« Hürriyet.com.tr
MENÜ

Pilotlar 2 saatte 2 kilo veriyor

Formula 1'de pilotlar, bir yarışta ortalama 2 kilo veriyor ve 1,5 litre sıvı kaybına uğruyor. Arçların hız 375 kilometre hıza kadar çıktığı yarışta fren diskleri ve pedallar bin dereceye kadar ısınıyor. F 1 araçları 0'dan 200 km hıza ve oradan tekrara durma noktasına 7 saniyede varabiliyor. İşte hız makinalarına ait bazı bilgiler:

Hürriyet Haber
SON GÜNCELLEME
55 yıldır gerçekleştirilen Formula 1 yarışlarına ilişkin bazı ayrıntılar şöyle:
-Formula 1 araçlarının ulaştığı en yüksek hız 375 kilometre ve bu hız, ancak İtalya'nın Monza pistinde yapılabiliyor.
-Bir Grand Prix sırasında araçların fren diskleri ve pedalları bin derecelik ısıya ulaşabiliyor.
-Formula 1 araçları saatte 200 kilometre hıza ulaşma ve tekrar durma noktasına sadece 7 saniyede varabiliyor.
-Araçlar 200 kilometre hızdan durma noktasına 1.9 saniye içinde ulaşıyor.

- Araçlar 100 kilometre hıza 3 saniyelik bir zaman diliminde ulaşıyor. Pistin durumuna göre seçilen değişik kanat grupları ve ayarlar nedeniyle hız limitleri ise değişiyor.

- Bu sezon pilotlar 3 litrelik V10 yerine 2.4 litrelik V8 motorlarla donatılmış araçlarla yarışıyor. Sınırlamalara uygun V10 motorlar da kullanılabiliyor.

- Araçlarda motorun beslenmesi için ekstra takviye sağlayan Supercharging ve Turbocharging sistemlerinin kullanımı F1'de yasaklı olurken, motor yapısı ise çelik ile dökme demirden yapılmak zorunda.

- Pistonlar, silindir başı ve silindir yataklarının yapay kimyasal bileşenlerden üretilmesinin yasak olduğu organizasyonda, araçların egzoz sisteminin uzunluğu da değişken olamaz.

OTOMATİK VİTES YASAK

F1'de araçlarda sadece ön tekerlerin direksiyona bağlı olma zorunluluğu bulunurken, otomatik vites kullanımı ise yasak. Otomatik vites kutusu kullanılamadığı için vites değişikliği yalnızca pilotlar tarafından yapılabilen araçlarda, vites sayısı ise en az 4, en fazla da 7 olarak belirlenmiş.

- Spin atmayı engelleyici herhangi bir sistemin kullanılamadığı araçlarda, çekiş kontrol sistemi ise 2001 yılı İspanya Grand Prix'inden itibaren serbest bırakıldı.

-Araçlarda teker çapları 66 cm. ile sabitlenirken, jantlar metalden yapılmak zorunda, ön tekerlerin genişliği en fazla 33.5 en az 30.5, arka tekerlerin genişliği ise en fazla 38 en az da 36.5 olmalı.

FREN SİSTEMLERİ

Ulaştıkları yüksek hızlardan kısa süre içerisinde düşük hızlara inebilme kabiliyetine sahip F1 araçlarında oldukça güçlü fren sistemleri kullanılmakta.

Karbon balata ve karbon disk kullanımı nedeniyle çok kuvvetli frenlere sahip olan F1 araçlarında bu sistem, yaklaşık 700 derece sıcaklığa ulaştığında en yüksek performansı vermekte.

Diğer yandan, otomobilin fren sistemine yardımcı olan bir diğer etken de aerodinamik aksesuarlardır. Kanat gruplarının yere basma etkisinin yanı sıra bir de otomobilin frenleme etkisi bulunmakta. Bu sayede F1 otomobili, pilot ayağını gazdan çektiği anda hiç frene basmasa bile standart bir otomobilin frenine sonuna kadar basılmasına eşit bir frenlemeye uğrar. Söz konusu F1 aracının toplam fren gücü ise yer çekiminin 4 katı olarak kabul edilen 4G civarında.
Formula 1 araçlarında sadece hidrolik fren sistemi kullanılabilir ve iki tane hidrolik fren devresi bulundurulabilir.

Tekerlerin fren esnasında kilitlenmesini engelleyen ABS ise yasaktır. Her tekerlekte en fazla 6 pistonlu fren kalibresi kullanılabilir ve bu diskin kalınlığı da en fazla 2.8 cm., dış çapı ise en fazla 27.8 cm. olabilir.

F1 yarışlarında kullanılan otomobillerin azami ağırlığı tam teçhizatlı pilotla birlikte en fazla 600 kg. olmak zorundadır.
Aracın genişliği lastikler ve cantlar da dahil olmak üzere en fazla 180 cm., aracın uzunluğu en fazla 420 cm., yüksekliği en fazla 95 cm. ve iki tekerlek arası da en fazla 140 cm. olabilir.

Ayrıca, şasiye sabitlenmiş ve hava akımlarından hareket etmemesi zorunluluğu bulunan kanat sistemlerinde, arka kanat genişliği en fazla 100 cm., yüksekliği en fazla 30 cm. olabilir. Ön kanatlar ise 50 kg.'ı dayanıklılıkta olmalı ve en fazla 0.5 cm. esneyebilir.

ÖNCE GÜVENLİK

Formula 1 araçlarını kullanan pilotların güvenliği organizasyonun en önemli kısımlarından biri olarak dikkat çekerken, darbeleri emen arka çarpma modülleri 1997 sezonu başında her otomobil için zorunlu kılındı.
Ayrıca, her otomobilde olası bir kaza anında ve hemen öncesinde meydan gelen gelişmeleri, bilgileri kaydetmek üzere bir kaza bilgi kayıt cihazı (ADR) bulundurma zorunluluğu var.

EN YAŞLI ŞAMPİYON

-Yarışlar tarihinde en yaşlı şampiyon pilot 46 yaşında kupaya uzanan Arjantinli Juan Manuel Fangio oldu.

-En genç şampiyon pilot ise geçen yıl 24 yaşında şampiyonluğa ulaşan İspanyol Fernando Alonso...

-Bugüne kadar yarış kazanan en genç pilot unvanını İspanyol Fernando Alonso, 22 yaşındayken elde etti. En yaşlı yarış kazanan pilot ise 53 yaşında kazandığı yarışla İtalyan Luigi Fagioli oldu.

-İngiliz Stirling Moss, kariyerinde en çok yarış kazanan pilot olmasına karşın hiç şampiyonluk alamayarak bu alanda bir ilke imza attı.

-Yarışlarda tüm zamanların en genç pilotu ise 19 yaşında pilot koltuğuna geçen Yeni Zelandalı Mike Thackwell.

-Ferrari'nin Alman pilotu Michael Schumacher, 68 yarışa ilk sırada (pole position) başlama hakkını elde ederek, bu alanda bir rekor kırdı.

Bunları da Beğenebilirsiniz
İlişkili Haberler