Pazarlamada ‘G’ kategorisi olur mu?

Hürriyet Haber
28.12.2001 - 02:11 | Son Güncelleme:

Gay pazarını kimse inkar etmiyor. Ama onları hedef kitle olarak ayrı bir koltuğa oturtmak da Türkiye için kolay görünmüyor. Oysa Amerika bu işi yavaş yavaş çözümlüyor. En son Bridgestone Amerika, eşcinsellere yönelik yeni pazarlama stratejileri oluşturmaya karar verdi.

Bu durum Türkiye'de espriyle karşılandı. ‘‘Ne yani’’ dediler, ‘‘Gay'ler için sosyoekonomik statü tanımı yeniden mi yapılacak? ‘‘, ‘‘A grubu, B grubu derken başımıza bir de ‘‘G grubu’’ mu çıkacak?’’

Biz de hazır ‘‘Sosyoekonomik tanımlama’’ demişken, hem bu tanımlama ne demek onu açtık, hem de işin uzmanlarıyla G grubuna baktık.

Üretici için de, reklamcısı için de hepimiz koca koca harfleriz. Kimimiz A, kimimiz B. Öyle ya da böyle, sonuçta her birimiz ‘‘Hedef kitle’’yiz. Ürünler bize göre üretiliyor, verilmek istenen mesaj ‘‘Kişiye özel’’ gibi, ‘‘Harfe özel’’ geliyor. Bu harfler, bu gruplandırmalar öyle basit bir şekilde de saptanmıyor. Tek başına çok para sahibi olmanız, ya da çok iyi eğitimler görmüş olmanız bazen A grubu için yetmeyebiliyor. Bazen de hiç ummadığınız bir insanla aynı grupta yer aldığınızı şaşkınlık içinde öğrenebiliyorsunuz.

Hedef kitle tanımlanırken, Türkiye için farklı bir skala kullanılıyor. Önce evin alışverişinden sorumlu kadın - ya da erkek 20 yaş üstü bireyler belirleniyor. Evde bulunan dayanıklı tüketim eşyaları esas alınıyor. Sosyoekonomik Statü Tanımı (SES), buradan yola çıkılarak evin asıl gelirini kazanan kişinin mesleği, eğitimi ve seçilen tüketim eşyaları için ağırlık katsayılarının hesaplanmasıyla ortaya çıkıyor.

Gay'ler: Firmalar aslında bizi seviyor

‘‘ Firmalar aslında bizi seviyor. Bunu açıkça belirten olursa, biz de o firmaları destekleriz tabii. Bizim gibi cazip müşteriler A Grubu içinde yer alıyor. Bizim için G gibi, X gibi sınıflandırmalar yapılması ırkçılık olur. Bunun yerine, ‘A grubu içindeki G grubu' olarak tanımlanabiliriz. Sonuçta farklı olan sadece yönelimlerimiz.’’

Bridgestone: Türkiye'de bir değişiklik yok

Brisa Genel Müdürü Ahmet Piker, Bridgestone/Firestone'un Amerika'da gay'lere yönelik bir dizi pazarlama faaliyetine girişmesinin, Türkiye'yi etkilemeyeceğini söyledi. Piker, ‘‘Türkiye'deki çalışmalarımızda bir değişiklik olmayacak’’ mesajını verdi.

Gay pazarı ayrımı Türkiye için erken

Ali Atıf BİR (Hürriyet yazarı): ‘‘Avrupa'nın sosyoekonomik sınıflandırmasını Türkiye'ye uygulayamazsınız. Uygulamaya kalktığınızda Türkiye'nin yüzde 97'si D ve E grubu çıkıyor. Bu nedenle Türkiye'ye özgü bir statü skalası gerekiyor. Gay'lere yönelik bir segmentasyon yapılması da Türkiye için erken. ’’

Gay'ler A da olabilir E de

Taner İÇTEN (Hürriyet Gazetesi Reklam Grup Koordinatörü) : ‘‘Cinsiyet sosyoekonomik sınıflandırmada bir kriter olamaz. Gay’ler her yere dağılmış durumdalar. B'de de olabilirler, E'de de.’’

Yaşam tarzı öne geçti

Can ÇAĞDAŞ (Koç Holding Halkla İlişkiler Koordinatörü): ‘‘Son 10 senedir yaşam tarzlarına yönelik olarak, sosyolojik ve kültürel alt yapıya bağlı sınıflandırmalar da oluşturuldu. Her ürünün kendine has bir müşteri segmantasyonu olmak zorunda.’’
Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı