Ege Haberleri

EGE

    Pazar Sohbeti: Ayrılık da ne demek

    Hürriyet Haber
    03 Aralık 2000 - 00:00Son Güncelleme : 03 Aralık 2000 - 00:01

    İşadamı Ceylan Şenocak, çok büyük servete sahip olmaktansa, aileyi ayırmadan, güvenilir bir isime sahip olmayı tercih ettiklerini söylüyor

    İZMİR iş dünyası, köklü aile şirketlerinin ayrılıklarıyla sarsıldı. Soğutma sektöründe Ege'nin devi Şenocak Ailesi ise güçlü aile bağlarıyla, ayrılıklara meydan okuyor. Dördüncü kuşağı yetiştirmeye başlayan Şenocaklar, ailedeki bütünlüğü bozmadan da kurumsallaşmanın mümkün olabileceğini kanıtlıyor. ‘‘Profesyonellik ilkesinden asla taviz vermiyoruz. Grup dışındaki şirketlerde görev alıp, kendini kanıtlamayan aile fertleri aramıza katılmıyor’’ diyen, grubun önemli şirketlerinden Klimasan'ın Yönetim Kurulu Üyesi Ceylan Şenocak, konuğumuz oldu.

    Son yıllarda aile şirketlerinde birbiri ardına ayrılıklar yaşanıyor. Sizin grubunuzda da ayrılık düşüncesi var mı?

    DÜNYA devleri birleşerek, daha da büyümeyi tercih ediyor. Oysa İzmir'de aile şirketleri, kardeşler arasındaki anlaşmazlıklar nedeniyle dağılıyor. Bu ayrılıklar, şirketlere zarar veriyor. Bizim sözlüğümüzde, ‘‘ayrılık’’ yok. ‘‘Birlikten kuvvet doğar’’ sözünün geçerli olduğuna inanıyoruz. Başarımızın sırrını da güçlü aile bağlarımıza ve profesyonellik ilkesine sadık kalmamıza bağlıyoruz. Aile bütünlüğünü bozmadan kurumsallaşmanın mümkün olacağını, biz Şenocak Şirketler Grubu olarak kanıtladık. 40 yıldır bu yapıyı koruyoruz ve kurumsallaştık. Şimdi dördüncü kuşağı yetiştiriyoruz.

    Dördüncü kuşağı nasıl hazırlıyorsunuz?

    AİLENİN tam 15 torunu var. Kimi lisede, kimi üniversitede, kimi de yurtdışında master yapıyor. Öncelikle çocuklarımıza iyi eğitim veriyoruz. Yeni kuşak, eğitimden sonra grup dışındaki şirketlerde bir kaç yıl çalışıp, kendini kanıtlamak zorunda. Başarısız olanlar grubumuzda görev alamaz. Bütün bunları kurumsallaşmanın ve profesyonelliğin parçası olarak görüyoruz. Ailedeki bağlılık, birlikteliğin önemini, ilkelerimizi onlara da aktarıyoruz. Bu sistemi de tüm aile şirketlerine tavsiye ediyoruz.

    Gruba özel ilkeleriniz neler?

    BİZİM çok büyük paramız, servetimiz yok. Çok büyük itibarımız var. Bunu korumak için çalışıyoruz. Müşterilerimize de iş ortağımız gözüyle bakıyoruz. Sattığımız malın da fiyatı yok, değeri var. Bu ilkelerin her zaman geçerli olduğuna ve olacağına inanıyoruz. Güçlü bir itibarımız olması da bundan kaynaklanıyor. Ayrıca çevreye çok önem veriyoruz. Bizim yatırımlarımızdan bir bölge, bir insan zarar görecekse asla o yatırımı yapmayız. Politikamız önce insan, sonra ekonomi. Kesinlikle önce kár, para gelmiyor. Ben yeşiller ordusunun benim fabrikama geldiğinde eylem değil, destek vereceğinden eminim.

    Grubun en önemli şirketlerinden Klimasan, iç ve dış piyasalardaki pazar payını giderek artırıyor. 2000'li yıllardaki hedefleriniz neler?

    COCA-COLA, Efes Pilsen, Tuborg ve dondurulmuş gıda sektörünün önde gelen kuruluşlarına soğutucular üretiyoruz. Klimasan, bu yıl 39'uncu kuruluş yıldönümünü kutluyor. Yılda 80 bin soğutucu üretiyoruz, 2001 hedefimiz 150 bin. Üretimimizin yüzde 15'ini ihraç ediyoruz. İhracat yaptığımız ülkeler ise Türki cumhuriyetler, Avrupa ülkeleri ve Balkanlar başta olmak üzere toplam 17 ülke. Ancak önümüzdeki 10 yılda üretimimizin yüzde 40'ını ihraç etmeyi planlıyoruz. Mevcut pazarları koruyarak, Asya ve Amerika pazarlarına Klimasan bayrağını dikeceğiz. Dünyanın dört bir yanında ürünlerimizin kullanılamasını hedefliyoruz. Klimasan'ı bir dünya marka olacak.

    Şenocak Şirketler Grubu ve Klimasan, sektörde hak ettiği yerde mi?

    TÜRKİYE'nin ekonomik koşulları ve izlenen politikalar nedeniyle ne yazık ki layık olduğumuz yerde değiliz. Klimasan iç ve dış piyasada, 39 yıllık deneyimiyle çok daha iyi bir noktada olabilirdi. Ancak yine de iyi bir noktadayız. Klimasan'ın yüzde 40'ı halka açık. Ekonomist Dergisi'nin yaptığı araştırmada, İMKB'de işlem gören şirketler arasında son 5 yılda en iyi bilanço veren şirketler arasında yeraldık. Bu bizim için gurur verici bir olay. Ayrıca ünlü danışmanlık şirketlerinden Arthur Anderson'la da bir süre önce çalıştık. Kurumsal yapımız ve profesyonelliğimizle bizi diğer gruplara ve şirketlere örnek gösteriyorlar. Bu da bizi çok mutlu ediyor. Başarılarımız, profesyonelliğimizle örnek olabilmek gerçekten bize keyif veriyor.

    Aile bütünlüğünü bozmadan kurumsallaşmanın mümkün olabileceğini kanıtladık

    Başarımızın sırrı güçlü aile bağlarımız ve profesyonellik. Bu nedenle danışmanlık şirketleri bizi örnek gösteriyor

    Bizim iş anlayışımızda önce çevre ve insan, sonra kár geliyor. Bu

    yüzden fabrikamıza yeşiller ordusunun destek vereceğine inanıyorum

    Tel dolaptan vazgeçmem

    ‘‘Türkiye'de ilk buzdolabını Şenocak ailesi ithal etti. Dedem Mehmet Akif Şenocak 1915'te küçük bir dükkanla işe başlıyor. Bisiklet, ampul, plak gibi eşyalar satıyor. Sonra amcam ve babam da onunla çalışmaya başlıyor. 1947'de ilk buzdolabı ithalatını yapıyor. Ama satamayınca, dedem eve götürüyor. Babaanem de, ‘‘Ben tel dolabımdan vazgeçmem’’ diye isyan ediyor.

    1969 yılına kadar AEG, Philips, Arçelik, AEG gibi firmalara bayilik yapıyorlar. 1969'da Klimasan, ardından da grubun diğer şirketleri kuruldu.

    KİMDIR

    Ceylan Şenocak, 1957'de İzmir'de doğdu. Mihatpaşa Endüstri Meslek Lisesi'ni bitirdikten sonra ABD'ye gitti. ABD'de Rhode Island Üniversitesi Çevre ve İnşaat Mühendisliği Bölümü'nü 1981'de bitirdi. 19 yıldır grup bünyesinde, üst düzey yöneticilik ve yönetim kurulu üyeliği görevleri üstlenen Şenocak, evli ve iki kız babası.

    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı