu yıl ilk kez hem pazar hem de kaçak oranı artttı. JTI Başkan Yardımcısı ve Türkiye Genel Müdürü Bilgehan Anlaş, Türkiye’ye 22 milyar kaçak sigara girdiğini bunun yarısının Bulgaristan üzerinden giren bir marka olduğunu söyledi.

Anlaş, sigaradaki kaçak oranının yüzde 19.6’dan yüzde 20.3’e yükseldiğini, ilk kez hem pazarın hem de kaçak oranının artış gösterdiğine dikkat çekti. Anlaş, “Normalde kaçağın arttığı yıllarda yasal sigara tüketimi düşer, kaçak azalınca yasal sigara satışları artardı. Bu yıl ilk kez böyle bir durumla karşı karşıyayız” dedi. Anlaş, tüketimdeki artışın Suriyeli göçmenlerle ilgisinin olup olmadığı yönündeki soruya, “Gerçek nedeni henüz bulamadık. Ancak sadece Suriyeli göçmenlere bağlamak herhalde doğru olmaz” yanıtını verdi. Anlaş’ın verdiği bilgiye göre, Türkiye’deki yaklaşık 22 milyar adet kaçak sigaranın yarıya yakını Bugaristan’da üretilen ve yurda kaçak yollardan giren bir sigara markasından kaynaklanıyor. Yapılan hesaplamalara göre, fiyatı yaklaşık 3-3,5 liradan satılan kaçak Bulgar sigarası tek başına Türkiye’nin yılda yaklaşık 2,4 milyar lira vergi kaybına uğramasına neden oluyor. Söz konusu sigara 10 milyara adete yakın satış rakamı ile sektörde de en fazla tüketilen sigara markası ünvanını sahip. 5 yılda ise toplam vergi kaybının 17,9 milyar lira olduğu tahmin ediliyor.

MAKTU VERGİYE GEÇİŞ 1.5 MİLYAR LİRA GETİRİR

Anlaş, JTI’nın merkezi Cenevre’de yapılan toplantıda son bir yıl içerisinde sigara firmalarının rekabet nedeniyle 30 farklı fiyat indirimi yaptığını, bu indirimler nedeniyle devletin yaklaşık 1 milyar lira vergi kaybıyla karşı karşıya kaldığını bildirdi. Anlaş, vergi kaybını sigara tüketimindeki artışın önlediğini belirtirken, sigarada AB vergi sistemine geçilmemesi halinde, fiyat indirimleri ve vatandaşın ucuz sigaralara yönelmesi nedeniyle vergi kayıplarının kaçınılmaz olacağını söyledi. Anlaş, sigara vergilemesinde Türkiye’nin AB ile uyumlu hale gelmesi halinde vergi gelirlerinde hem düşüş riskinin ortadan kalkacağını hem de toplam vergi yükü arttırılmadan 1-1,5 milyar lira ilave vergi toplanacağını ifade etti. Türkiye’deki fiyat hareketleri düşük segmentli sigaralara olan talebi artırdı. Düşük fiyatlı markaların piyasa payı yüzde 25 arttı. Orta fiyat segmenti ise 7 puanlık piyasa kaybı yaşadı. JTI Vergi Direktörü Philip Gambaccini de, Türkiye ile AB vergi sistemini karşılaştıran sunumunda, Türkiye’nin sigara vergilemesinde AB’ye uyumlu hale gelebilmesi için nispi yani oransal vergilemeden maktu vergileme sistemine geçiş yapması gerektiğini söyledi. Sigara üzerindeki toplam vergi yükünü hiç değiştirmeden bu değişikliğin yapılabileceğini belirten Gambaccini, bu sayede sigara şirketlerinin fiyat düşürerek devletin bütçe kaybına yol açmalarının önlenebileceğini söyledi.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı