Pırlanta gibi iş

Ceyhun KUBURLU - ckuburlu@hurriyet.com.tr
15 Mayıs 2017 - 13:05Son Güncelleme : 09 Haziran 2017 - 09:58

Son yıllarda Türkiye’de hızla büyüyen sektörlerin başında geliyor mücevherat. Bu alanda kurumsal zincir mağazaların sayısı da hızla artıyor. Yıl sonuna kadar şube sayısını 20’ye, 5 yılda da 40’a çıkarmayı hedefleyen Storks, yeni yatırımcılar arıyor. Yatırımın 36 ayda geri döndüğüne işaret eden Storks Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Güner, “Bir mağazaya en az 200 bin dolar yatırım gerekiyor” diyor.

TÜRKİYE’de yeni açılan alışveriş merkezleriyle sayıları hızla artan kurumsal mücevherat mağazaları 2017’de de yeni şubeler açacak. Dünyada 300 milyar dolarlık pazara ulaşan sektörün Türkiye’de de hızla büyüdüğünü anlatan Storks Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Güner, “15 olan şube sayısını 5 yılda 40’a çıkarcağız. Bugün 200 bin dolarlık bir yatırım, 36 ayda geri dönebiliyor. Güven ve itibarın öne çıktığı bu sektörde kurumsal markalara ihtiyaç da artıyor” diyor. Güner, şunları anlattı: 

600 MİLYAR DOLARI BULACAK
- Küresel pazarların analizi ülkeler bazında önemli değişimler gösteriyor. 
- Çin’de 2 bin, 2 bin 500 şubesi olan altın ve gümüş takı satan mağaza zincirleri bulunuyor. Pırlantalı mücevherde ise bu sayı daha mütevazı; yaklaşık 500-700 mağazası olan zincirler var. Aynı şekilde Rusya’da 100-300 arası mağazası olan markalar görüyoruz. 
- Pırlantalı mücevher satan markaların şube sayısı altın ve yarı değerli takı satan zincirler kadar yüksek ve yoğun değil. 
- Zaten lokasyon olarak da sosyo ekonomik ve kültürel seviye yükseldikçe pırlantalı mücevher tüketimi de arttığı için; dünyanın her yerinde aynı cazibede olmuyor. 
- Şu anda 300 milyar dolarlık bir pazar var ve 10 sene içinde 600 milyar olması düşünülüyor. 
- Türkiye’de mücevher sektörü altın takı tarafından domine ediliyor. Altının hem takı hem de tasarruf özelliği altın takıyı cazip kılıyor. Pırlantalı mücevher sektörünün gelişmesi ve markalaşması son 20 yılda başladı. 
- Ama özellikle markalaşma son 10 senede hızlandı. İhracat odaklı bir sektör ve Türkiye’de üretilen pırlantalı mücevherin yüzde 80’den fazlası ihraç ediliyor.  
- Türkiye’de özellikle yüksek vergiler iç pazardaki gelişmeyi frenliyor; ancak yine de mücevher insanlık tarihinin en vazgeçilmez lüksü olarak değerini koruyor. 
- Pırlantalı mücevher sektörü son yıllarda hızlı bir büyüme yakaladı. Türkiye’de markalı ve kurumsal hizmet veren şirket sayısının 15’i bulduğu tahmin ediliyor.

NE KADAR YATIRIM YAPMALI? 
- Franchise şartlarımız şubenin yeri, büyüklüğü ve işlem hacmine göre değişim gösterebiliyor. Rakamın yükselmesinde en önemli etken ise güvenlik gibi unsurlar. Yatırım tutarında ortalama olarak m2 maliyeti 1000 dolar seviyesinde.  
- Anahtar teslim markalı bir dükkanın yatırım tutarı toplamda 200 bin dolardan başlıyor. 
- Halihazırda 15 şubemiz bulunuyor; sene sonu itibariyle sadece pırlantalı mücevher satan Storks sayısı 20’nin üzerine çıkacak. 
- Bugün bir mağazanın aylık gideri mağazanın büyüklüğüne göre değişiyor. 
- Alışveriş merkezinde 50 metrekare bir mağazanın aylık gideri yaklaşık 10 bin-12 bin dolar civarındadır. 
- Elbette franchise alanın dükkanında işinin başında durması, kaç kişi çalıştırdığı ve işletme becerisi burada öne çıkıyor. 
- Deneyimlerimizden hareketle yatırımın geri dönüş süresi 36 ay olarak öngörülebilir.

İtibar ve güven ilk sırada
BU alana yatırım yapacak girişimcilerde aradıkları özellikler hakkında da bilgi veren Storks Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Güner, “Mücevher sektöründeki en önemli kural tabii ki güvenilirliktir. Geleneksel kuyumculukta kişinin yaşadığı bölgede herkes tarafından tanınması, itibarlı biri olması ve güven telkin etmesi birinci kural. İkinci kural bu işi daha önce yapmış olması ve tecrübeye sahip olmasıdır” diyor.

Etiketler: Pırlanta , franchise , yatırım


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı