Perakende vites küçülttü ama yaprak dökümü olmadı

Hürriyet Haber
30.12.2009 - 00:00 | Son Güncelleme:

Organize perakende sektörü rekor büyümeler yılı 2007 ve 2008’in ardından 2009’da vites küçülttü; yüzde 6 büyüme ile yılı 70 milyar dolar ciroyla kapatıyor. Alışveriş merkezi yatırımları hız kesti ancak yine de devam etti. 2009 verimsiz noktaların kapandığı yıl oldu ancak markalar arasında yaşanacağı söylenen yaprak dökümü gerçekleşmedi.

ORGANİZE perakende sektörü 2009 yılını yüzde 6 büyüme ve yaklaşık 70 milyar dolar ciro ile kapatıyor. 2006’dan bu yana sektörde üst üste yaşanan rekor büyümelerden sonra bu, vites küçültme anlamına geliyor; fakat yine de büyüme beklenenden daha yüksek. 2008’in son çeyreğinde global kriz dalgaları Türkiye’yi ilk vurmaya başladığında stoklarla yakalanan sektör, çoğu kez ‘anormal’ olarak nitelendirilen indirimlerle refleks gösterdi. Her zaman büyük tartışma konusu olan indirimler bu kez hayatta kalma enstrümanı olarak dikkat çekti.

Beklenenden güçlü çıktı

Ekonomik kriz perakende sektörünü etkilemiş olsa da, 2009 yılında sektör Türkiye’de; ABD, İngiltere, İspanya, Rusya ve Ukrayna gibi ülkelerden çok daha iyi durumdaydı. Küçülme bir yana, sektör önceden başlayan yatırımların sürmesiyle büyüme bile gösterdi. 2008’in son çeyreğinde başlayan kiralar üzerindeki kavga 2009 yılında yatıştı ve sektör kendi içinde çözümler aradı. Sert rekabetin yaşandığı perakende sektöründe global kriz nedeniyle pek çok Türk markasının yoluna devam edemeyeceği, yaşanacak yaprak dökümü sonrasında bir elin parmakları kadar Türk markanın kalacağı söyleniyordu. Türk markaları beklenenden çok daha güçlü çıktı.

Doğru refleksler yılı

Perakende sektöründe uzun yıllar devam eden ‘her nasıl olursa olsun büyüyeyim, herkesten önce ben mağazamı açayım’ yaklaşımının yerini daha sağlam adımlar atmak, hatta atılmış yanlış bir adım varsa geri çekilmek aldı. Doğru refleksler yılı olarak anabileceğimiz 2009’da hiçbir marka hiçbir verimsiz mağazaya, akılcı olmayan işlere tahammül göstermedi. Sektörün verimsiz noktaları kapatması, tüketici ile iletişimini sürdürmesi dikkat çekti.

Yabancı ilgisi sürdü

Ekonomik krizin ağır yaşandığı bir yılda yabancı markaların ilgisi sürdü. Alışveriş merkezi projeleri geliştiren bazı yabancı gayrimenkul şirketleri pazardan uzaklaşsa da, özellikle lüks kategorisinde Türkiye cazibesini korudu. Fransız Hermes, İtalyan Prada, Miu Miu gibi Türkiye’de ilk kez bu yıl mağazalarını açan lüks devleri dikkat çekti. Perakende sektörü alışveriş merkezlerinde edindiği tecrübeleri yakın ülkelere de taşımaya başladı. Bu Türk markaların o ülkelere girişini de kolaylaştıracak.

2010’da büyüme devam edecek

2009 yılı ilk 11 ayında 7’si İstanbul’da olmak üzere 23 yeni AVM hizmete girdi.
233’e çıkan Türkiye’deki alışveriş merkezi sayısı, inşaat halindeki ve planlanan projelerle birlikte 2011 yılı sonunda 299’a çıkacak.
2009’da 2010’a ertelenen projeler yüzünden gelecek yıl daha fazla projenin gerçekleşmesi bekleniyor.
Şu anda 36’sı İstanbul’da olmak üzere, inşaatı süren 68 adet AVM projesi var.
5.6 milyon metrekare olan kiralanabilir AVM alanı 8 milyon metrekareye ulaşacak.

450 bin kişiyi iş sahibi yaptı

ALIŞVERİŞ Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) Başkanı Mehmet Nane, sektörün tüketici eğilimlerini yakından izlediğini, buna paralel kampanyalar geliştirdiklerini belirterek şu değerlendirmeyi yaptı: “Sektör çarkın dönmesi için kârından feragat ederek yıl boyunca kampanya ve promosyonları sürdürdü. Organize perakende, 2009 yılında istihdam konusunda başarılı oldu. Genel gidişattan etkilenmeden yılı, yüzde 2 istihdam artışı ile kapatıyor. Bugün sektöründe çalışanların sayısı 450 bin civarında. Her yıl 750 bin gence iş bulmak zorunda olan Türkiye’de, istihdam denince akla gelen sektör olmaktan gurur duyuyoruz. Bu onuru 2010’da da taşıyacağımızın belirtilerini görebiliyoruz.”

Perakende 170 milyar doları geçti

BİRLEŞMİŞ Markalar Derneği (BMD) Başkanı Ekrem Akyiğit, perakende sektörünün 2008’de 160 milyar dolar ciro gerçekleştirdiğini ve yaklaşık 3 milyon kişiye istihdam sağladığını vurgulayarak, tüm perakende sektörünün 2009 cirosunun 176 milyar dolara çıktığını söyledi. Akyiğit “2010 yılı içinde 63 yeni AVM’nin açılması bekleniyor” dedi.

Elektronik NBA ligine döndü

TÜRKİYE’de en sert rekabetin yaşandığı alan elektronik perakendesi oldu. Yerel oyuncuların ve global zincirlerin paylaştığı pazara yeni oyuncular gelmeyi sürdürdü. 2009’da Saturn ve Best Buy ilk mağazaları açarak Türkiye pazarına girdi. Bu manzara ‘Türk elektronik perakende sektörü NBA Ligine döndü’ diye yorumlandı. Kıran kırana rekabet devam ediyor.

100 metre koşuyorduk maratonu öğrendik

AMPD İstişare Konseyi Başkan Vekili, Nuşin Oral “Bir kaç yıldır yüzde 70 oranında katlanarak büyüyen perakende sektörü deli bir hızla gidiyordu. Bundan sonra daha düşük bir hızda yolculuk yapacağız. 100 metre koşucusuyduk, maraton koşmayı öğrendik” dedi.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı