Perakende sektörü 2005'te yüzde 10 büyüdü

A.A.
16.02.2006 - 11:50 | Son Güncelleme:

Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) Başkanı Nuşin Oral, geçen yıl sektörde ortalama yüzde 10 büyüme gerçekleştiğini, bu yıl ve 2007 için de reel büyüme beklentilerinin yüzde 7-8 olduğunu belirterek, bu gelişimin durdurulmaması gerektiğini söyledi.

Oral'ın yanı sıra AMPD yönetim kurulu üyelerinin katılımıyla düzenlenen sohbet toplantısında, sektörün gelişimi ve hazırlıkları süren sektöre ilişkin yasal düzenleme çalışmaları ele alındı.
AMPD Başkanı Nuşin Oral, derneğin 152 üyesinin 10 milyar dolarlık bir ciroya hakim durumda olduğunu belirterek, organize perakendenin, yaklaşık 70 milyar dolarlık hacme sahip sektörde henüz yeterli paya ulaşamadığını anlattı.
Ayrıca kayıtdışının yüksekliğine de işaret eden Oral, organize perakendecilerin vergilerini eksiksiz ödediklerine dikkat çekti. Sektörün istihdama yaptığı katkıyı da vurgulayan Oral, sektörde hız kazanan yatırımların sürmesini beklediklerini söyledi.
Perakende sektörüne ilişkin yasa hazırlıklarına da değinen Nuşin Oral, düzenlemede başka ülkelerdeki yasalardan “kopyala-yapıştır” şeklinde alıntılar yapılmaması, doğruların seçilip, hatalardan ders alınması gerektiğini vurguladı.
AMPD Başkanı Oral, “2005'te sektörde yüzde 10 büyüme gerçekleşti, beklentimiz 2006 ve 2007'de reel büyümenin yüzde 7-8 olacağı yolunda. Bu gelişimi durdurmamamız gerekiyor” dedi.

-AYLIK PERAKENDE ENDEKSİ GELİYOR-

Son 4 sezonda, sektördeki ortalama fiyat artışlarının yüzde 2 düzeyinde olduğuna da dikkat çeken Oral, sektörün nabzını tutabilmek amacıyla aylık perakende endeksi başlatacaklarını söyledi.
Oral, 7 Mart'ta düzenlenecek AMPD Perakende Zirvesi'nin hazırlıklarının sürdüğünü de ifade ederek, zirvede, sektörle ilgili bir araştırmanın sonuçlarını da açıklayacaklarını bildirdi.
AMPD Başkan Yardımcısı Servet Topaloğlu da yaptığı değerlendirmede, Türkiye'nin sosyo ekonomik açıdan Belçika, Yunanistan ve herhangi bir Ortadoğu ülkesini adeta aynı anda şemsiye altına alan bir ülke konumunda olduğunu ifade ederek, ulusal ve uluslararası perakendeciler için ilginç bir yatırım ülkesi konumunda bulunduğunu söyledi.
Türkiye perakende pazarının Avrupa'nın 25 yıl önceki yapısına benzediğine işaret eden Topaloğlu, pazarın yapacağı doğal değişimin engellenmemesi gerektiğini kaydetti. Sektörün az gelişmiş bölgelerde teşvik edilmesinin önem taşıdığını da vurgulayan Topaloğlu, şunları söyledi:
“Perakende sektörü lokomotif bir sektördür. Sektör bugün itibariyle oldukça katı sayılabilecek kanun ve yönetmeliklerle düzenlenmektedir. Ancak bu kuralların sektörün çoğunluğunu teşkil eden geleneksel kesime uygulatılması konusunda ciddi problemler yaşanmaktadır. Yeni yasa olursa buna yine organize perakendeciler uyacak.”

-“NEDEN KARŞIYIZ?”-

Topaloğlu, ayrıca, söz konusu yasa taslağına neden karşı olduklarını da şöyle açıkladı:
“Yasa taslağındaki gerekçelerin hemen hepsi yeni yasa çıkararak değil, mevcut yasaları geleneksel kesime de uygulatarak, rahatlıkla çözülebilir niteliktedir. Mevcut yasa taslağı, pazarın çoğunluğunu elinde bulunduran geleneksel perakendecilerin verimli ve rekabetçi olabilmeleri için hiçbir düzenleme içermemektedir.”
Taslağın, modern ticareti, tüketicinin refahını ve kayıtlı, kurallı ekonomiye geçişin unsurlarını teşvik edici değil, engelleyici nitelikte olduğunu savunan Topaloğlu, mevcut yasa taslağının satır aralarına ticari anlaşmalarda özgürlüğü kısıtlayıcı maddeler ve mağaza açılış saatleri gibi maddelerin yerleştirilmesiyle konunun içinden çıkılmaz hale getirilmesine zemin hazırlandığını savundu.
AMPD Başkan Yardımcısı Serdar Sunay da yasal düzenlemenin gündemde durmasının yerli ve yabancı yatırımcıyı olumsuz etkilediğini kaydetti.

-“MAHALLENİN TERZİ AĞABEYİNE NE OLDU?”-

AMPD Yönetim Kurulu Üyesi Aziz Bulgu da perakende sektöründe mağaza kasalarının vergi dairesi gibi çalıştığını belirterek, kayıtdışı ile mücadelede sektörün taşıdığı önemi vurguladı.
Sektörün bazı meslek gruplarına zarar verdiğine ilişkin eleştirilerin haksız olduğunu ve yeni yasaya ihtiyaç bulunmadığını ifade eden Bulgu, “Mahallenin bakkal amcası var da mahallenin terzi ağabeyine ne oldu? Şahsi güvencem, hükümet hep popülist uygulamalara uzak durdu. Hükümetin böyle bir yanlışlık yapmayacağını düşünüyorum” diye konuştu.
AMPD Başkan Yardımcısı Avi Alkaş'ın verdiği bilgiye göre, 2005 sonunda alışveriş merkezlerinin sayısı 103'e ulaştı. Toplam kiralanabilir alışveriş merkezlerindeki 1 milyon 930 bin 868 metrekare alanın yüzde 42'si İstanbul'da yer alıyor.
İstanbul'da 30 inşaat halinde, 36 projelendirilmiş alışveriş merkezi projesi, Anadolu'da da 21 inşaat halinde, 47 projelendirilmiş alışveriş merkezi projesi yer alıyor.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı