Piyasada Opel şoku

Hürriyet Haber
16.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme:

General Motors'un (GM) global küçülme kararı çerçevesinde İzmir Torbalı'daki Opel Türkiye fabrikasını kapatma kararı, piyasada şok etkisi yarattı. Koç Holding Başkanı Rahmi Koç, ‘‘Yabancılar fırtınada bavulunu alıp gidiyor’’ dedi.

OPEL Türkiye'nin İzmir Torbalı'daki üretim tesislerini kapatma kararının, yabancı sermayenin Türkiye'den kaçışının konuşulduğu bir ortama denk gelmesi işdünyasında şok etkisi yarattı. TÜSİAD'ın Ankara'da düzenlenen Yüksek İstişare Konseyi toplantısında da Opel Türkiye'nin 11 yıl sonra üretimini durdurmasına dikkat çekildi.

Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Koç, Opel Türkiye'nin üretimi durdurma kararının rasyonel bulduğunu belirtti. General Motors'un büyük bir kuruluş olduğunu söyleyen Koç, ‘‘Piyasa payları artıyor. Opel Türkiye, çok iyi çalışıyor. Yılda 10 bin tane otomobil üretimiyle uğraşacağına, ithalat onların işine daha çok geliyor’’ dedi.

FIRTINADA KAÇIYORLAR

Koç, ‘‘Sizin de yabancı ortaklarınız var. Onlar bundan etkilenmiyor mu?’’ sorusuna ise, ‘‘Evet, yabancı ortaklarımız var ama burası bizim memleketimiz. Biz burada kalıcıyız. Ama yabancılar hava bulutlu olursa nem kapıyorlar. Fırtına da bavulunu alıp gidiyorlar. Ancak biz de sıkıntılardan etkileniyoruz’’ yanıtını verdi.

Koç, hükümetin yabancı sermayeyi tekrar getirecek ve rahatlatacak tebirleri bir an önce alması gerektiğini söyledi.

Yabancıların bu sıkıntılar geçtikten sonra geri geleceğine öne süren Koç, ‘‘Son zamanlarda adamların iştahını kaçırdık. Bu piyasa, dünyanın hiçbir yerinde yok. Bizim piyasanın kárlılık oranları ve tadı çok az ülkede var. O bakımdan tekrar geleceklerdir ama Türkiye vakit kaybediyor’’ dedi.

TÜSİAD Başkanı Erkut Yücaoğlu da yaptığı konuşmada, ‘‘Yabancı sermaye nasıl gelir diye düşünürken, Türkiye'den yabancı sermaye çıkışı başladı’’ dedi. Opel ve Mercedes, örneğini veren Yücaoğlu, ‘‘Mercedes, Türkiye'de bir takım kararlar almak için uzun süredir yürütülen dava nedeniyle yönetim kurulunu toplayamıyor. Yine bizim üyelerimizden biliyoruz; Isuzu çok büyük yatırımı Türkiye yerine Polonya'da yapmaya karar verdi’’ dedi.

TÜSİAD'ın yabancı üyelerinin bu konudaki şikayetlerini aktaran Yücaoğlu, yabancı sermayenin enerji sektöründeki özelleştirme projelerine katılmaktan vazgeçtiğine dikkat çekti.

THY ve KİT'lerin özelleştirmeye hazırlanması yolunda adımlar atmak yerine bu kurumları zayıflatan ve özelleştirme sürecinden uzaklaştıran uygulamalar geliştirildiğini söyleyen Yücaoğlu, ‘‘Enerji sektöründe 1.5 yıldır yasalar elverdiği halde Enerji Bakanlığı'na bağlı devlet kurumları işletme hakkı devri ile devlete özelleştirme geliri sağlayacak proje ve sözleşmeler ‘‘aslanlar (!) gibi bir mücadele’’ ile yavaşlatılıyor. Yabancı sermaye yavaş yavaş bu projelere katılmaktan vazgeçiyor. 5 dev şirket, projelere katılmaktan vazgeçti’’ dedi.

İZTO: GM, kararı gözden geçirsin

İZMİR Ticaret Odası (İZTO) Başkanı Ekrem Demirtaş, Opel Türkiye'nin üretimi sonlandırma girişimini radikal bir karar olarak değerlendirerek, ‘‘Ekonomi herşeyin önünde, hiç kimse burada verimli çalışan fabrikasını kapatmaz. Avrupa'daki üretim fazlasını Türkiye'ye yönlendirmeyi seçmişler. Bu karara saygı duymak zorundayız. Ancak 65 milyon nüfuslu ve hızla kalkınan, yüksek potansiyeli olan bir ülkeden salt ekonomik gerekçelerle çekilmiş olmanın faturasını da öderler’’ dedi. Opel markalı otomobillerin bundan böyle Türkiye piyasasında artık diğer ithal otomobiller kadar ilgi göreceğini anlatan Demirtaş, firmanın pazar payının da azalacağını ileri sürdü. General Motors'un Türkiye'ye yönelik aldığı bu kararı bir kez daha gözden geçirmesini öneren Demirtaş, şunları kaydetti: ‘‘Bugüne dek Opel markalı araçlar Türkiye'de üretimi olması nedeniyle büyük ilgi görüyordu. Türk tüketicisinin tavrı bundan sonra değişir.’

EBSO: Biz de Opel almayı durdururuz

EGELİ işadamları, Opel'in Türkiye üretimini durdurma kararına tepki gösterdi. Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Başkanı Atıl Akkan, Opel Türkiye'nin İzmir'in Torbalı ilçesindeki üretim birimini kapatma kararını esefle karşıladıklarını söyledi. General Motors yönetimine bir mektup göndereceklerini bildiren Akkan, bu kararın gerekçesini tatmin edici bulmadığını ve üzüntü duyduklarını belirtti. Üretimi sonlandırma kararının, General Motors'un Türkiye'yi tüketim pazarı olarak görmesine dayalı savunan Akkan, ‘‘Opel bu kararından vazgeçmezse, biz de yaptırımlarımızı harekete geçiririz. Opel'in Türkiye'de üretilmesi nedeniyle otomobil alımlarımızı buradan yapıyorduk. Alımlarımızı durdururuz’’ dedi.

İthalatçılar: Stoklar büyüdü

İTHAL Otomobil Mümessilleri Derneği Başkanı Yüksel Mermer, Opel Türkiye'nin İzmir Torbalı'daki üretim tesislerini kapatmasını, endişe verici bir gelişme olarak nitelendirdi. Fabrikanın kapatılması sonucunda, işten çıkarmaların da olacağını söyleyen Mermer, ‘‘Ancak, Opel son dönemde üretimini azaltıp, ithalata ağırlık vermişti’’ dedi. Mali kriz nedeniyle otomobil sektörünün zor bir döneme girdiğini belirten Mermer, ‘‘Firmaların ellerinde büyük stokları var. Bu dönem, otomobil sektörü için zor bir dönem olacak’’ diye konuştu.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı