Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Petrol arar gibi tahliye

    Hürriyet Haber
    10.02.2000 - 00:00 | Son Güncelleme: 10.02.2000 - 00:01

    Bin ton petrol çıkarılacak

    Deniz dibinde yatan şilep kalıntısındaki fueloili çıkarma çalışmaları 1 ay sürecek. Florya açıklarında karaya oturan ve 32 metre derinlikte bulunan ‘‘Volganeft 248’’ adlı tankerin burun kısmındaki yakıt boşaltılmaya başlandı. Denizin dibindeki yaklaşık bin ton yakıtın tamamı bir ay içinde boşaltılacak. Boşaltma işlemi, son derece karmaşık ve zor bir çalışmayı gerektiriyor. Tankerin boşaltılması için 10 dalgıç, günde 20 dalış yapıyor. Son derece yoğun dikkat ve sabır isteyen çalışma sonucu, deniz dibinde bulunan 3 tanktaki yaklaşık bin ton yakıt, 1 aylık çalışma ile tahliye edilecek.

    Geçen aralık ayında çıkan fırtına sonucu ‘‘Volganeft 248’’ adlı tanker, Florya açıklarında ikiye ayrılmış ve 900 ton fueloilin denize yayılması sonucu İstanbul, tarihinin en büyük çevre felaketlerinden birini yaşamıştı. İçinde bir ton fueloil bulunan tankerin burun kısmı ise batmıştı. Yapılan çalışmalar sonucu, dipteki tanker kalıntısından bugüne kadar 450-500 ton civarında fueloil çıkarıldı. Ortaköy tankerine yüklenen yakıt, geminin sigorta şirketinin göstereceği yere boşaltılacak. Toplam 8 tankı olan Volgoneft'in, şu anda deniz dibinde biri boşaltılmış, 4 tankı bulunuyor. Yetkililer, deniz dibinde bin tona yakın yakıt bulunduğunu, işlem tamamlandıktan sonra batık bölümün hava verilerek ya da vinç yardımıyla su yüzüne çıkarılacağını ve diğer parçası gibi Aliağa'ya götürüleceğini söylediler.

    ÜÇ GEMİ BEKLİYOR

    Omur Gemi Kurtarma Limited Şirketi'nin üstlendiği yakıt tahliye operasyonunun sorumlusu kurtarma kaptanı Cumhur Saffet Ayabakan, hava şartları uygun olduğu zamanlarda 24 saat aralıksız çalıştıklarını belirtti. Ayabakan, şu açıklamayı yaptı:

    ‘‘Gemi ikiye ayrıldıktan sonra burun kısmı battı. Bu kısımda 4 tane yakıt tankı bulunuyor. Batma esnasında hava sirkülasyon devrelerinden içeriye deniz suyu girdi. Yakıt üst kısma çıktı. İşe başladığımızda ilk önce yakıtın sızmasını önlemek için tüm tahliye borularını kapattık. Daha sonra geminin içindeki yakıt miktarını ölçmeye yarayan girişe ilave boru ekledik. Denizin üst kısmında üç kurtarma gemisi bulunuyor. Bunlardan birincisinde personel barınma ve tamir işlemleri yapılıyor. İkinci gemide, buhar kazanı bulunuyor ve akışkan hale getirilen yakıt bu tankere aktarılıyor. Üçüncü gemide ise kompresörle hava basıncı uygulanıyor. Ayrıca bu gemide tüm hava ve buhar kontrol panelleri bulunuyor.’’

    SABIRLI ÇALIŞMA

    Bu güne kadar İtalya, Hollanda, Suudi Arabistan, Yemen gibi ülkelerde de bu işlemi yaptıklarını anlatan Ayabakan, 40 kişilik bir ekiple sürekli çalıştıklarını ve çok zahmetli bir iş yaptıklarını belirtti. Kaptan Ayabakan, ‘‘Rus bandıralı gemi 30 yıllık olduğu için çok dikkatli olmak gerekiyor. Geminin saçlarına güvenemediğimiz için fazla basınç da veremiyoruz. Metallerde birden bire ısınma sonucu soğuktan sıcağa geçerken bir çatlama olabileceğini de göz önünde bulundurarak sabırla yavaş yavaş işlemi yapıyoruz. Herhangi bir olumsuzluğa karşı geminin etrafını bariyerlerle çevirdik, yağ emici absorbelerimizle birlikte tüm ekipmanımız hazır bekliyor’’ diye konuştu.

    Çalışmalar 32 metre derinde

    HATAYA YER YOK

    Gemi çok eski olduğu için, çok dikkatli ve hassas çalışılıyor. En ufak bir hata, anklardaki petrolün denize yaşılmasına neden olabilir ve Marmara Denizi bir büyük felaketle

    daha karşılaşabilir.

    GÜNDE 20 DALIŞ

    Petrol tahliye ekibi 40 kişi. En zor görev dalgıçların. Dipte 32 metre derinde yatan tanker kalıntısına her gün 10 dalgıç 20 dalış yapıyor. Çalışmalar 24 saat aralıksız sürüyor.

    EMNİYET’İN DALGIÇLARI

    İngiliz sigorta şirketi, yurtdışında da tanındığı için kurtarma işini Omur Gemi Kurtarma Şirketi'ne ihale etti. Kıyı Emniyeti ve Çevre Bakanlığı devamlı kontrolde. Emniyetin algıçları zaman zaman dalış yapıp gemiden yakıt sızması olup olmadığını kontrol ediyorlar.

    Nasıl boşaltılıyor

    1- ISITMA İŞLEMİ

    Tanklardaki fueloili akışkan duruma getirmek için önce ısıtma işlemi yapılıyor. Ortaköy gemisindeki kazandan 110 derece sıcaklıktaki su buharı, deniz dibinde yatan geminin petrol tankını kuşatan kapalı devreye ulaştırılıyor. Buhar, ayrıca, kurtarma ekibinin tankın üstüne döşediği üst bölümdeki kapalı devreden de geçerek tankın ısıtma işlemini hızlandırılıyor. Kapalı sistem içinde soğuyan buhar, su halinde tekrar kazana geliyor. Yakıtın 8 derece olan sıcaklığı, bu işlem sonucu 22 dereceye çıkarılıyor. Isıtma işlemi 2-3 gün sürebiliyor. Sistem, bir kalorifer veya altan ısıtmalı bina sistemine benziyor, sadece bu operasyonda fueloil ısıtılıyor.

    2- TAŞIMA İŞLEMİ

    Isıtmanın tamamlanmasından sonra fuel-oilin su üstündeki gemiye nakledilmesi çalışması başlatılıyor. İki balıkadam suya dalıyor. Balıkadamlardan biri, tankın içine deniz suyu girişini sağlayan kapağı açıyor. Diğer balımadam ise tanktan dışarıya çıkışı sağlayan valfı açıyor. 32 metrelik basınç nedeniyle deniz suyu, yakıt bulunan tanka dolmaya başlıyor. Ama özgül ağırlığı fazla olduğu için deniz suyu tankın altında birikiyor, fueloil üste çıkıyor. Basınç farkı nedeniyle üstte bulunan petrol, tahliye borusundan yukarıya çıkmaya başlıyor. Yakıtı Ortaköy gemisinin tanklarına taşımak için de ‘‘M/Tug Sanmar-1’’ römorköründeki kompesörden iki kanaldan hava basıncı veriliyor. Petrol bittikten sonra, borudan deniz suyu gelmeye başladığında işleme son veriliyor.

    3- KONTROL İŞLEMİ

    Tüm bu işlemler ‘‘M/Tug Ocean Ergun’’ römorköründeki merkezden kontrol ediliyor. Teknik ekip ve balıkadamlar bu teknede bulunuyor. Volganeft'in 4 numaralı tankında bulunan 500 tonluk yakıt, aralıksız 6 gün süren bir çalışma sonucu boşaltıldı. Şu anda 3 tank daha var. Bunlardan da bir aylık bir çalışma sonucu yaklaşık bin ton yakıtetrol çıkarılacak.

    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı